صفحه اصلي > سرمقاله > اولین وظیفه مدافعان در برابر جنگ رسانهای دشمن آگاه سازی است
اولین وظیفه مدافعان در برابر جنگ رسانهای دشمن آگاه سازی است8 آبان 1402. نويسنده: monshi |
پدافند غيرعامل، دفاع غيرنظامي باهدف كاهش خسارات مالي و صدمات جاني وارده بر غير نظاميان در جنگ يا حوادث طبيعي نظير سيل، زلزله، توفان، آتش سوزي، خشكسالي و نظاير آن است كه در اين ارتباط رسانه ها به سبب چگونگي ايفاي نقش و عملكرد رسالت و مسوولين سنگيني بر عهده دارند. دکتر مهدی جعفری/در واقع پدافند غيرعامل مجموعه تدابير و اقداماتي است كه موجب كاهش آسيب به نيروي انساني، ساختمان ها، تاسيسات، تجهيزات و شريان هاي حياتي يك كشور در مقابل عمليات دشمن و يا حوادث طبيعي يا انسان ساز مي شود.از اين جهت پدافند غيرعامل در مواقع تهديد و حوادث باعث زنده ماندن و حفظ نيروي انساني مي شود كه با ارزش ترين سرمايه در هر جامعه اي محسوب مي شود. امروزه رسانه هاي گروهی در جاي جاي زندگی اجتماعی و خصوصـی افـراد تـأثیر گذاشـته، و اندیشه ها، فرهنگ ها، سنتها، زبانها، لهجه ها و حتی ذائقه ها را دچار دگرگونی و تغییر و تحـول کرده است. اکنون رسانه ها به ابزار مهمی در دست دشمنان تبدیل شده اند تا از این طریق، امنیت ملی یک کشور را تهدید کنند و با ایجاد بحرانهاي مختلف، به منازعات داخلی نیز دامن بزننـد. مقابله با این تهدیدها، در وهله اول نیازمند شناخت آنها و سپس اتخاذ راهبردهاي مناسبی است که بحرانها را مدیریت کرده و نظم جامعه را محفـوظ دارد. پدافنـد غیرعامـل، مجموعـه اقـدامات غیرمسلحانهاي است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیبپذیري، تـداوم فعالیـتهـاي ضروري، ارتقاي پایداري ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامهاي نظامی دشمن میشود. . هنگامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از جنگ رسانهای سخن میگویند و جهاد تبیین را مطرح می کنند که در واقع نوعی پدافند در برابر جنگ رسانهای نظام ارتباطات سلطه محسوب میشود، اهمیت این موضوع کاملا مشخص می شود. در جهان امروز، رسانههای جمعی با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی برعهده گرفته اند. وقتی بیگانگان از طریق تکنولوژی ارتباطات قصد نفوذ بر افکار و فرهنگ ملی کشوری را دارند، در واقع اقتدار و امنیت ملی آن کشور را هدف قرار داده اند و از طریق شیوهای کاملا نرم افزاری به همان اهدافی میرسند که در قرون گذشته با تاکتیکهای نظامی حاصل می شد. اکنون شبکههای گسترده و متعدد اجتماعی در فضای وب میتوانند در چند ثانیه، آخرین تصـاویر حادثــهای را کــه در گوشـهای از جهـان اتفـاق افتـاده، پخش کنند.با ورود وسایل ارتباط جمعی به جامعه، خرده فرهنگ ها، فرهنگهای خاص و مجزا ناپدید میشوند و به نوعی تمامی ساکنان یک جامعه تشابه میپذیرند و در سبک زندگی، علایق و خواستها از الگوهای مشابهی که رسانهها به آنها میدهند، برخوردار میشوند. از آنجا که ارتباطات، اعم از فردی و اجتماعی، سنتی یا مدرن، نقش بسزایی در شکل گیری هویت فردی و اجتماعی دارند، بالطبع تحول در نظامهای ارتباطی میتواند دگرگونیهای عمدهای در روند تکوین هویت ایجاد کند.مدتهاست که قدرتهای جهانی با استفاده از نظامهای ارتباطی برای دستکاری در ارزشهای اجتماعی جوامع هدف به نفع منافع خود بهره میبرند این اقدام گاه تا حدی پیش میرود که میتوان از آن به جنگ رسانهای تعبیر کرد. جنگ رسانهای جنگی تمام عیار علیه ملتهای محروم و تحت سلطه جهان است که در دهههای پایانی قرن بیستم شدت یافته و اینک در آستانه آغاز سومین دهه قرن بیست و یکم به اوج خود رسیده است؛ چراکه قدرتهای استکباری به فراست دریافته اند که «جنگ رسانهای» علیه نیروها و هستههای مقاومت در برابر سلطه گری آمریکا و همپیمانان او، بسیار کم هزینه تر از جنگهای فیزیکی است.در واقع اولین وظیفه مدافعان در برابر جنگ رسانهای دشمن که در خاکریزهای پدافند غیرعامل در حوزه رسانه حضور دارند، آگاه سازی ملت از وجود و ماهیت این تهاجم است. چه بسا مردمی که در باد امنیت فیزیکی حاکم بر کشور در خواب غفلت باشند، حال آنکه دشمن با بهرهگیری از ترفندهای موثر و پنهان رسانهای، بنیانهای امنیت را که همانا افکار و آمال ملت هستند، هدف قرار داده و به آستانه تخریب رسانده باشد. بازگشت |