28 شهریور 1400
شماره خبر: 256339

باید کاری کنیم تا کشاورزی مقرون به صرفه‌تر از ویلاسازی باشد

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی



فرماندار چهارباغ گفت: مطالعات طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی-کشاورزی در شهرستان چهارباغ با مشارکت جهاد کشاورزی آغاز شده که در صورت اجرایی شدن می‌تواند با جذب صنایع تبدیلی و توسعه کشاورزی مدرن، برای این منطقه ارزآوری داشته باشد.
قدرت‌الله شمیرانیدر خصوص آخرین وضعیت استقرار ادارات و نهادهای دولتی و عمومی در شهرستان چهارباغ گفت: تاکنون ۲۵ اداره و نهاد از جلمه نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، صمت، منابع طبیعی و ... در شهرستان نوپای چهارباغ مستقر شده‌اند؛ اداره آموزش و پرورش هم از مهرماه کار خود را شروع خواهد کرد و باقی ادارات و نهادها هم به مرور زمان در این شهرستان مستقر خواهند شد.
وی در خصوص اقداماتی که برای توسعه این شهرستان انجام شده هم خاطرنشان کرد: طی مدت کوتاهی که از تأسیس شهرستان چهارباغ می‌گذرد ۱۲ پروژه در این شهرستان به بهره‌برداری رسید. بحث جاده قزلحصار در حال پیگیری است و احداث بلوار شهید سلیمانی هم طی چند روز آینده شروع خواهد شد. چند پروژه خیرساز از جمله درمانگاه و مدرسه ۱۲ کلاسه شهرک ابریشم هم در دستور کار است.شمیرانی از رسیدگی به مشکلات روستاهای این شهرستان خبر داد و گفت: یکی از اقداماتی که برای حل مشکلات روستایی این شهرستان انجام شده بحث اصلاح طرح‌های هادی است. حل مشکل آب شرب در روستاها نیز در دستور کار قرار دارد.وی در خصوص اعتبارات شهرستان هم اظهار کرد: تا کنون ۴۰ میلیارد تومان اعتبار استانی و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای شهرستان چهارباغ گرفته‌ایم و در حال رایزنی برای افزایش آن هستیم.فرماندار چهارباغ در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای توقف ویلاسازی در این منطقه صورت گرفته است هم گفت: پیش از هر چیز در این زمینه باید کاری کنیم که سرمایه‌های مردم هدر نرود. بر همین اساس در ۲۲ روستای این شهرستان اصلاح طرح‌های هادی در دستور کار قرار گرفته است و از طرف دیگر یک طرح نیز از سوی مجلس مطرح شده تا موانع ساخت بنای کوچک در اراضی کشاورزی توسط کشاورزان برای نگهداری وسایل و ... رفع شود.وی افزود: علاوه بر این موارد، از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۱۲۰۰ هکتار از اراضی تغییر کاربری شده که در آن ساخت و ساز غیرمجاز از جمله احداث ویلا صورت گرفته بود آزادسازی شد.شمیرانی با تأکید بر لزوم پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی، گفت: مطالعات طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی-کشاورزی در شهرستان چهارباغ با مشارکت جهاد کشاورزی آغاز شده که در صورت اجرایی شدن می‌تواند با جذب صنایع تبدیلی و توسعه کشاورزی مدرن، برای این منطقه ارزآوری داشته باشد. ایجاد پژوهشکده و هنرستان کشاورزی هم در این منطقه در دستور کار است.وی ادامه داد: علاوه بر این، در حال پیگیری حق‌آبه چهارباغ از رودخانه کردان و اصلاح مسیر آب هستیم تا این حق‌آبه به طور کامل به چهارباغ برسد و مشکل آب کشاورزی نیز در کنار توسعه شبکه‌های نوین آبیاری حل شود.شمیرانی تصریح کرد: با انجام این اقدامات می‌توان امیدوار بود که کشاورزی مقرون به صرفه‌تر خواهد شد و انگیزه برای تبدیل زمین کشاورزی به ویلا از بین خواهد رفت و از ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی پیشگیری می‌شود.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود