25 مرداد 1393
شماره خبر: 127470

استفاده از بتن آماده استاندارد در ساخت و سازهای شهری الزامی شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

 استفاده از بتن آماده استاندارد در ساخت و سازهای شهری الزامی شد


طی توافق سه جانبه فی مابین شهرداری کرج، اداره استاندارد و انجمن صنفی تولید کنندگان بتن آماده و قطعات بتنی استاندارد، استفاده از بتن آماده استاندارد در ساخت و ساز شهری از اول شهریور ماه سال جاری الزامی است.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج در کارگاه آموزشی تبیین اهداف الزام استفاده از فرآورده ها و مصالح استاندارد در ساخت و سازهای شهری با اشاره به موضوع مطرح شده، گفت: استفاده از مصالح و فرآورده های استاندارد در ساخت و سازهای شهری طبق مفاد قانون برنامه های چهارم و پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی همچنین مصوبات هیات وزیران الزامی شده است. احدالله احمدی پرگو افزود: در راستای اجرای قانون باید برنامه ریزی لازم جهت اجرای در دستور کار نهادهای متولی به ویژه مدیریت شهری و به تبع آن معاونت معماری و شهرسازی به عنوان متولی اجرای ساخت و سازهای شهری قرار گیرد. وی با اشاره به متراژ و حجم پروانه های ساختمانی صادره توسط شهرداری کرج، اظهار داشت: بر این اساس جهت استفاده از بتن آماده استاندار نیاز به وجود کارخانه هایی با ظرفیت کافی جهت سرویس دهی به ساخت و سازهای شهری هستیم بود که در حال حاضر نیز زمینه های تحقق این موضوع در استان فراهم شده است.
بومی سازی تولید فرآورده ها و مصالح ساختمانی استاندارد
معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج برضرورت بومی سازی تولید فرآورده ها و مصالح ساختمانی استاندارد در این کلانشهر تاکید کرد و گفت: زمینه سازی برای انجام این مهم باید در اولویت قرار گیرد. احمدی افزود: جهت بومی سازی تولید فرآورده های استناندارد ساختمانی جلسات متعددی با حضور نمایندگان اداره کل استاندار، استانداری، نظام مهندسی تشکیل در شورای استان، شهرداری کرج و تفاهم نامه لازم نیز در راستای تحقق آن تدوین شد. وی، شهرداری کرج را به عنوان مجری و مرجع صدور پروانه ساختمانی معرفی و بیان کرد: با توجه به این مهم مدیریت شهری باید با بهره گیری از توان و ظرفیت تخصصی در راستای ارتقاء کیفی اجرای ساختمان گام بردارد. این مسئول همچنین از وظایف و مسئولیت های بسیار مهم شهرداری را ایجاد ایمنی و استحکام ساختمان ها ذکر و تاکید کرد: شهرداری باید در این زمینه نظارت کافی را داشته باشد تا ساختمان ها با نظارت مهندسی و با استفاده از مصالح استاندارد در سطح شهر اجرا شوند.
جلوگیری از ساخت ساختمانهای فاقد بتن آماده
معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج در بخشی دیگر، جلوگیری از ساخت و ساز های شهری فاقد مصالح استاندارد و بتن آماده توسط متولیان اجرای آیین نامه الزام استفاده از فرآورده ها و مصالح استاندارد را یادآور شد و گفت: در این راستا از ساخت و ساز ساختمان هایی که از بتن آماده استفاده نکنند، جلوگیری می شود. احمدی اضافه کرد: علاوه بر این در صورتی که تضمین کیفیت بتن از سوی ناظرین ساخت معرفی و ارائه نشود از ارائه پایانکار ساختمانی به سازندگان بنا جلوگیری می شود. وی متذکر شد: مهندسان ناظر نیز در صورتیکه نظارت کافی را جهت اجرای این آیین نامه و دستورات ملی ساختمان نداشته باشند به شوارای انتظامی معرفی و از خدمات آنها طبق ضوابط جلوگیری می شود.
این مسئول اظهار داشت: جهت نظارت و حسن اجرای این دستورالعملاداره کل استاندارد و آزمایشگاه های همکار اقدام به انجام بازدیدهای مستمری در این خصوص خواهند کرد.
احمدی بیان کرد: در صورت مشاهده عدم استفاده از مصالح استاندارد موضوع به شهرداری اعلام می شود و پیگیری های لازم صورت می گیرد. وی خاطرنشان کرد: هنگام اجرای عملیات های ساختمانی درسطح شهر باید دقت داشت تا مصالح بکار رفته و نحوه اجرای ساختمان کیفیت لازم را در خصوص رعایت استاندارد های تدوین شده داشته باشند.
گفتنی است در این کارگاه آموزشی اهداف شهرداری در اجرای این دستور العمل تبیین و بررسی شد و مدیران و معاونین شهرسازی همچنین کارشناسان مناطق موظف به اجرای آن در مناطق شهرداری شدند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود