Logo

صفحه اصلي > شهری > اقتدار رهبری آمریکا را در میز مذاکرات به موضع ضعف و شکست کشاند

اقتدار رهبری آمریکا را در میز مذاکرات به موضع ضعف و شکست کشاند


9 شهریور 1394. نويسنده: monshi
اقتدار رهبری آمریکا را در میز مذاکرات به موضع ضعف و شکست کشاند


عضو شورا و رئیس شورای شهرستان کرج اظهار داشت: اقتدار و صلابت مقام معظم رهبری و شناخت جامع و کامل ایشان از ساختار قدرت در نظام سیاسی جهان، موجب ضعف و شکست آمریکا در مذاکرات اخیر شد و در واقع جهان به این واقعیت پی برده است که موازنه قدرت بدون حضور کشورمان از تعادل لازم برخوردار نیست.
میرابراهیم صدیق با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که بر لزوم آگاهی ها در مقابل نفوذ آمریکا در ایران سخن گفته بودند، اظهار داشت: اصطلاح «نفوذ» در ادبیات سیاسی بیش از آنکه بار مثبت داشته باشد بار معنایی منفی دارد. بدین معنا که کشورها جهت سیطره و افزایش قدرت خود در راستای منافع خود اقدام به نفوذ می کنند. عضو پارلمان شهری کرج افزود: این گزاره باعث دسته بندی کشورها به دو دسته، کشورهای بانفوذ و کشورهای نفوذپذیر می شود. کشورهای بانفوذ سعی می کند نفوذپذیری خود را در برابر سایر کشورها تا حد زیادی تقلیل دهند و از ابزارهای مختلف برای نفوذ به سایر واحدهای سیاسی بهره ببرند. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین الملل و در حوزه منطقه ای کشوری پرنفوذ به حساب می آید، گفت: سیاست آمریکا در تمامی سال های عمر جمهوری اسلامی، جلوگیری از نفوذ ایران در بین دولت ها و ملت های منطقه بوده است. ولی در سال های اخیر ایالات متحده به این جمع بندی رسیده است که سیاست های سابق و سخت در برابر نفوذ ایران بی فایده بوده و راهکار فعلی این کشور، نفوذ برای جلوگیری از نفوذ است. وی اضافه کرد: این استراتژی آمریکا را مجبور می کند از در سیاست تعامل وارد شده و با نفوذ در جریان های سیاسی مختلف داخلی، جریان سازی و اختلاف افکنی کند. در استراتژی "نفوذ برای جلوگیری از نفوذ" همچنین سعی می شود با بهره بردن از چهره ای مصلحت گرا، ملت واحد سیاسی در برابر نظام حاکم قرار گرفته و نفوذ ارتقاء یابد. وی تشریح کرد: بر این اساس آمریکا سعی کرده است از توافق هسته ای به عنوان کاتالیزوری برای این استراتژی بهره ببرد. در گام بعدی، نفوذ در ابعاد مختلف صورت خواهد گرفت و در گام نهایی هدف اصلی که جلوگیری از نفوذ زیاد جمهوری اسلامی ایران در منطقه است محقق می گردد. این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب با درایت و آینده نگری سیاست های آمریکا را در این زمینه نقش بر آب کرده، ادامه داد: ایشان جلوگیری از نفوذ آمریکا را مهمترین گام برای حفظ و ارتقای قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران تشخیص داده اند. وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با اشاره به اینکه نفوذ اقتصادی و موضوع شرکت های چندملیتی زمینه ساز سقوط کشورهاست، گفت: نفوذ کشورها دارای ابعاد مختلفی است از جمله نفوذ سیاسی، نفوذ فرهنگی و نفوذ اقتصادی. در عصر جهانی شدن بسیاری از این نفوذها درهم تنیده شده است اما به دلیل درهم تنیدگی اقتصاد در عصر کنونی، واحدهای سیاسی از این ابزار برای نفوذ سیاسی و فرهنگی بهره می برند. صدیق افزود: به عبارتی کشورها با قرار دادن پیشنهادهای اقتصادی اغواکننده، زمینه را برای بسط و اجرایی نمودن اهداف سیاسی و فرهنگی خود فراهم می آورند. وی با بیان اینکه باید به نفوذ اقتصادی آمریکا در ایران از چند بُعد نگریست، توضیح داد: 1) نفوذ اقتصادی در راستای منافع اقتصادی: آمریکا پس از بحران اقتصادی 2008، تا حدود زیادی سعی کرده است از تمامی پتانسیل های نظام جهانی و کشورهای درون آن برای بهبود و رشد اقتصادی بهره ببرد. چنانچه این موضوع را در کنار رقابت اقتصادی با چین قرار دهیم واقعیت های بیشتری نمایان می شود. بنابراین نفوذ اقتصادی در ایران اولا آمریکا را از پتانسیل های اقتصادی ایران بهره مند می سازد و ثانیا نفوذ اقتصادی رقیب یعنی چین که روز به روز بیشتر حجم تعاملات اقتصادی خود را با ایران افزایش می دهد، محدود می کند. 2) نفوذ اقتصادی در راستای اهداف و مطامع سیاسی: آمریکا همواره سعی کرده است از ابزار اقتصاد برای اهداف سیاسی خود بهره ببرد. این گزاره را به جرات میتوان گفت در قبال تمامی کشورهای جهان به کار برده است. در این استراتژی، آمریکا یا سعی می کند با دادن امتیازات و تشویق های اقتصادی، کشورها را هم جهت با سیاستهای خود کند و نفوذ سیاسی خود را در نظام سیاسی کشورها ارتقاء دهد و یا سعی دارد با ابزار محدودیت ها و تحریم های اقتصای، کشورها را با زور مجاب نماید. حربه دوم در قبال ایران طی سال های اخیر به کار گرفته شد و محدودیت های اقتصادی نیز بر جامعه ایران تحمیل گردید که باعث برخی فشارها شد. وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی با هیچ واحد سیاسی مشکلی ندارند، گفت: ایشان با نیت ها، تکبرها، سلطه گری ها و زورگویی های آمریکا مسأله دارند که با ادامه سیاست های آمریکا، رهبری در مقابل نفوذ آمریکا خواهند ایستاد.
این استاد دانشگاه با اشاره به جمع بندی برجام، و یادآوری اینکه آمریکا همواره سعی دارد در تمامی توافقات بین المللی حرف و سخن خود را فصل الخطاب فرض کند، اضافه کرد: آمریکا این موضوع را سال های سال در جامعه بین الملل جا انداخته است و حتی مورد پذیرش برخی قدرت ها نیز است. وی اضافه کرد: در این میان تنها کشوری که به مخالفت علنی با این دیدگاه پرداخته است جمهوری اسلامی ایران و شخص رهبری هستند. آمریکا سعی دارد همان سیاست را در برابر برجام نیز به کار برده و توافق را محدود به رای و نظر خود نماید در حالی که رهبری جمهوری اسلامی ایران چنین سیاستی را برنتابیده و با آن از همان روز اول که تصویب توافق با پیش شرط موافقت کنگره آمریکا همراه شد به مقابله پرداخته اند. صدیق با تاکید بر اینکه این رویکرد رهبری هیمنه و یکجانبه گرایی آمریکا را با چالش روبرو ساخته و در گام بعدی نشان دهنده برابری ایران و آمریکا در میز مذاکره و توافق است، گفت: در این راستا برخی در داخل با سطحی بینی، چنین سیاست آمریکا را موضوع داخلی و طبیعی پنداشته اند در حالی که به خوبی واضح است آمریکا سعی دارد خود را آخرین تصمیم گیرنده در توافق و یا عدم توافق نشان دهد که مورد قبول رهبری نبوده و نخواهد بود و همواره با آن به مقابله خواهند پرداخت. از نظر رهبری اگر کنگره آمریکا حق رد یا قبول برجام را دارد مجلس ایران نیز به عنوان نمایندگان ملت، حق رد یا قبول آن را خواهند داشت. اما آمریکا به هدف نهایی که تسلیم ایران در برابر خواسته هایش بود دست نیافت به همین علت سعی می کند از مسیر اول یعنی نفوذ اقتصادی با دادن امتیازات وارد شود. 3) نفوذ اقتصادی در راستای اهداف فرهنگی: آمریکا با نفوذ اقتصادی خود راحت تر می تواند از فرهنگ غربی یا "آمریکایی سازی" که گزاره هایی مهم در جهانی سازی هستند بهره برد. در این راستا شرکت های چند ملیتی با ابزارهای بزرگ تبلیغی، ملتها را به سوی مصرف گرایی، دنیاگرایی، تجمل گرایی و غیره سوق می دهند. شرکت های چندملیتی اکنون سیطره فرهنگی بسیطی در کل جامعه بین الملل دارند و در بسیاری از مواقع در بسیاری از بحرانها زودتر از نهادهای رسمی و غیر رسمی بین المللی وارد عمل می گردند. آمریکا با توجه به پیشینه بهره گیری از این استراتژی در ایران (رژیم سابق) سعی دارد بار دیگر اقتصاد و فرهنگ را در جامعه ایران با یکدیگر تلفیق نموده و پیاده سازی کند. این استاد دانشگاه در ادامه به بیان راهکارهای جلوگیری از نفوذ آمریکا در ایران پرداخت و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب با آشنایی کامل با اهداف، مطامع و سیاستهای آمریکا به خوبی طی رهبری خود هشدارهای لازم را در خصوص نفوذ آمریکا چه در ساختار سیاسی، چه در ساختار فرهنگی و چه در ساختار اقتصادی را داده اند.
وی تشریح کرد: آمریکا از زمان انقلاب اسلامی سعی کرد ابتدا از نفوذ سیاسی خود بهره ببرد که با تسخیر لانه جاسوسی عملا این نفوذ مسدود شد؛ سپس تلاش داشت از بازمانده های نفوذ اقتصادی خود در رژیم سابق به علاوه تنگناهای اقتصادی ایران در جنگ با عراق برای نفوذ اقتصادی استفاده کند که این نفوذ توسط ایران به شکست انجامید و در نتیجه آمریکا از سیاست های تشویقی به سیاست های تحریمی تغییر مسیر داد. صدیق افزود: سراسر دهه 60، 70 و 80 آمریکا از نفوذ فرهنگی خود نیز استفاده نموده است. چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب و در تمامی این سالها رهبر انقلاب با مسئولیت های مختلف نحوه نفوذ آمریکا را لمس نموده و با نوع صداقت مسئولان این کشور کاملا آشنا هستند و در بزنگاه های تاریخی (که وضعیت کنونی نیز یکی از آنهاست) قطار انقلاب را در مسیر صحیح هدایت نموده اند.

بازگشت