Logo

صفحه اصلي > شهری > شهرداری کرج به ناوگان اتوبوسرانی یارانه پرداخت می کند

شهرداری کرج به ناوگان اتوبوسرانی یارانه پرداخت می کند


9 مهر 1397. نويسنده: monshi
شهرداری کرج به ناوگان اتوبوسرانی یارانه پرداخت می کند


کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر کرج در جلسه صبح امروز خود با پرداخت یارانه به ناوگان اتوبوسرانی در راستای تامین بخشی از هزینه های تعمیر و نگهداری موافقت کرد که در صورت تصویب نهایی در صحن علنی، این بودجه به 268 دستگاه اتوبوس متعلق به بخش خصوصی تزریق خواهد شد.
بیست و چهارمین جلسه کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک صبح امروز (دوشنبه 9 مهرماه) به ریاست مهدی حاجی قاسمی برگزار شد که یکی از لوایح مطرح شده در آن به اختصاص یارانه بلیط ناوگان اتوبوسرانی مرتبط می شد که استدلال سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج برای ارائه آن افزایش سرسام آور هزینه های تعمیر و نگهداری اتوبوس ها و عدم پرداخت یارانه دولتی بود.
طبق دفاعیات صورت گرفته از لایحه مذکور، شرایط اقتصادی ماه های اخیر مشکلات عدیده ای را برای ارائه خدمات به شهروندان در سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج به وجود آورده است که کاهش بهره وری اتوبوس های بخش خصوصی را به همراه داشته و تداوم آن می تواند به ایجاد موجی از مشکلات ثانویه و اخلال در خدمت رسانی به شهروندان منجر شود لذا پرداخت یارانه می تواند گامی در جهت تامین بخشی از هزینه های تعمیر و نگهداری اتوبوس ها قلمداد شود. 268 دستگاه اتوبوس بخش خصوصی حدود 50 درصد ناوگان اتوبوسرانی کرج را شامل می شوند که روزانه حداقل 16 ساعت در سطح شهر تردد دارند و مقرر شده تا به هر یک از اتوبوس های مذکور بالغ بر 13 میلیون و 470 هزار ریال یارانه پرداخت شود تا در شرایط کنونی که هزینه ها بالا رفته، قادر به ادامه فعالیت باشند. خطوط اتوبوسرانی به سه درجه تقسیم بندی شده اند که به جهت ایجاد رغبت برای فعالیت بخش خصوصی، خطوط درجه یک و دو عموما در اختیار اتوبوس های بخش خصوصی قرار گرفته است. اتوبوس های فعال در خطوط درجه سه که عموما اتوبوس های تحت مالکیت شهرداری کرج هستند و تعداد آنها به 50 دستگاه می رسد، نه تنها سودآوری ندارند بلکه ماهانه حدود سه میلیون تومان زیان دهی دارند اما به جهت اهمیت ناوگان اتوبوسرانی و تاثیر آن بر کاهش ترافیک درون شهری، این هزینه از سوی شهرداری کرج تامین می شود تا آلودگی هوا بیش از این تهدیدساز نشود. مالکین اتوبوس های بخش خصوصی می گویند در حالی که نرخ کرایه ها به صورت دستوری و از سوی شورای اسلامی شهر و تائید فرمانداری کرج مشخص می شود اما هزینه های سوخت و خریداری قطعات یدکی از نرخ های آزاد تبعیت می کند و طی ماه های اخیر نیز رویه غیرمنطقی در پیش گرفته است و با این حساب، چنانچه شهرداری کرج با پرداخت یارانه به اتوبوس ها موافقت کند، می توان بخشی از هزینه ها را جبران کرد. حسین محمدی عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج معتقد است که سازمان حمل و نقل بار و مسافر باید بودجه مورد نیاز برای تامین یارانه بلیط اتوبوس را از محل صرفه جویی در هزینه های جاری تامین کند. وی در این ارتباط گفت: شهرداری کرج 80 اتوبوس فعال دارد که ماهانه 17 میلیون تومان برای تعمیر و بهره برداری هر یک از آنها هزینه می شود و این مبالغ قابل کاهش است و این مبالغ در بخش خصوصی بسیار پایین تر و مدیریت شده است. احد رسولی دیگر عضو کمیسیون نیز گفت: برخی شهرهای بزرگ کشور موفق به دریافت یارانه از دولت شده اند و انباشت کم کاری سال های گذشته کار را به جایی رسانده است که ما باید جورکش نقش دولت هم باشیم و امروز عمر ناوگان رو به بالاست و هزینه های نگهداری و تعمیر نیز سیر صعودی به خود گرفته است. وی افزود: باید برای فعالیت آتی ناوگان برنامه ریزی داشت تا از طریق تعامل با بخش خصوصی بتوان اتوبوس های جدید خریداری کرد و عمر ناوگان را کاهش داد. افزایش شدید قیمت ها را داشته ایم و کمک یارانه ای ضروری است اما می توان بخشی از اعتبار را از محل صرفه جویی در کاهش هزینه ها تامین کرد و این مهم را دکتر محمدی به خوبی مورد اشاره قرار دادند. عباس زارع از اعضای کمیسیون با بیان اینکه برخی شهرهای بزرگ در ناوگان تعمیر و نگهداری اتوبوس ها سرمایه گذاری کرده اند، گفت: در بودجه سالانه اعتبار خوبی برای نوسازی ناوگان فرسوده در نظر گرفته شده است که باید جذب شود. حمایت از ناوگان اتوبوسرانی موضوع مهمی است که بر کسی پوشیده نیست اما باید به سمتی حرکت کنیم که اتوبوس های باعمر بالا، استاندارد و باکیفیت به شهروندان خدمت رسانی کنند. مهدی حاجی قاسمی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج نیز در دفاع از لایحه، ضمن تقاضا از همکاران برای رای مثبت به آن، گفت: شرایط اقتصادی کشور و افزایش هزینه ها ایجاب می کند تا از ناوگان اتوبوسرانی که رسالت سنگینی را بر دوش دارد، حمایت کنیم و مانع از اخلال در خدمت رسانی به شهروندان شویم. البته سیاست های سازمان حمل و نقل بار و مسافر باید به سمت کاهش هزینه های جاری و نوسازی ناوگان باشد. در نهایت اعضای کمیسیون به لایحه مذکور رای مثبت دادند اما با تذکر عباس زارع رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج مقرر شد تا زمان طرح لایحه در صحن علنی، شهرداری کرج ردیف پرداخت یارانه را مشخص کند تا پس از ارجاع آن به فرمانداری شکل قانونی ایجاد نشود.
بازگشت