25 خرداد 1393
شماره خبر: 123979

پنج دستاورد مهم تحقیقاتی کشاورزی کشور در البرز رونمایی شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

پنج دستاورد مهم تحقیقاتی کشاورزی کشور در البرز رونمایی شد


پنج دستاورد مهم تحقیقاتی صنعتی و کشاورزی کشوردر آیینی با حضور معاون وزارت جهاد کشاورزی و رییس کمیسون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج مرکز استان البرز رونمایی شدند.
نخستین راکتور پیشرفته (pro-STT) مجهز به سیستم ولتاژ بالا برای تولید سوخت پاک موتورهای دیزلی از روغن پسماند خوراکی، مهم ترین دستاوردی بود که در این آیین رونمایی شد. این راکتورتمام اتوماتیک قادراست درکمترین زمان از پسماند روغن خوراکی ، سوخت بیودیزل که با محیط زیست سازگاراست، تولید کند. همچنین این سیستم قادر به جداسازی سوخت بیودیزل از گلسیرین و بازیافت الکل است که درصورت توسعه و سرمایه گذاری می تواند بخش عمده سوخت پاک مورد نیاز موتورهای دیزلی کشور را تامین کند.
پیش از این ایالات متحده آمریکا نوعی از این سیستم ، طراحی و ساخته است که مشابه ایرانی آن دارای مزیت های به مراتب بالاتر است. دکتر ˈمیثم طباطبایی ˈ ازمجریان این طرح گفت : برای ساخت این راکتور پیشرفته 150 هزار دلار هزینه شده که در جهان بی نظیراست. وی افزود: این راکتور با همکاری یک تیم تحقیق و پژوهش به اسامی ˈمحمدرضا قهرمانیˈ، ˈ پیمان رضوانیˈ، ˈ مهدی خاتمی فرˈ، ˈهیوا محرم اسرارˈ، ˈ آرمان قوامیˈ و ˈسعید معروفیˈ طراحی و ساخته شده است.
گونه گیاهی صنبور رحمتی
دومین طرح تحقیقاتی که از آن رونمایی شد، یک گونه گیاهی به نام ˈدرخت صنبور رحمتیˈ است که این گونه به خاطر رشد سریع و مناسب برای احیای جنگلهای کشور موثر شناخته شده است. این گونه گیاهی درمقابل بیماری های منطقه مقاوم بوده و به لحاظ کیفیت در شرایط بهتری نسبت به گونه های دیگر قرار دارد. ˈعلیرضا مدیررحمتیˈ مجری این طرح گفت : این گونه درختی می تواند بخش زیادی از نیاز کشور را به چوپ تامین کند. ی افزود: امروز جنگلها و مراتع ایران به علل مختلفی از بین می روند که جایگزینی این گونه گیاهی می تواند دربهبود فضاهای سبز و جنگلی کشور موثر واقع شود. این طرح تحقیقاتی با حمایت سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور در مدت سه دهه انجام شده است.
مدل سازی و تکثیر مصنوعی تاس ماهی های پرورشی ایران
این طرح تحقیقاتی توسط ˈمحمود بهمنی ˈ در زمینه تکثیر مصنوعی ماهی های خاویاری با چند برابر تخم گذاری و افزایش خاویار اجرا شده است.
دانش فنی پرورش ماهی حامور در قفس شناور
با توجه به اینکه این گونه ماهی در خطر انقراض قرار دارد، با اجرای این طرح تحقیقاتی راه های افزایش تولید، تکثیر و امکان پرورش متمرکز آن در ایران فراهم شد. محمود بهمنی ˈ مجری این طرح از مسوولان خواست به محققان کشور به ویژه بخش کشاورزی و تحقیقات شیلات توجه بیشتری شود.
رقم جدید گندم با نام قابوس
این رقم مقاوم به کم آبی و بیماری ها به ویژه بیماری ˈزنگ زرد ˈ بوده و دارای برتری کیفیت نسبت به ارقام دیگر گندم در جهان و ایران است. محتشم محمدی ˈ محقق و مجری این طرح ، مراحل تحقیقات این طرح را در مدت هفت سال انجام داده است. در آیین بهره برداری از این طرح های تحقیقاتی ، دکتراسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی ، ˈ عباس رجایی ˈ رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود