9 مرداد 1404
شماره خبر: 328491

پروژه متروی کرج نیازمند هماهنگی و شفافیت برای رفع مشکلات است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری



عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به چالش‌های متعدد پروژه متروی کرج، بر لزوم مدیریت هوشمندانه، شفافیت در اطلاع‌رسانی و همکاری نهادها برای تسریع روند راه‌اندازی این پروژه مهم شهری تاکید کرد.
حسین مهاجری در نطق پیش از دستور دویست و چهاردهمین جلسه این شورا با اشاره به وضعیت مترو اظهار کرد: ‌ مترو پروژه ای بود که انتظار می‌رفت با بهبود حمل و نقل عمومی، رونق و پیشرفت را به این شهر بزرگ بیاورد. اما آنچه در واقعیت مشاهده می‌شود، سرشار از چالش‌ها و مشکلاتی است که در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته است. وضعیت فعلی این پروژه نیز نشان‌دهنده چالش‌های جدی است که بایستی به آن‌ها پرداخت.
وی تصریح کرد:پیشینه مشکلات متروی کرج به سال‌های ابتدایی آغاز این پروژه بازمی‌گردد. فرایندهای پیچیده اداری، عدم تأمین منابع مالی لازم، عدم هماهنگی و توافقات لازم بین نهادهای مختلف، از مهم‌ترین عواملی بوده‌اند که سبب شد تا پروژه با تأخیرهای مداوم مواجه شود.
عضو شورای اسلامی شهر کرج افزود:در سال‌های اخیر، نگرانی‌ها در خصوص روند تامین تجهیزات ضروری، خرید و یا ساخت واگن‌ها و رام‌های مورد نیاز بر این مشکلات افزوده است. تصمیم‌گیری‌های نادرست، هدر دادن زمان و نیز عدم تأمین منابع مالی کافی برای خرید یا ساخت این تجهیزات در داخل استان، مشکلات بیشتری را به وجود آورده و موجب تقلیل ظرفیت جابه‌جایی این سیستم حمل و نقل عمومی شده است. همچنین، عدم هماهنگی بین شهرداری، استانداری و دانشگاه خوارزمی در خصوص واگذاری زمین دپو یکی از چالش‌های اصلی باقی مانده است که نیاز به حل سریع دارد.
مهاجری اذعان کرد:علی‌رغم تلاش‌های فراوان و دستوراتی که از سوی وزرای محترم و رییس دولت صادر شده، هنوز واگذاری زمین دپو حل نشده است. موضوع دپو مترو کرج علاوه بر خرید رام قطار، به پاشنه آشیل این پروژه تبدیل شده است. با وجود این که ایستگاه‌ها ساخته شده‌اند، کار احداث دپو هنوز آغاز نشده و زمین مورد نیاز، که برای راه‌اندازی و تعمیر قطارها حیاتی است، در اختیار شهرداری قرار نگرفته است. این وضعیت، بارها و بارها نگرانی‌ها و انتقادات عمومی را نسبت به شهرداری و شورای شهر کرج به دنبال داشته است.
وی خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تردد مسافران از ایستگاه شهید سلطانی به سمت سه راه رجایی شهر و ۴۵ متری گلشهر را به راه بیندازیم تا در این شرایط دشوار، مسافرینی را که قصد تردد به هسته‌های مرکزی کرج را دارند، در اوج ترافیک حدوداً 50 دقیقه‌ای، با زمان حداکثر 7 دقیقه، به ایستگاه چهار راه طالقانی و در ادامه به سایر ایستگاه‌ها منتقل کنیم. بهره‌برداری و راه‌اندازی؛ چه به صورت آزمایشی و چه به صورت تجاری، باید در دستور کار قرار گیرد. این که بتوانیم بین ایستگاه‌ها خدماتی ارائه دهیم، حتی در شرایطی که هنوز رام‌های تکمیلی تأمین نشده‌اند، موضوعی است که به آن نیاز داریم.
مهاجری بیان کرد:موضوعی که باید به آن توجه ویژه‌ای کنیم، این است که تلاش‌های شورای اسلامی، شهرداری و استانداری باید تحت تأثیر واقعیت‌های جاری کشور مانند محدودیت‌های تحریمی که بر تأمین رام‌های قطار تأثیر می‌گذارد، قرار گیرد. ما باید به دنبال یک راه حل جامع باشیم تا آنچه در راستای خیر و صلاح شهروندان است، با حداکثر تدابیر فنی و شرایط جاری در کشور محقق گردد.
عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: یکی دیگر از مسائل حیاتی در توسعه و پیشرفت پروژه مترو، تعیین تکلیف وضعیت ماموریت رئیس سازمان قطار شهری کرج است. وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه وجود یک رهبری قوی و تعیین شده، به ما این امکان را می‌دهد که تمامی فرایندها را با شفافیت و کارآمدی بیشتری پیش ببریم. همچنین، این شخص باید بتواند با پیگیری مستمر و ارتباط مؤثر با نهادهای مختلف، مشکلات موجود را شناسایی کند و راه‌حل‌هایی برای آنها ارائه دهد. در نقش رهبری، اولویت باید به رفع موانع و تسریع روند اجرایی پروژه باشد.
