صفحه اصلي > شهری > قطار شهري، استخوانبندي اصلي سيستم حمل و نقل عمومي است
قطار شهري، استخوانبندي اصلي سيستم حمل و نقل عمومي است14 اردیبهشت 1394. نويسنده: monshi |
ترافيک يکي از بزرگترين معضلات شهر به ویژه در کلانشهرها است که سبب هدر رفتن سالانه ميليونها ساعت از وقت شهروندان و با آلودهسازي هوا سبب تحميل بار اقتصادي سنگين بر بدنه جامعه و دولت ميشود. ريشه معضل ترافيک وجود انبوه خودروهاي سواري در شهر است؛ ترافيک و آلودگي آب و هوا هر دو معضلي هستند که در ارتباط تنگاتنگ با هم ميباشند و هر دو از يک منشاء سرچشمه ميگيرند که آن را با عنوان ترافیک می شناسیم. گسترش و ترغيب مردم به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي به ويژه مترو و ايجاد راههايي براي کاهش تقاضاي سفر مانند تقويت دولت الکترونيک از مهمترين راهکارهاي کاهش و کنترل ترافيک ذکر می باشد؛ قطار شهري، استخوانبندي اصلي سيستم حمل و نقل عمومي يك شهر است، امروزه شالوده اصلي سيستم حمل و نقل عمومي يک شهر پيشرفته را قطار شهري تشکيل ميدهد. مسائل و مشکلات مرتبط با امر جابجایی های درون شهری در کلانشهرها به شکل ازدحام ترافیک، اتلاف زمان، آلودگی هوا و سایر مزاحمت های محیط زیستی خودنمایی می کند. همراه با رشد سریع جمعیت شهری و توسعه شهرها، عامل مهمی که در ابعاد گوناگون زندگی انسانها موثر بوده و مورد توجه قرار می گیرد، حمل و نقل ترافیک است. جابجاشدن انسانها در شهرهای بزرگ از بابت زمان، ایمنی و هزینه دارای اهمیت خاصی بوده و مورد توجه مدیران شهری می باشد. حمل ونقل ریلی به شیوه های مترو، تراموا، ترن هوایی و... به علت دارا بودن مزیتهایی از قبیل سرعت، پاک و بدون آلودگی محیط زیست، جابجایی انبوه، دارای جایگاه ویژه در حمل و نقل شهری است. همچنین بهسازی حمل و نقل عمومی در شهرهای در حال توسعه بحث حاضر دنیاست. طراحي كامل پروژه خط 2 قطارشهری توسط 11 مشاور آنچه طی یکسال گذشته به عنوان عملکرد سازمان قطار شهری مطرح شده است، طراحي كامل پروژه خط 2 قطار شهری توسط 11 شركت مشاور در کنار سایر سیاست گذاریهای سازمان با هدف اجرای بهینه و کارآمد پروژه قطار شهری بوده است. بی شک نقش قطار شهري در جابجايي حجم وسيعي از مسافران شهري و به تبع آن کاهش ترافيک، بسیار قابل ملاحظه است؛ بخش عمده طراحي تونل، ايستگاهها، مركز فرمان، پلان و پروفيل مسي، طراحي تفصيلي زيرسازي و روسازي مسير، زيرسازي و روسازي دپو، گابارييا برنامه بهره برداري، طراحي پاركينگ ملارد و دپو (پايانه) دانشگاه، طراحي تجهيزات ثابت براي كل فاز يك و دو تاكنون انجام شده است. به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج و حومه، مبادله قرارداد در CITIC ICC - تنظيم الحاقيه بخش اول فاينانس پروژه- با تشكيل كنسرسيومي از شركت سابير و چند شركت دیگر در مرداد ماه سال 93 از ديگر اقدامات این سازمان است، ضمن آنکه علاوه بر اين اقدام انجام مقدمات لازم جهت تامين بخشي از منابع مالي پروژه با واگذاري زمين هاي شهرداري به سازمان قطار شهري در اين راستا انجام پذيرفته است. علی اصغر همتی، عمليات ساخت 120 دستگاه واگن نوسط شرکت ايريکو را يادآور شد و افزود: در اين راستا طراحي مفهومي و پايه ناوگان به اتمام رسيده و تجهيزات و زير سيستم هاي ناوگان، نهايي شده اند. علاوه بر مباحث عنوان شده تخصيص اعتبار 300 ميليارد ريال براي تامين ناوگان بخشي از خط 2، قرارداد خريد دو رام قطار، از شركت واگن سازي تهران از طريق شركت ايريكو، منعقد و قطار رام اول در بهمن 91 به مالكيت سازمان قطار شهري كرج و حومه در آمد و در تير ماه 92 به این سازمان محول شد، سازمان قطار شهري كرج و حومه متعهد به پرداخت 84 ميليارد ريال براي قطار هاي رام اول و دوم مي باشد كه تاكنون 26 ميليارد ريال آنرا پرداخته است. به گفته همتی، در یکسال اخیر سازمان قطار شهری کرج و حومه اقداماتی را در قالب طراحی کامل پروژه خط 2 (فاز یک و دو)، تعمیر، نصب و راه اندازی تجهیزات محدوده فاز یک، عملیات ساخت فاز 1 پروژه خط 2، احداث 13 ایستگاه، ساخت 120 واگن و احداث تونل 12.26 کیلومتری از جمله این اقدامات است. سازمان قطار شهری با اجرای این اقدامات زمینه ساز پیشرفت 64.31 درصدی طراحی ناوگان، پیشرفت 91.91 درصدی تونل، پیشرفت 32.85 درصدی ایستگاه ها، پیشرفت 61.15 درصدی مرکز فرمان، 8.29 درصد پیشرفت خطوط ریلی و پیشرفت 4.14 درصد در حوزه تدارکات فراهم آورده است. در این راستا پیشرفت نوگان به طور کلی 28.10 درصد بوده است. بازگشت |