16 مهر 1391
شماره خبر: 12811

آرامش زندگی عشایر، میهمان البرزنشینان می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

 آرامش زندگی عشایر، میهمان البرزنشینان می شود

سپیدار آنلاین: مدیر فرهنگی شهرداری کرج از برگزاري نخستین جشنواره سراسری آئینی و سنتی اقوام ایرانی دراستان البرز خبر داد.
بهروز ورمحمدی با اعلام این خبر و با اشاره به برگزاري جلسه هماهنگي در اين زمينه اظهار داشت: بیان اصالت و استحکام خاص قومی و ارائه معیارهایی برای نظارت مداوم در پیشرفت توسعه فرهنگی، هنری و جهانگردی و نگهداشتن آن در مسیری معین از اهداف برگزاری این جشنواره است. وی ضمن اشاره به قابلیت استان البرز برای برگزاری نخستین جشنواره سراسری آئینی و سنتی اقوام ایرانی گفت: تمرکز اقوام گوناگون فرهنگی از جای جای ایران و سکونت آنان در نقاط مختلف و متمرکز این کلانشهر رسیدن به اهداف این جشنواره را نزدیکتر می کند. این مسئول افزود: تمرکز فرهنگی و قومی خاص در نقاط مختلف این شهر شناخت خرده فرهنگها و فرهنگهای متفاوت ایرانی را آسانتر می كند. وی در بیان چرایی اهمیت برگزاری چنین جشنواره ای در این مقطع اذعان داشت: حفظ آداب و رسوم گذشته و انتقال دستاوردهای آن به نسلهای بعدی جز در سایه توجه به تاریخ و فرهنگ اقوام امکانپذیر نیست.
احیای سنتها از اهداف برگزاری جشنواره است
مدیر فرهنگی شهرداری کرج با بیان اینکه بیشتر سنن ایرانی آمیخته با سنن دینی است، افزود: چنانچه بتوانیم بخشی از این سنتها را احیا کنیم برخی از ناهنجاریهای امروز ازبین خواهد رفت. ورمحمدی گفت: زنده کردن آداب و رسوم و سنتهای قدیمی سبب گرمتر شدن کانون خانواده ها و کاهش ناهنجاریهای اجتماعی است. این مسئول از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره را تعیین سیاست ها و اهداف کلی توسعه فرهنگی، هنری و گردشگری استان، ادغام مسائل و موضوعات فرهنگی ،هنری و گردشگری با سیاست های توسعه کلان و الگوهای کشور یا استان و ایجاد پیوندهای نزدیک میان آنها و دیگر بخش های اقتصادی، فراهم کردن شالوده ای منطقی برای تصمیم گیری بخش های دولتی و خصوصی درباره توسعه فرهنگی، هنری و گردشگری استان و در نهایت ایجاد چارچوبی برای هماهنگی موثر فعالیتها سرمایه گذاری بخشهای عمومی و خصوصی در توسعه فرهنگی ، هنری و گردشگری و ترویح فرهنگ قومی و منطقه ای دانست. وی مخاطبان برگزاری این جشنواره را تمامی دست اندر کاران و علاقه مندان به رشد و توسعه استان بالاخص در بخش گردشگری عنوان و اظهار داشت: طبق گروه بندی های انجام شده، مسئولین و مقامات ملی و منطقه ای، کشورهای همسایه بویژه کشورهای فارسی زبان، سفرای کشورهای صنعتی و گردشگری جهان، محققان، کارشناسان و صاحب نظران، سرمایه گذاران این بخش، رسانه های ملی و منطقه ای به همراه تمامی اقوام استان و کشور در این جشنواره حضور خواهند داشت.
این مسئول از رسانه های استان البرز خواست تا با حضور خود در این جشنواره استانی زمینه های لازم را برای اطلاع رسانی مطلوب جهت استقبال شهروندان و مسئولان فراهم آورند.
ازدواج صحيح عامل كاهش خشونت ها
وی در بخشی دیگر و با اشاره به روز ازدواج، بر ازدواج صحیح تاکید و آن را عاملی در کاهش خشونتهای جامعه، کاهش آمار مهاجرت، کاهش نیاز به خدمات مشاوره،افزایش ارزش و داراییهای افراد، اشتغال بلند مدت و... دانست و بر ضرورت پرداختن به پیوندهای درست و صحیح تاکید کرد. مدیر فرهنگی شهرداری کرج گفت: از نقاط قوت ایران فرهنگها و خرده فرهنگها بوده که استان البرز امروز به عنوان ایران کوچک جامعه ای کوچک از تنوع فرهنگی این کشور است که اقوام مختلف به شکلی مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند.
ورمحمدی در پایان افزود: این جلسه به منظور تعامل تمامی دستگاهها به همراه بخشی از موسسات فرهنگی و دستگاههای مرتبط و علاقه مند جهت انجام امور اجرایی توسط تیم های برگزار کننده جشنواره برگزار شد. این مراسم در سالن ملاصدرا تالار شهیدان نژاد فلاح کرج با حضور مسئولان فرهنگی و علاقه مندان حضور در جشنواره برگزار شد.




منبع: کامنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود