Logo

صفحه اصلي > گزارش > قطار البرز روی ریل توسعه و شکوفایی

قطار البرز روی ریل توسعه و شکوفایی


29 فروردین 1400. نويسنده: monshi
قطار البرز روی ریل توسعه و شکوفایی


توسعه خطوط ریلی در کنار مسیر های جاده ای و هوایی از مهمترین ارکان شاخص های اقتصادی هر منطقه به شمار می رود که استان البرز در دوران هشت ساله دولت تدبیر و امید در این بخش به دستاوردهای بزرگی دست یافته است.
استان البرز با گسترده ای به مساحت پنج وهزارو۸۰۰ کیلومترمربع ، توسعه خطوط راه آهن و مترو با چشم انداز درازمدت برای حمل و نقل مسافر، کالا و تجارت توسط دولت تدبیر و امید در آن ریل گذاری شده است. بررسی های اقتصادی بیانگر آن است که بهره مندی از خطوط ریلی، آسان ترین ، ارزان ترین و مطمئن ترین مسیر برای جابه جایی مسافر و نقل و انتقال کالا بوده که استان البرز به واسطه کثرت جمعیت ، برخورداری از سه هزارو ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ ، متوسط و کوچک صادرات محور ، همجواری با پایتخت و قرار گرفتن در مسیر شریان های ارتباطی کشور روند توسعه خطوط ریلی در آن به ویژه طی هشت سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است.قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم بیانگر آن است که استان البرز از گذشته در بخش مراودات بار و مسافر از اهمیت فراوانی برخوردار بوده؛ هرچند نگاه به این ظرفیت در ادوار مختلف متفاوت بوده است.وجود راه آهن قدیمی تهران - کرج - قزوین - زنجان و تبریز بیانگر آن است که البرز از گذشته های دور دارای ظرفیتی بالقوه در بخش راه آهن بوده اما این ظرفیت تا پیش از دولت تدبیر و امید مورد توجه چندانی قرار نگرفته است.هرچند در اواخر دهه ۷۰ احداث متروی تهران - کرج و اواخر دهه ۸۰ فعال شدن ایستگاه راه آهن حسین آباد کرج اقدامی توسعه ای برای بهره مندی البرز از خطوط ایمن ریلی به شمار می رود اما نگاه توسعه ای به این بخش طی هشت سال گذشته به مراتب بیشتر ادوار پیش از آن بوده است.انتقال سریع و آسان کالاهای داخلی به مرزهای شمال غربی کشور و در مقابل واردات کالاهای ضروری از مسیر ریلی کرج - قزوین - زنجان - آذربایجان شرقی این امکان را به وجود آورده تا در شرایط تحریمی بتوان به خوبی از ظرفیت های ریلی بهره کافی را برد. از سوی دیگر وجود کریدور ریلی شمال- جنوب و شرق به غرب به عنوان یک مسیر مهم این امکان را به وجود آورده تا به سهولت بتوان در انتقال کالاهای تولیدی استان البرز و تهران به دریای خزر و همسایگان شمالی کشور اقدام کرد.با این حال توسعه خطوط ریلی نه تنها در بخش راه آهن بلکه در بخش قطار شهری البرز از جمله اقداماتی است که دولت تدبیر و امید در کارنامه عملکردی خود دارد که بازرترین آن ۲ خطه شدن راه آهن کرج - قزوین است.
اهمیت ۲خطه شدن راه آهن کرج – قزوین
اجرای طرح ملی خط دوم راه آهن کرج - قزوین در جوار خط پیشین به طول ۱۰۴ کیلومتر از دی ماه سال ۹۳ آغاز شد و با صرف ۵۷۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال ۹۹ مورد بهره برداری قرار گرفت، ضمن اینکه این طرح از ویژگی ها و مزیت های متعددی برخوردار است که افزایش ظرفیت حمل مسافر به میزان ۲۵۷ میلیون نفر کیلومتر در سال و رشد حجم مبادلات کالا به ۱۹۶ میلیون تن کیلومتر در سال از جمله آنها است.
