رسانه ها در فرهنگسازی وقف رسالت سنگینی بر عهده دارند
سپیدارآنلاین: گروه سرمقاله
سنت وقف یکی از تعالیم ارزشمند در مکتب اسلام محسوب میشود و از اهرمهای مؤثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی ومعنوی جامعه به شمار میرود.
دکتر مهدی جعفری/وقف از جمله مباحثی است که در حوزههای مختلف کاربرد داشته و در هر زمینهای که ورود کرده، موجب رشد و شکوفایی شده است.این سنت نیک به برکت تشکیل نظام اسلامی تا حدودی جایگاه مطلوبی در کشور پیدا کرده است امّا هنوز برای رسیدن به جایگاه واقعی خود فاصله زیادی دارد که نهادینهسازی و جریانسازی این سنّت پسندیده مستلزم اطلاعرسانی، آموزش و مشاوره صحیح در راستای چگونگی وقف کردن و در چه حوزهای وقف کردن، است.طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، عرصههای فرهنگ، اقتصاد، علم و فنّاوری از اولویّتهای وقفی هستند که رسیدن به این اهداف مستلزم فرهنگسازی بیش از پیش وقف است که رسانهها در این زمینه رسالت سنگینی بر عهده دارند.صاحبنظران عرصه حوزه رسانه و دین تاکید دارند که رسانه ها ی نوین نقش موثری در تبیین فرهنگ و اهداف وقف دارند و از جمله مهمترین وظایف رسانه ها تبیین نمودن اهداف وقف و پرسش درباره چگونگی پرداختن به آن در سطح جامعه و در میان مردم است.به گفته این کارشناسان رسانه ها باید با ابتکار و نوآوری در حوزه وقف مداخله کنند و کارکردهای وقف را نسبت به شبکه مسائل فرهنگی و اجتماعی و موضوعیت وقف با زبان روز بیان نمایند.از سویی از آنجایی که در جهان امروز وسایل ارتباط جمعی، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، تئاتر، سینما، اینترنت، دیگر شبکه های مجازی و ماهواره ای، تلفن، مجلات و نشریات و... با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را بر عهده گرفته اند، در این میان رسانه های ارتباط جمعی در عصر ارتباطات و اطلاعات یکی از مهم ترین ابزارهای دسترسی به اهداف تلقی می شوند، بنابراین باید از این ظرفیت در حد توان به موقع و بهتر در جهت گسترش فرهنگ دینی و تحقق مقاصد آیین حق الهی از جمله ترویج سنت حسنه وقف، بهره مند.برای تحقق بخشیدن نقش رسانه ها در این حوزه، پرداختن به مسایلی چون مخاطب شناسی، زمان شناسی و نیاز شناسی بیش از هر چیز دیگر ضروری است، چرا که به عقیده فعالان این بخش از جمله راهکارهای احیای سنت حسنه وقف، جذب افراد متمکن در خصوص وقف و موقوفات، نظارت بر موقوفات، عمل به نیات واقفان، تدوین و ساماندهی وقفنامهها و به ویژه برخورد با متصرفان موقوفات است، که در این راستا رسانه ها با توجه به کارکرد های همچون راهنمایی و رهبری، همگنسازی، نوگرایی و توسعه، آموزشی یا انتقال فرهنگ و نظارتی و مراقبتی نقش تعیین کننده ای می تواند، داشته باشد.رسانه های نوین می توانند با ابتکار، نوآوری و با زبان روز و عامه مردم، و به خصوص با اطلاع رسانی مستمر، انعکاس خبری و نمایش های فیلم و سریال؛ نقش موثری را در تبیین فرهنگ و اهداف وقف می توانند، داشته باشند. لذا امروزه از جمله مهمترین وظایف رسانه ها در این راستا، تبیین نمودن اهداف وقف، پرسش درباره چگونگی پرداختن به آن در سطح جامعه و در میان مردم، ترسیم جلوه های مختلف سنت حسنه وقف، رشد موقوقات، آگاهی بخشی نیازهای روز وقف، بازگویی وقف نوین، توسعه روح خیرخواهی در جامعه و طرح پرسش اینکه چرا جامعه امروز به وقف، نیازمند است، می باشد.