افزايش توليد موتور پايه گاز سوز مستلزم حمايت دولت است
سپیدارآنلاین: گروه اقتصادی
رفع معضل آلودگي هواي كلان شهرها، در گرو توليد انبوه موتورهاي پايه گازسوز و ديزل است.
محمد زالي، رييس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو ضمن بيان اين مطلب گفت: افزايش توليد موتور پايه گاز سوز، مستلزم حمايت دولت مردان است. وي افزود: براي طراحي و توليد موتور پايه گازسوز بيش از 10 سال كار انجام و سرمايه گذاري هاي بسياري در بخش ساخت مخازن فشارشكن و اي. ام. اس. صورت گرفته است. زالي با اشاره به جايگاه برتر مركز تحقيقات موتور ايران خودرو در خاورميانه، افزايش توليد موتور پايه گازسوز تا 300 هزار دستگاه در سال با حمايت دولت را ضروري خواند و گفت: توليد انبوه موتور پايه گازسوز تنها راه كنوني خروج از بحران آلودگي هوا است. رييس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو تصريح كرد: مي دانيم راه حل چيست و بايد به دنبال اجراي آن باشيم. وزارت هاي نفت و صنعت، معدن و تجارت و مراكز علمي و تحقيقاتي بايد دست به هم دهند تا اهداف تعيين شده عملي شود. وي از اتمام مرحله دوم طراحي موتور ديزل خبر داد و گفت: اين موتور از نظر قابليت و عملكرد، بر استانداردهاي روز دنيا منطبق و بر اساس مصرف 5.4 ليتر در صد كيلومتر در چرخه تركيبي طراحي شده است. زالي، گنجايش موتور ملي ديزل ايران خودرو را 1500 سي. سي.، توان آن را 90 كيلووات و گشتاور آن را 252 نيوتن متر عنوان كرد و گفت: موتور هاي پايه گازسوز و ديزل با هدف ايجاد تنوع در سبد سوخت طراحي شده تا سهم سوخت توزيع شده و آلايندگي ناشي از مصرف بنزين كاهش يابد. رييس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو، اظهار كرد: هيچ مانعي براي توليد موتور يورو4 وجود ندارد، اما بايد در نظر داشته باشيم كه موتور يورو4 بعد از 70 هزار كيلومتر كاركرد، قابليت هاي خود را از دست داده و كاتاليست آن تخريب مي شود. وي عدم حفاظت از تجهيزات يورو4 را موجب وارد آمدن آسيب بيشتر به محيط زيست دانست و با اشاره به پروژه توليد موتور دونيرو كه با همكاري معاونت فناوري رياست جمهوري و سازمان گسترش براي رانا طراحي شده، گفت: اين موتور با پايه برق به حركت در مي آيد و ذخيره برق باتري آن، خودرو را تا 60 كيلومتر با آلايندگي صفر راه مي برد؛ بعد از آن نيز قادر است با مصرف سوخت دوم به ميزان هفت ليتر، 200 كيلومتر راه برود. زالي تامين باتري و سيستم اي. سي. و