Logo

صفحه اصلي > یادداشت > نقش «روابط عمومی الکترونیک» در اعتلای عملکرد شهرداریها

نقش «روابط عمومی الکترونیک» در اعتلای عملکرد شهرداریها


27 اردیبهشت 1394. نويسنده: monshi
نقش «روابط عمومی الکترونیک» در اعتلای عملکرد شهرداریها


همزمان با روز ملی ارتباطات و روابط عمومی ها، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کلانشهر کرج با تحریر یادداشتی به تجزیه و تحلیل نقش «روابط عمومی الکترونیک» در اعتلای عملکرد سازمانی شهرداریها پرداخته است؛ این نوشتار بر لزوم حرکت روابط عمومی ها به سمت استفاده از دانش های نوین و تجهیزات پیشرفته تاکید دارد.
در این یادداشت به قلم وحید آقا شریفی می خوانیم؛ «عصر حاضر، عصر تجلی ارتباطات و اطلاعات و ظهور فناوریهای نوین است، روزگاری که در آن استفاده از امکانات و ابزارهای نوین در تمام زمینه ها یکی از ضروریات محسوب می شود و هر جامعه ای که از لحاظ بار اطلاعاتی غنی تر باشد پله های پیشرفت و ترقی را راحت تر طی خواهد نمود. در این عصر، رسانه ها و افکار عمومی اهمیت ویژه می یابند؛ رسانه ها دیگر ابزار تبلیغاتی نیستند؛ مهندسی روابط عمومی در عصر آگاهی و جامعه آگاه، تنها یک فعل سخت افزاری نیست، بلکه کار نرم افزارانه نیز هست و فراهم کردن فضای نرم افزاری شامل برقراری رابطه و ایجاد اعتماد دو سویه مشترک و زمینه های ذهنی میان خود و مخاطب نیز ضروری و حائز اهمیت است. در هر صورت فعالیت در روابط عمومی به معنای نوین آن نوعی حرکت ظریف بین دانش و تجربه است. گستردگی فعالیت های روابط عمومی در تمام عرصه ها موضوع بسیار مهمی است که این امر در حوزه روابط عمومی مدیریت شهری به واسطه نوع ارتباط مستقیم با مخاطبان نمود بیشتری داشته و در نتیجه نیازمند به روز شدن است. روابط عمومی پویا در مدیریت شهری با توجه به ابعاد، شرایط و ویژگی های منحصر به فرد آن که همزمان با پیشرفت جامعه، شاهد افزایش سطح انتظارات و توقعات از ارائه خدمات شهری را در مقابل دارد، تلاش می کند با تنظیم ساختار مناسب و با استفاده از برنامه ریزی های از قبل طراحی شده، پیشاپیش امور و فرایندها حرکت نموده و در تعیین سیاست ها و خط مشی های مدیریت شهری مشارکت جدی، فعال و اثر گذار داشته باشد. به واقع روابط عمومی باید با توسعه فعالیت های مربوط به افکار سنجی و ارتباطات مردمی جریان مبادله پیام بین سازمان و مخاطبان را دو سویه و عکس العمل و بازتاب مورد نیاز را در جریان ارتباطی خود با شهروندان توسعه دهد. بی شک یافته ها و تلاش های روابط عمومی در مدیریت شهری منجر به ارتقای سطوح پاسخگویی، شفافیت در عملکرد بخش های مختلف و ارتقاء فرهنگ شهرنشینی خواهد شد و استفاده از تمامی ظرفیت های ارتباطی- اطلاعاتی و ابزارهای اطلاع رسانی، در توسعه و پیشرفت عملکردهای شهری نقش بسزایی ایفا خواهد کرد بنابراین امروزه روابط عمومی تبدیل به یکی از ارکان اصلی مدیریت شهری شده و به صورت مستقل و برندی که به هیچ عنوان قابل حذف نیست فعالیت خود را ادامه می دهند. در این راستا، روابط عمومی مدیریت شهری ضمن اینکه حلقه ارتباطی میان شهرداریها و افکار عمومی محسوب می شوند، می بایست با استفاده از ابزارها و رسانه های مدرن و امروزی از نیازها، پیشنهادها و انتقادهای شهروندان آگاه شده و در گفتمان آن لاین شهری حضوری پررنگ داشته باشند تا فرآیند پاسخگو کردن شهرداریها را تسریع نمایند و در نهایت بتوانند افکار عمومی را متقاعد کنند. بسیاری از شهروندان در طول شبانه روز به طور مستقیم و عینی با برخی فعالیتهای شهرداریها نظیر: حمل و نقل عمومی، زیباسازی شهری، ساماندهی پسماندها، توسعه فضای سبز، مبلمان شهری، ساخت و ساز، احداث و بهسازی پیاده روها و معابر، آرامستانها، آتش نشانی و خدمات ایمنی و... مواجهند. شهروندان می توانند از طریق رسانه های ارتباط جمعی مثل: رادیو، تلویزیون، روزنامه ها، مجلات و سایتهای خبری موجود در اینترنت و به تازگی شبکه های اجتماعی و موبایلی در جریان فعالیتها و برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی شهرداریها و ارزیابی و بررسی این فعالیتها از سوی رسانه ها قرار بگیرند. شهروندان همچنین به طور مستقیم و غیر مستقیم در طول روز در معرض پیامهائی با محوریت آموزش شهروندی و مشارکت در برنامه های شهرداریها قرار می گیرند که منبع اکثر آنها شهرداریها هستند و تقاضای مشارکت مردم در امور را دارند. با توجه به موارد ذکر شده روابط عمومی الکترونیک در برهه کنونی فرصتهایی را فراهم می سازد تا کیفیت ارائه خدمات به کاربران بهبود یافته و آنان قادر باشند در هر ثانیه و دقیقه به حجم وسیعی از خدمات و اطلاعات دسترسی پیدا نمایند. که این امر محدود به زمان و مکان نیست و روابط عمومی ها به ویژه در عرصه مدیریت شهری باید با ترسیم این افق به سمت پیشرفت و به روز شدن در لحظه گام بردارند.
وحید آقا شریفی
مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کرج»
بازگشت