مهاجری تاکید کرد: در ادامه، زمان‌بندی و شروع به کار متروی کرج موضوع دیگری است که نیازمند توجه جدی است. زمان‌بندی دقیق می‌تواند به ما کمک کند تا نه تنها انتظار عمومی را مدیریت کنیم، بلکه استراتژی شفاف‌تری برای پیشبرد پروژه ارائه دهیم. برای این هدف، لازم است که برنامه‌ریزی‌های اصلاحی و بهینه‌سازی‌های لازم در پروژه انجام شود. امیدواری به تحقق این وعده‌ها، برای شهروندان و مسافران مترو کرج ضروری است.
وی ادامه داد:از دیگر موضوعات حائز اهمیت، خرید و یا ساخت واگن و رام قطار شهری است. این موضوع به عنوان قلب تپنده سیستم حمل و نقل عمومی، نیازمند تصمیم‌گیری‌های سریع و مؤثر است. باید فوراً با تأمین و ساخت واگن‌ها، مراحل عملیاتی پروژه را تسریع کنیم. فرصت ساخت واگن خود مزایایی دارد. این امر می‌تواند به ایجادشغل‌های جدید و افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافران کمک کند.
مهاجری با اشاره به اینکه تأمین منابع مالی برای این پروژه نیز باید در اولویت‌های ما قرار گیرد تا از بروز مشکلات مالی در آینده جلوگیری شود، گفت:با تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته، انتظارات شهروندان به امید راه‌اندازی مترو افزایش یافته است، اما عدم تحقق این وعده‌ها نهایتاً منجر به کاهش اعتماد عمومی شده است. عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد:افزایش انتقادات عمومی در رسانه‌ها نشان‌دهنده ناراحتی و ناامیدی شهروندان از وضع موجود است. پرسش‌هایی چون «چرا مترو هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؟» و «چگونه می‌توانیم به این پروژه امیدوار باشیم؟» «مسئول چه کسی است؟» همواره از سوی مردم مطرح می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر کرج افزود؛ سابقه موجود مترو کرج در رسانه‌ها نشان می‌دهد که هر روز، گزارشی از مشکلات و تأخیرهای موجود در این پروژه منتشر می‌شود. متاسفانه، این اطلاعات بعضاً نادرست و منفی به طور مداوم در فضای مجازی دست به دست می‌شوند، و این موضوع به نگرانی‌های مردم دامن می‌زند. از سویی، این وضعیت نامشخص می‌تواند بر اعتماد عمومی به نهادهای مسئول آسیب بزند و فضای ناامیدی را در بین شهروندان ایجاد کند.
وی گفت: علاوه بر این، تداوم تأخیر و بی‌ثباتی در پروژه می‌تواند شرایط را بدتر کند. نداشتن یک جدول زمان‌بندی قابل اعتماد و شفافیت در روند پیشرفت، احساس ناامیدی و سردرگمی را در بین مردم ایجاد کرده است. این وضعیتی است که ما به عنوان مسئولان و متولیان پروژه باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم و به جبران آن بپردازیم. این نگرانی‌ها در فضای مجازی به سرعت به دست مردم می‌رسد و آرامش اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین، راه‌حل‌های اساسی برای بهبود وضعیت متروی کرج ضروری است.
عضو شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: برای غلبه بر این مشکلات و چالش‌ها، لازم است تا اقداماتی جدی و مؤثر انجام دهیم. یک گام اساسی، تقویت شفافیت در اطلاع‌رسانی به شهروندان است، به‌طوری‌که تمامی مراحل و چالش‌های پروژه به آگاهی عمومی رسانده شود. لازم است که همه مراحل پروژه از آغاز تا پایان به شکل مرتب و مستمر با جزئیات به آگاهی عموم برسد. این اطلاع‌رسانی نه تنها شامل گزارش‌های پیشرفت، بلکه باید مشکلات موجود و راه‌حل‌های پیشنهادی نیز ارزیابی و اطلاع‌رسانی شوند. از سوی دیگر، نیاز داریم تا تعامل و همفکری میان مسئولان و شهروندان و رسانه‌ها تقویت شود و نظرات و پیشنهادات آنان در فرایند تصمیم‌گیری‌ها لحاظ گردد. تشکیل گروه‌های مشورتی و برگزاری جلسات عمومی با شهروندان می‌تواند فرصتی باشد تا نظرات و پیشنهادات آنان به گوش مسئولان برسد و سازوکارهایی مناسب برای بهبود وضعیت موجود اتخاذ گردد. این نوع تعامل می‌تواند باعث شکل‌گیری یک حس همبستگی و اعتماد متقابل شود.
مهاجری اذعان کرد: در نهایت، باید یادآور شویم که مترو کرج نه تنها یک پروژه حمل و نقل عمومی است، بلکه امیدی برای بهبود کیفیت زندگی در این کلان‌شهر به شمار می‌رود. با پیگیری جدی، هماهنگی بین نهادها و تلاش مشترک، می‌توانیم به نهضتی برای بهبود حمل و نقل عمومی کرج و بهبود کیفیت زندگی شهروندان دست یابیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود