صفحه اصلي > یادداشت > ترویج فرهنگ نیکوکاری در جامعه
ترویج فرهنگ نیکوکاری در جامعهامروز, 08:22. نويسنده: monshi |
فرهنگ کمک به نیازمندان از دیرباز در جامعه ایرانی وجود داشت. فتانه محمودخانی/ کمک به نیازمندان در قرآن، همواره ذکر شد، و حتی پیش از ورود اسلام به ایران نیز در متون باستانی ایرانی از تاثیر کمک به نیازمندان در زندگی گفته شده است. فرهنگ نیکو کاری و کمک به دیگران تاثیر زیادی از جمله، افزایش همبستگی اجتماعی، کاهش تنش های اجتماعی و بیکاری، افزایش روابط انسانی، توسعه اقتصادی و بهبود و پایداری محیط زیست را در پی دارد.گسترش فرهنگ نیکوکاری به حفظ ارزش های انسانی مانند مساوات و عدالت در جامعه کمک کرده و به ارتقاء سلامت جسمی و روانی افراد جامعه، کاهش فقر و بیکاری، رشد اقتصاد کشور، افزایش همبستگی میان اعضای جامعه و تقویت روابط اجتماعی منجر خواهد شد.صفت نیکو کاری، خیر خواهی و نوع دوستی امری فطری است و در نهاد همه افراد بخصوص کودکان و نو جوانان به ودیعت نهاده شده است و لازم است با ایجاد شرایط مناسب و لازم، به فعلیت برسدآموزش فرهنگسازی و ترویج اصول نیک نقش اصلی را ایفا میکند این آموزش میتواند در بسترهای مختلفی صورت بگیرد. یک راه ترویج فرهنگ کمک به نیازمندان این است که ما خود الگوهای خوبی برای خانواده و فرزندان خود باشیم. اگر ما با خیریهها و مراکز نیکوکاری همکاری کنیم، یا همواره فردی را در نظر داشته و به او انواع کمکها از پیدا کردن کار گرفته تا ارائه کمکهزینه درمان بیماری را ارائه کنیم، دیگر اعضای خانواده هم با دیدن این حس و این تجربه زیبا، به ما خواهند پیوست.کودکان از ما الگو میگیرند و وقتی در خانوادهای خیّر بزرگ شوند، حس نیکوکاری در آنها تقویت خواهد شد. آموزش در مدرسه هم نقش بسزایی دارد. اگر معلم یا مدیر هستیم، اگر با بچههای مدرسه سروکار داریم، باید از فرصتهای نیکوکاری به آنها بگوییم و با به اشتراک گذاشتن حس نیکوکاری، فرهنگ کمک به نیازمندان را در کودکان تقویت کنیم. مدرسهها بعد از منازل، بنیانهای محکمی برای آموزش نیکوکاری در کودکان هستند. حتی دوستان ما هم اگر بدانند دوستی خیّر دارند، در صورتی که احساس میکردند نیاز به کمک به کسی دارند، میتوانند از طریق ما با فرهنگ نیکوکاری آشنا شده و دست به کار نیک بزنند.رسانه در بازنشر مفهوم نیکوکاری در جامعه نقش مهمی ایفا میکند. رسانههای اجتماعی مثل اینستاگرام، فضاهایی هستند که در آن افراد تصاویر و فعالیتهای خود را به اشتراک میگذارند. حالا چرا کار خیر را با دیگران به اشتراک نگذاریم؟ چرا با ترویج فرهنگ کمک به نیازمندان از این پلتفرمها استفاده مفید نکنیم؟ در صورتی که فرصتهایی برای انجام کار خیر وجود دارد، در مناسبتها و یا در هنگام بروز بلایای طبیعی، ما میتوانیم از مسئولیت شهروندی خود در قبال هموطنان خویش استفاده کرده و دیگران را به کار نیک سوق دهیم.افراد و سازمانها هرکدام میتوانند به نحوی مسئولیت اجتماعی و شهروندی خود را با همکاری با مراکز خیریه و نیکوکاری ایفا کنند. در صورتی که شرکتها در راستای مسئولیت اجتماعی خود دست به اقدامات خیریه زده و به ترویج فرهنگ کمک به نیازمندان کمک کنند، گامی موثر برای کاهش فقر، افزایش برابری و گسترش همدلی در جامعه برداشتهاند. هر شخصی نیز میتواند با کمکی هرچند کوچک به خیریههای مختلف به ترویج نیکوکاری و فرهنگسازی در این زمینه کمک کند. بازگشت |