25 آبان 1397
شماره خبر: 204979

خانم یایا، افتضاح و دیگر هیچ

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

خانم یایا، افتضاح و دیگر هیچ


فیلم خانم یایا، تلاش دارد سفر تفریحی عده ای در تایلند را به گونه ای دیگر جلوه دهد اما سکانس به سکانس آنقدر گنگ پیش می‌رود تا در نهایت محتوایی که قرار است از آن دم زده شود، فدا می‌شود و به حاشیه می‌رود.
این فیلم داستان دو باجناق است که به بهانه تجارت در چین، گریزی به پاتایا در تایلند میزنند، فیلم (خانم یایا ما شما را دوست داریم) که بعدها به خانم یایا تغییر نام داد، تلاش دارد سفر تفریحی عده ای در تایلند را به گونه ای دیگر جلوه دهد، به گونه ای که سکانس به سکانس آنقدر گنگ پیش رود تا در نهایت محتوایی که قرار است از آن دم زده شود، فدا می‌شود و به حاشیه برود، تا انتهای فیلم مخاطب متوجه نمی شود که خانم یایا دقیقا کیست و چرا دو باجناق همه جا او را می‌بینند، از زیر تخت گرفته تا استخر هتل! مرتضی(حمید فرخ نژاد) و ناصر(رضا عطاران) که برای خوشگذرانی به تایلند سفر کرده‌اند بیشتر در هتل نشسته‌اند و به این فکر می‌کنند که آنها اهل لذت بردن از این خوشی دم دستی نیستند زیرا از پیشنهادی که قرار است بشنوند می‌ترسند، بنابراین خیلی کم از هتل خارج می‌شوند زیرا خانم یایا هر جا که پا بگذراند حضور دارد و دائما به آنها پیشنهاد می‌کند که به هتل بروند و با هم خلوت کنند! نکته اینجاست که کاش کاهانی خانم یایا را در سکوت خبری نمی‌ساخت تا آنجا که مسیر راه را در فیلم گم می کند و تلاش دارد موضوع فیلم را به مسائل اجتماعی و یا سیاسی ربط دهد، صاحبنظرانی به او بقبولانند که نشان دادن دو کاراکتر اصلی فیلم در بسیاری از سکانس‌ها با نیمه تنه بالا لخت چه سیگنال‌هایی را به ذهن مخاطب می‌فرستد! اگر داستان این فیلم که سفر دو مرد ایرانی پنهان از چشم همسرانشان به پاتایا و آشنایی با یک دختر تایلندی که قبلا تصویر او را در شبکه‌های مجازی دیده‌اند و دنبال کرده‌اند، کمدی و خنده‌دار نیست، پس دقیقا چیست؟ بهره گرفتن از دو بازیگر کمدی، برای یک فیلم اجتماعی با تیزرهای عوام فریبانه جز گول زدن مخاطبان چه می تواند باشد! کاهانی اگر حرفی برای زدن در خانم یایا داشت می‌توانست پیامش را با شهامت بیشتر و شفاف‌تر بیان کند و برخی از سکانسها مانند توهم مرتضی و ناصر از قایم شدن خانم یایا زیر تخت بیهوده و نابجا بود! حالا خانم یایا از پاتایا به پرده نقره‌ای ایران راه یافته اما موضوع فیلم برای مشتاقان فیلم های کمدی یا هنجارهای اجتماعی آنطور که می‌خواهند پیش نمی رود. اینکه عبدالرضا کاهانی فیلمی بی محتوا را در کارنامه کاری خود ثبت کرد، بماند، اما اینکه عطاران و فرخ نژاد چرا ایفای نقش در چنین فیلم بی سر و ته و بی محتوایی را پذیرفتند واقعا جای تامل دارد! بسیاری از مخاطبان سینما ساختن این فیلم را توهین به شعور خود می‌دانند زیرا معتقدند با خرید بلیط سینما برای مشاهده این فیلم، هزینه گشت و گذار افرادی را در تایلند پرداخت کرده‌اند که قلبا دوستشان دارند. دیدن این فیلم گنگ و بی‌محتوا جز اتلاف وقت چیزی دستگیر مخاطب نمی‌کند، اگر فرزندتان علاقمند به سینماست هرگز او را برای دیدن این فیلم با خود سینما نبرید زیرا سوالات زیادی برایش پیش می آید که یا پاسخش را نمی‌دانید و یا مجبور به پاسخهای مصلحتی و دروغ می شوید. در پایان یک سوال دارم: دختر ترکه ای و زیبای تایلندی با مظلوم نمایی‌های گاه و بیگاهش از جان مردان ایرانی چه می‌خواهد آقای کاهانی؟!‌

کبری خوانساری

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود