صفحه اصلي > یادداشت > آیا نقش مدیریت شهری کرج در بزرگراه شمالی صرفا هزینه ای بوده است؟
آیا نقش مدیریت شهری کرج در بزرگراه شمالی صرفا هزینه ای بوده است؟امروز, 10:08. نويسنده: monshi |
آیا نقش مدیریت شهری کرج در بزرگراه شمالی صرفا هزینه ای بوده است یا پس از صرف میلیاردها تومان اعتبار درآمدی هم به خزانه شهر برخواهد گشت؟! بزرگراه شمالی با دو هدف کلی طراحی و اجرا شده است. اول انتقال بخشی از ترافیک اتوبان تهران کرج به خارج از شهر و تردد از شرق به غرب و خروج از شهر کرج و تردد بخشی از ترافیکی که قصد دارند از تهران به سمت استانهای غربی کشور تردد کنند، طراحی شده است.هدف دوم که هدف اصلی تر این پروژه است، انتقال بخشی از ترافیک شهری کرج از شرق به غرب شهر. یعنی انتقال بیش از 600 هزار نفر جمعیتی که در سه منطقه عمده شهری کرج یعنی مناطق 8، 7 و 6 شهری کرج مستقر شده اند.به گفته کارشناسان در صورت تکمیل این پروژه بیش از 40 درصد در ترافیک شهری مناطق شمالی کرج و همچنین کاهش بار ترافیکی اتوبان تهران کرج تاثیر خواهد داشت.این پروژه همچنین با اتصال اتوبان همت از شرق کرج به انتهای اتوبان تهران کرج در گلدشت کاهش بار ترافیکی بسیاری را برای شهر خواهد داشت. دسترسی هایی که در طول این مسیر به مناطق شهری کرج داده شده، نشان می دهد که عمده کارکرد این بزرگراه، داخلی است و باعث انتقال ترافیک شهری کرج خواهد شد.مجموع طول این بزرگراه تقریبا ۱۷.۵ کیلومتر خواهد بود که ۱۱ تقاطع و ۱۹ پل در طول این مسیر ساخته شده و خواهد شد.بزرگترین پل این پروژه پل B1 که به نام شهید دکتر رئیسی تغییر نام یافته، می باشد که با ارتفاعی بالغ بر 132 متر دومین پل بلند کشور است. اما به جهت دهانه ورودی پل که 170 متر است، یکی از بزرگترین پل های خاورمیانه در ارتفاع یاد شده است. به گفته مسئولان از آن جهت دهانه این پل بسیار بلند در نظر گرفته شده، که عاملیت پدافند غیرعامل داشته و به دلیل قرارگرفتن تاسیسات انتقال آب رودخانه کرج به تهران در زیر این پل، دهانه پل بسیار بلند در نظر گرفته شده است.قرار گرفتن پل شهید رئیسی در نزدیکی پل امیرکبیر یا همان بیلقان که در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد نماد مهندسی ایران شده بود، حجم عظیم این پل را نشان می دهد.نکته قابل تامل در ساخت پل شهید رئیسی این بود، که مصوبه شورای چهارم برای تکمیل این پل، ساخت مرکز تفریحی و گردشگری در قالب پل طبیعت درکنار این پل بودکه متاسفانه با افزایش هزینه های ساخت این پروژه ، پل طبیعتی که می توانست نمادی برای زیبایی و بازگشت باغ شهری کرج باشد، حذف شداحداث پل طبیعت به یقین می توانست سرعت گیر بسیار بزرگی برای نگهداشت بیش از 100 میلیون سفری باشد که در طول سال پیش بینی تردد از این مسیر شده است.موضوع نگهداشت مسافران در کرج و استفاده از ظرفیت حجم انبوه مسافرانی که در طول سال از جاده های این استان تردد می کنند،نکته قابل تامل و توجهی است که متاسفانه در برنامه ریزی های شهری فقط صحبت از آن می شده و در هنگام اجرا خبری از اجرای این طرح ها به دلایل مختلف نیست.مدیریت شهری کرج می بایست با در نظر گرفتن صدها میلیون تردد سالانه ای که از جاده های استان می شود،سرعت گیرهای قابل تاملی همچون ایجاد همان پل طبیعت و یا تفرجگاه های مهم دیگر، امکان بهره برداری و توسعه اقتصاد شهری از این ظرفیت بسیار عظیم را داشته باشد.یکی دیگر از مهمترین بخش های مصوبه طراحی و ساخت ابرپروژه بزرگراه شهید سلیمانی امکان استفاده از اراضی حاشیه ای این بزرگره برای استفاده گردشگری بود. اما اخیرا مهرداد کیانی شهردار کرج در مصاحبه ای گفته است که حتی یک متر از اراضی حاشیه ای بزرگراه شمالی متعلق به شهرداری نیست و این شهرداری نمی تواند در حوزه گردشگری در این بخش سرمایه گذاری داشته باشد.اکنون این سئوال مطرح می شود که مگر قصد اولیه طراحان این پروژه در شورای چهارم، استفاده از ظرفیت های حاشیه ای این بزرگراه برای رسیدن به درآمد پایدار نبود؟ پس چرا باید شهردار کرج چنین موضوعی را مطرح کند؟به نظر شما آیا می توان از اراضی حاشیه ای این بزرگراه برای توسعه گردشگری شهری کرج استفاده کرد؟ در روزهای آینده بیشتر در خصوص این پروژه سخن خواهیم گفت.* آرمین رامبرزینی فعال در حوزه تحول اجتماعی و مدیریت شهری* بازگشت |