28 بهمن 1392
شماره خبر: 116607

کرج در آستانه خداحافظی با مرکز دفن زباله حلقه دره

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

کرج در آستانه خداحافظی با مرکز دفن زباله حلقه دره


مذاکرات شركت سوئیسی هيتاچي زوسن انوا برای احداث کارخانه زباله سوز در شهر کرج با برگزاری چند دور مذاکرات فشرده با مدیران شهری وارد فاز جدیدی از توافقات شده و در صورت تایید نهایی، این کلانشهر در آستانه خداحافظی با مرکز دفن زباله حلقه دره به عنوان یک تهدید زیست محیطی قرار می گیرد.
گرچه «زباله» به خودی خود یک آلاینده محسوب نمی شود اما نبود برنامه ریزی منسجم برای بازیافتِ آن (از یکسو) و تمرکز بر دفن به شیوه های سنتی (از دیگر سو) می تواند ضمن ایجاد گورستان های زباله ای به خطر جدی برای منابع طبیعی و زیست محیطی تبدیل شود، بنحوی که اکنون مرکز دفن زباله حلقه دره در مسیر بادهای ورودی به شهر کرج قرار دارد و کارشناسان هواشناسی به تاثیر مخرب آن بر آب و هوا تایید کرده اند. گرچه طی سالهای اخیر نهضت واردات دستگاه های زباله سوز (صنعتی، بیمارستانی، شهری و...) از شرکت های چینی (به دلیل تحریم های اقتصادی و محدودیت در واردات از دیگر کشورها) برای مدیریت زباله شکل گرفته است اما اخبار واصله از برخی استانهای چین همچون گوانگجو از تظاهرات هزاران نفری بر علیه آلایندگی این دستگاهها (تولید دودهای سمی و سرطان زا) حکایت دارد. در کلانشهر کرج روزانه بیش از یکهزار تن زباله خانگی تولید می شود که پروسه جمع آوری آنها از درب منازل تا دفن، بخش اعظمی از بودجه خدمات شهری را جذب می کند و صدها نفر از پرسنل شهرداری به همراه دهها دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین در چرخه ای تکراری هر روز تابوت زباله را برای تدفین تا مرکز دفن حلقه دره همراهی می کنند.
انباشت هزاران تُن نخاله های ساختمانی و آلایندگی ناشی از سوزاندن زباله ها در حلقه دره (با توجه به قرار گرفتن سایت دوزاده هزار واحدی مسکن مهر با ظرفیت اسکان شصت هزار نفر در جوارِ این مرکز) نگرانی شدید کارشناسان را به دنبال داشته و تبعات جبران ناپذیری را برای آب و هوا، محیط زیست و منابع طبیعی به دنبال داشته است.
مراکز جدید دفن زباله
البته این تنها یک روی سکه است و در طرف دیگر سکه نگرانی بزرگ تری به نام «راه اندازی مراکز جدید دفن زباله» به چشم می خورد؛ چرا که با مرورِ زمان و افزایش جمعیت بی شک به همین سمت نیز

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود