15 مرداد 1392
شماره خبر: 48479

تعریض و ایمن سازی جاده چالوس نیازمند اعتبار

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

تعریض و ایمن سازی جاده چالوس نیازمند اعتبار


جاده زیبای کرج چالوس در حالی روزانه میزبان هزاران خودرو و مسافر است، که چندی است کار تعریض لاین شمالی و جنوبی آن آغاز شده و تاکنون نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است، اما ایمنی و رفع نقاط حادثه خیز آن نیازمند بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار است، البته به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرساری، استان البرز رتبه اول در زمینه آسفالت راه های روستای کشور را نیز به خود اختصاص داده است و نزدیک به 76 درصد راه های روستای استان آسفالت شده است.
جاده کرج چالوس به علت جاذبه های گردشگری منحصر به فردش به حق سزاوار نام چهارمین جاده زیبای جهان را دارد و یکی از مهمترین راه های ارتباطی کشور است، این جاده از شمال به استان مازندران و شهرستان چالوس، از شرق به تهران و شمیرانات، از غرب به طالقان و از جنوب به کرج ختم می شود. از همان سال های ابتدایی که جاده کرج - چالوس مورد بهره برداری قرار گرفت تا مسیر تهران به سواحل خزر کوتاه و کوتاه تر شود رستوران ها و مراکز تفریحی و رفاهی نیز شروع به شکل گیری کردند. با ساخت سد امیر کبیر کرج جاذبه گردشگری دیگری به این جاده اضافه شد. در مسیر جاده کرج - چالوس روستاهای زیادی وجود دارد که قدمت بعضی از این روستاها به بیش از هزاران سال می رسد، هم اکنون جاده زیبا و سر سبز و با نشاط چالوس چشم به راه همت بلند مسئولان استان است تا با تخصیص اعتبار گامی در توسعه و آبادانی نهد و به جایگاه سوم و دوم و اول در جهان صعود کند. روز گذشته برای بازدید از جاده های روستایی و پر پیچ و خم جاده کرج چالوس راهی این جاده شدیم و در بازدید میدانی جاده به جاده پیشرفت ها را بررسی کردیم و نقاط قوت و ضعف پروژه ها را دیدیم. آنچه در اکثر پروژه ها خودنمایی می کرد، بی شک نیاز به تزریق اعتبارات برای سرعت گرفتن پروژه بود.
در حاشیه این بازدید فرصت را مغتنم شمرده و با قائم مقام وزیر راه و مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز به گفتگو نشستیم، مهندس علی صابونی با اشاره به پیشرفت پروژه ها اظهار داشت: پروژه تعریض پل شهرستانک را در دستور کار داشتیم که با تلاش شبانه روزی همکارانم این پروژه به اتمام رسید و هم اکنون از بار ترافیکی این منطقه کاسته شده است. صابونی در ادامه تاکید کرد: بهسازی و روکش آسفالت روستاهای نشترود، سپهسالار، خور، و ارنگه را به طول بیش از 18 کیلومتر به انجام رساندیم. وی گفت: 39 نقطه حادثه خیز در محور کرج - چالوس شناسایی شده است که تا به حال 15 نقطه بهسازی شده و با تامین اعتبار، انشالله تا پایان سال جاری باقیمانده نقاط حادثه خیز نیز بهسازی خواهد شد.
محور جاده کرج - چالوس ماشین آلات شهر سازی در حال عملیات
صابونی اظهار داشت: نزدیک به 70 کیلومتر راه های روستایی این محور آسفالت شده است و نزدیک به 130 کیلومتر نیز در سال آینده بهسازی و آسفالت خواهد شد. جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان است و نزدیک به 18.5 درصد بار ترافیکی در کل کشور در این منطقه مشاهده می شود. وی در ادامه تاکید کرد: در سال 91 نزدیک به 142 میلیون سفر در استان البرز به ثبت رسید که از این میزان 10 میلیون سفر مربوط به جاده کرج - چالوس است یعنی نزدیک به 8 درصد کل این سفرها، که ضرورت بهسازی راه های این محور در اولویت اصلی کار ماست. صابونی در پایان سخنان خود گفت: چند پروژه مهم در البرز در دست اجرا داریم که برای ما حائز اهمیت است، یکی پروژه اتوبان همت که برای استان البرز دارای اهمیت زیادی است و از بار ترافیکی منطقه تا حدود زیادی کاسته خواهد شد، پروژه دیگر تعریض اتوبان کرج – چالوس است که در دستور کار ماست 90 درصد در لاین شمالی و 75 درصد در لاین جنوبی کار پیشرفت داشته است، پروژه دیگر جاده کیانمهر به ماهدشت است که دارای بار ترافیکی سنگینی است و برنامه ریزی های برای از بین بردن بار ترافیکی جاده مذکور شده است. جاده طالقان به هشتگرد نیز از پروژه های است که با کمبود بودجه مواجه است، اگر اعتبار به موقع تزریق شود و مطالبات پیمانکاران به موقع پرداخت شود سعی می کنیم در کمترین زمان ممکن این پروژه را نیز به اتمام برسانیم.
جاده روستای گچسر در حال عملیات راهسازی
مهندس عباس صفری سرپرست مدیریت راهداری اداره کل راه و شهر سازی استان البرز در ادامه با بیان این مطلب افزود: عملیات راهداری، شامل بهسازی دیواره های ضامن، دیواره های حائل، روشنایی محور و همچنین خط کشی محور کرج - چالوس و آسفالت سازی نقاط حادثه خیز است که با تابلوهای زرد و فسفری رنگ در طول جاده نصب شده است. همچنین برای مسافرینی که برای اولین بار وارد محور کرج – چالوس می شوند تابلوهای حاوی اطلاعات گردشگری و اطلاعات روستاهای منطقه در سطح جاده نصب گردیده است تا مسافرین از این اطلاعات بهره کافی را ببرند. صفری تاکید کرد: عملیات آماده سازی تابستانه در 2 قسمت انجام شده است در قسمت اول قبل از شروع ماه مبارک رمضان و قسمت دوم در پایان ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است، که عملیات تکمیلی راهداری شامل خط کشی جاده در حوزه کرج – چالوس در ماه مبارک رمضان به انجام رسید. وی افزود: اعتباراتی که در سال گذشته داشتیم جوابگوی پروژه های اجرایی و نیازهای استان البرز نبود، چون بخشی از این اعتبارات صرف هزینه نگهداری راه ها می شود و امیدواریم با همت مسولان استان، در سال 92 بتوانیم اعتبارات لازم را برای اجرای عملیات های راهداری و ارتقاء کیفیت ایمنی راههای استان کسب نماییم. صفری در ادامه اظهار داشت: محور کرج - چالوس محوری است که دارای قدمت زیادی است و در بحث نگه داری راه در واقع هزینه های بالایی را طلب می کند در حوزه ارتقاء ایمنی در محور کرج - چالوس اعتبارات درخواستی ما 10 میلیارد تومان است و در بحث روکشی آسفالت و بهسازی آسفالت و ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز، ما حدود 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. صفری به عملیات در حال اجرا توسط کارگران اشاره کرد و افزود: در اثر آب گرفتگی، دیواره های کناره، جاده شسته شده و از بین رفته است. عملیات که الان شاهد آن هستید احیای دیوارهای حفاظتی و دیواره های ضامن هستند و حفاظ های جاده بر روی این دیواره ها نصب می شود.
دیواره های کنار جاده کرج - چالوس در ارتفاعات این محور
مهندس احمد جمشیدی سرپرست مدیریت ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهر سازی البرز گفت: مردم عموما در روستاهای این محور، از راههای موجود ناراضی بودند چون راهها و جاده ها وضعیت خوبی نداشتند ولی در حال حاضر با ارائه سرویس های مطلوب موجبات رضایتمندی مردم تا حدود بسیار زیادی فراهم گشته است. جمشیدی در ادامه تاکید کرد: در مجموع در حوزه جاده کرج - چالوس چندین پروژه در دست اقدام داشتیم که پروژه بهسازی و روکش آسفالت روستای ارنگه به طول 6 کیلومتر به اتمام رسیده است، هشترود به طول 3.5 کیلومتر، سپهسالار به طول 3.5 کیلومتر، منطقه خور با مساحتی به طول 18 کیلومتر است که تا به حال 9.5 کیلومتر از آن خاکبرداری و آسفالت شده است و مابقی تا پایان امسال اگر تخصیص اعتبار شود به اتمام خواهد رسید. جمشیدی در ادامه گفت: برای بهسازی و آسفالت تمام راههای روستایی محور کرج - چالوس اعتبارات زیادی لازم است، و با توجه به کمبود اعتبارات مجبوریم پروژه ها را اولویت بندی کنیم و حوزه هایی که از خرابی بیشتری برخوردار هستند در اولویت قرار دارند تا انشالله باعث افزایش ایمنی عبور و مرور برای ساکنین این روستاه ها شویم.
آسفالت جاده ارنگه
جمشیدی در ادامه اظهار داشت: برای اجرای این پروژه ها ما با مشکلات زیادی رو به رو هستیم، از جمله کمبود مصالح و بعد مسافت که خود این مسئله باعث می شد زمان عملیات اجرایی طولانی شود و همین مسئله هزینه زیادی را موجب می شد، پلیس راه نیز در بعضی از روزها اجازه تردد ماشین های راه سازی را نمی هد. وی افزود: در محور اصلی نیز در ساعات محدودی می شود کار کرد، کمبود قیر و افزایش چندین برابری قیمتش در سالهای اخیر نیز از مشکلات این پروژه است، که وزارت راه قیر را به صورت یارانه ای در اختیار ما قرار میدهد ولی با توجه به پراکندگی راههای روستای در این محورها، یارانه ای که به ما تعلق می گیرد کفاف همه پروژه ها را نمی کند. جمشیدی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی زمانبندی ما یک ساله است، برای اتمام پروژه در صورتی که تامین اعتبار بشویم می توان امیدوار بود نقاط باقی مانده را نیز به اتمام برسانیم و شاهد افزایش ایمنی در عبور و مرور و کاهش تصادفات در این محور مهم و حیاتی باشیم این پروژه تا پل کندوان ادامه دارد.
محور جاده کرج - چالوس ماشین آلات شهر سازی در حال عملیات
جمشیدی گفت: اولویت های مورد نظر ما در ابتدا برای روستاهای بالای 50 خانوار است و پس از آن به سراغ روستاهای پایین 50 خانوار نیز خواهیم رفت. و تا پایان سال مالی 92 یعنی تیر ماه سال آینده بسیاری از این پروژه ها را به اتمام خواهیم رساند. جمشیدی در ادامه تاکید کرد: قطعا با تکمیل و بهره برداری این راه های روستایی ما شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا خواهیم شد و با ایجاد یک بستر مناسب، می توان انتظار داشت روستائیان عزیز بتوانند محصولات خود را سریعتر به بازارهای مصرف برسانند. و همینطور بتوانیم باعث رونق گردشگری به ویژه در این مناطق باشیم تا مردم کشور عزیزمان ایران بتوانند اوقات فراغت خود را در دامان طبیعت سپری کنند. جمشیدی در پایان گفت: نهضت آسفالت راههای روستایی ادامه دارد تا مادامی که در کشور دیگر شاهد روستاها با جاده های خاکی نباشیم و هر جاده ای که آسفالت می شود خیلی سریع خط کشی و علائم جاده نصب می شود تا شاهد کاهش تصادفات در راه های روستایی باشیم.
[thumb]http://p-sepidar.ir/uploads/posts/2013-08/1375766200_index.jpg

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود