صفحه اصلي > گزارش > کلید ورود به دنیای مدرسه؛ راهنمایی والدین برای پرواز بیدغدغه کلاس اولیها
کلید ورود به دنیای مدرسه؛ راهنمایی والدین برای پرواز بیدغدغه کلاس اولیهاامروز, 15:20. نويسنده: monshi |
اولین روز مدرسه، نخستین گام در دنیای یادگیری، خاطرهای است که برای همیشه در تار و پود زندگی هر انسانی تنیده میشود؛ گاه با شیرینی موفقیت و گاه با تلخی چالشها برای کودکانی که تا پیش از این، گرمای آغوش خانواده و صمیمیت فضای خانه را تجربه کردهاند. به گزارش ایرنا، ورود به محیطی تازه و ناآشنا مانند مدرسه میتواند سفری پر از احساسات متناقض باشد، جدایی از والدین حتی برای ساعاتی کوتاه برایشان دشوار است؛ بسیاری از کودکان امروزه، پیش از ورود به دبستان، تجربههایی در مهدکودکها یا کودکستانها دارند. این تجربهها، آشنایی اولیهای با محیطهای گروهی و قوانین آن برایشان فراهم میکند اما با این حال وابستگی عمیق به فضای امن خانواده همچنان بخش جداییناپذیر وجودشان است، این دوگانگی گاهی باعث میشود ورود به مدرسه ترکیبی از هیجان برای تجربههای نو و دلهره ناشی از جدایی باشد. نقش کلیدی والدین در شکلدهی تجربهای شیرین اما چگونه میتوان این دلشوره را فرو نشاند و دریچه ورود به مدرسه را با شور و شوقی وصفناپذیر گشود؟ پاسخ در رفتار، آگاهی و رویکرد والدین نهفته است. نحوه برخورد والدین با موضوع مدرسه عاملی تعیینکننده در شکلدهی نگرش کودک نسبت به این محیط جدید است؛ زمانی که والدین با فرزند خود از مدرسه به عنوان مکانی هیجانانگیز و پر از فرصتهای یادگیری صحبت میکنند و او را با مهربانی و اطمینان به این مسیر هدایت میکنند اضطراب جای خود را به کنجکاوی و اشتیاق میدهد. واکاوی تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی البرز اهمیت این موضوع تا بدانجاست که در دانشگاه علوم پزشکی البرز در نشستی تخصصی، مسائله اضطراب کودکان کلاس اولی مورد بررسی عمیق قرار گرفت. در این نشست، یکی از اساتید دانشگاه با ارائهی راهکارهایی کاربردی و علمی به تشریح شیوههای کاهش اضطراب و در مقابل، افزایش نشاط و شادابی در میان این نوآموزان پرداخت.این رویکرد تخصصی نشان میدهد که مسائلهی ورود به مدرسه تنها یک گذار ساده نیست بلکه نیازمند درک عمیق و برنامهریزی دقیق برای سلامت روانی و اجتماعی کودکان در این مرحله حساس از رشدشان است.ورود به کلاس اول، نقطه عطفی است که با حمایت، آگاهی و رویکرد مثبت والدین، میتواند به خاطرهای شیرین و سرشار از موفقیت برای هر کودک تبدیل شود. با درک ریشههای اضطراب و بهکارگیری راهکارهای مؤثر میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که فرزندانمان با دلی شاد و ذهنی کنجکاو قدم به دنیای علم و دانش بگذارند. کنترل اضطراب والدین، کلید آرامش است دکتر عاطفه زندیفر، روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در این نشست با بیان اینکه اضطراب جدایی از والدین در کودکان کمسن، پدیدهای رشدی و طبیعی است، اظهارکرد: این واکنش، نشانه دلبستگی سالم کودک به والدین خود بوده و نباید آن را با علائم شدید ناشی از اختلال اضطراب جدایی که میتواند عملکرد فردی و اجتماعی کودک را مختل کند، اشتباه گرفت.وی افزود: به طور معمول این نوع اضطراب در کودکان طی هفته اول تا یک ماه نخست آغاز مدرسه به تدریج کاهش مییابد اما در صورتی که علائم اضطراب با شدت بالا ادامه پیدا کند و بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی کودک تأثیر بگذارد و با نشانههای جسمی نظیر دلدرد، سردرد، تهوع صبحگاهی یا کابوسهای شبانه همراه باشد، والدین باید به سرعت با یک متخصص روانپزشکی کودک یا روانشناس مشورت کنند. نقش حیاتی والدین در مدیریت اضطراب با کنترل اضطراب درونی و خداحافظی کوتاه و قاطع این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز، بر نقش محوری والدین در مدیریت این شرایط تأکید کرد و توضیح داد که کودکان به شدت به احساسات والدین خود آگاه هستند و آنها را درک میکنند؛ بنابراین، ضروری است که والدین پیش از هر اقدامی، اضطراب درونی خود را کنترل کنند.زندیفر توصیههای کاربردی در خصوص نحوه خداحافظی با کودک ارائه داد و گفت: خداحافظی باید محکم، دوستانه و کوتاه باشد؛ والدین باید از دزدکی رفتن یا طولانی کردن بیش از حد خداحافظی پرهیز کنند چرا که این رفتارها اضطراب کودک را تشدید میکند.وی ادامه داد: ایجاد یک رفتار ثابت برای خداحافظی مانند یک بوسه خاص یا جملهای همیشگی میتواند به کودک اطمینان دهد که والدینش همواره بازخواهند گشت و او را تنها نمیگذارند. اعتماد به معلم، نماد خانه در کیف کودک و پرهیز از تنبیه روانپزشک کودک و نوجوان، اعتماد به معلم و محیط مدرسه را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: به کودک خود بگویید که معلم مانند یک مادر دوم است که در غیاب شما به خوبی از او مراقبت خواهد کرد.وی افزود: گذاشتن وسیلهای کوچک و آشنا در کیف کودک که یادآور خانه و خانواده باشد نیز میتواند به او آرامش و حس امنیت بیشتری ببخشد. زندیفر با قاطعیت بر نادرست بودن تهدید، تنبیه یا مسخره کردن کودک به دلیل ترس از مدرسه رفتن تأکید کرد و گفت: این نوع رفتارها نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه تنها اضطراب کودک را تشدید خواهد کرد.وی توصیه کرد که والدین باید احساسات کودک را بپذیرند و با اطمینانبخشی مداوم به او کمک کنند تا این مرحله مهم و طبیعی رشدی را با موفقیت پشت سر بگذارد و با محیط جدید مدرسه به خوبی سازگار شود. بازگشت |