این خط ریلی خردادماه سال ۱۳۹۹ با پیام ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری اسلامی ایران گشایش یافت که بنا به گفته سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، بهره برداری از آن موجب صرفه جویی در مصرف ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر سوخت در سال به ارزش ۲۵۳ میلیارد تومان و نیز افزایش سرعت قطار مسافری در این مسیر به میزان ۳۰ درصد شده است.همچنین قرار گرفتن خط دوم راه آهن کرج - قزوین در امتداد کریدور شرق به غرب و کریدور مهم شمال به جنوب را از دیگر مزیت های آن به شمار می رود ، چون زمینه افزایش حمل و نقل مسافر و کالا در این شاهراه حیاتی را در پی داشته که بالطبع نوید دهنده شکوفایی در دیگر سطوح اقتصاد ملی و بطور خاص رشد اقتصادی در البرز خواهد بود.مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، افتتاخ خط دوم راه آهن کرج – قزوین را با ۱۶۵ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم به عنوان یک طرح اشتغالزا نام برد و گفت : این طرح تاثیر مثبت و موثری بر زندگی و معیشت ساکنان این مسیر پر اهمیت و پرتردد دارد.بنابراین، با اتصال مناطق مختلف البرز به شبکه سراسری راه آهن، به راحتی می توان تصور کرد که تحولی عظیم درانتقال کالا و مسافر در این استان ایجاد خواهد شد.نزدیکی این خط ریلی به بیش از ۱۳ شهرک صنعتی استان البرز و منطقه ویژه اقتصادی پیام بر اهمیت آن افزوده است.
همچنین لحاظ شدن موازین زیست محیطی را باید به اهمیت توسعه خطوط ریلی در استان البرز افزود.؛ اینکه البرز در مسیر مسافران ۱۵استان کشور قرار دارد ، توسعه خطوط ریلی در مسیرهای منتهی به آن می تواند از مشکلات ترافیکی منطقه بکاهد.مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: خط دوم راه آهن کرج - قزوین قطعه ای در مسیر پر ترافیک و ترانزیتی است که این خط دارای هفت ایستگاه و ۳۵ تقاطع بوده است.باگشایش این خط ریلی مسیر راه آهن مشهد - تبریز که تا پیش از افتتاح یعنی خردادماه ۹۹ حدود یک هزارو ۵۸۰ کیلومتر بود به یک هزارو ۷۰ کیلومتر کاهش یافت .رسولی گفت : قرار گرفتن خط دوم راه آهن کرج - قزوین در امتداد کریدور شرق به غرب و همچنین کریدور شمال به جنوب، موجب افزایش حمل و نقل مسافر و کالا در این شاهراه حیاتی شده و شکوفایی اقتصادی در تمام سطوح را نوید می دهد.
افزایش سرعت قطار کرج - قزوین
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه گشایش خط دوم خط ریلی کرج - قزوین اعلام کرد که با افتتاح این خط راه ‌آهن حداکثر سرعت قطارهای کرج - قزوین از ۱۲۰ کیلومتر به ۱۶۰ کیلومتر افزایش یافته است.محمد اسلامی افزود: خط دوم راه آهن کرج - قزوین یکی از نیازهای مبرم کشور برای توسعه بهره وری و ایجاد جذابیت بیشتر در استفاده از راه آهن است.وی اظهار داشت: ایجاد خطوط دوم راه آهن کرج - قزوین ایمنی، سرعت حرکت و راندمان را افزایش داده است و این پروژه به طول ۱۰۴ کیلومتر افتتاح شد که به ثبت صرفه جویی زمانی و راندمان جدید در مسیر غربی کشور به ترکیه کمک کند.
افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر از طریق قطار در البرز
استاندار البرز با اشاره به افتتاح خط دوم راه آهن کرج - قزوین گفت : افتتاح این طرح موجب افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر از طریق قطار در این مسیر شده است.عزیزاله شهبازی افزود: تراکم جمعیت، رشد سریع مهاجرت و قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور شرایط خاصی در البرز به وجود آورده و به منطقه ای مهم و موثر در حوزه حمل و نقل و ترددهای بین استانی، شده است.وی بیان داشت: برهمین اساس میزان تبادل جمعیت از محورهای مواصلاتی البرز و بار ترافیک ملی در این استان، مورد توجه ویژه دولت تدبیر و امید قرار گرفت و بزرگترین پروژه‌های راه سازی استان پس از مدت ها انتظار به سرانجام رسید.
همچنین خط متروی شهرجدید هشتگرد از جمله پروژه‌هایی است که با حضور دستور حجت الاسلام والمسلمین حسن رییس ‌جمهوری اسلامی ایران و مسوولان مربوطه محقق شد.
افتتاح مترو و خیر جمعیت به سوی شهر جدید هشتگرد
تکمیل خط ریلی کرج – شهرجدید هشتگرد در امتداد متروی تهران – کرج در زمستان ۹۸ اقدام دیگر دولت تدبیر و امید است که بنا به گفته مسوولان شهرجدید هشتگرد موجب خیر جمعیت برای سکونت در این شهر شده است.این پروژه که طول خطوط رفت و برگشت آن حدود ۸۰ کیلومتر برآورد شده است ، با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شد که افتتاح آن موجب شد تا کم رمقی سکونت در شهر جدید هشتگرد به استقبال جمعیت جدید از این شهر تبدیل شود.اکنون روزانه حدود ۱۴ قطار در این مسیر رفت وآمد دارند که طرح توسعه ایستگاه ها و افزایش تعداد قطارها به عنوان مهمترین اولویت در دستورکار قرار گرفته است.شهرجدید هشتگرد که تا پیش از افتتاح مترو کمتر از ۴۰ هزار نفر جمعیت داشت ، اکنون شمار ساکنان آن از ۸۵ هزار نفر فراتر رفته است.
قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج در ایستگاه آخر
قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۶.۵ کیلومتر پروژه دیگری است که با وجود تحریم ها و مشکلات مالی دولت با همکاری مدیریت شهری کرج و دولت اکنون مراحل تکمیلی خود را می گذارند.در مجموع خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه از سال ۸۵ بین کمالشهر در غرب کرج و شهرستان شهریار استان تهران طراحی و عملیاتی شده است.این پروژه بزرگ قرار بود در سال ۹۰ به طور کامل بهره برداری شود اما با حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دولت تدبیر و امید رسید.از مجموع تونل ۲۷ کیلومتری این خط ریلی ۱۵ کیلومتر آن بین دانشگاه خوارزمی در شمال غربی کرج و میدان شهید سلطانی در جنوب شرقی کرج حفاری شده است.با این اوصاف افتتاح قطعه نخست این خط ریلی بین گلشهر تا چهار راه طالقانی کرج به طول ۶.۵ کیلومتر در دستور کار دولت تدبیر و امید و مدیریت شهری کرج قرار گرفت.
این پروژه با همکاری شرکت سابیر وابسته به سازمان تامین اجتماعی ، شهرداری کرج و استانداری البرز در حال ساخت است که مسوولان کشوری از جمله محمد شریعتمداری وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی پیش از نوروز ۱۴۰۰ در بازدید از آن به شهروندان کرجی اطمینان دادند تا خرداد ماه امسال قطعه نخست قطار شهری کرج افتتاح شود.اکنون این قطعه حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مهندسان و نیروهای فنی شبانه روزی در حال تکمیل و آماده سازی آن برای زمان اعلام شده یعنی خردادماه ۱۴۰۰ هستند.همچنین مسوولان استانی به مردم اطمینان داده اند به محض افتتاح قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج ، بلافاصله اقدامات بعدی برای تکمیل سایر قطعات آغاز شود. می توان گفت که دولت تدبیر و امید با وجود تحریم های شکننده ، محدودیت های مالی ، مشکلات اقتصادی و کرونایی در بخش توسعه زیر ساخت های ریلی عملکردی متفاوت از دولت های گذشته در استان البرز داشته است.توسعه خطوط ریلی افزون بر ایمنی و آسانی سفرها و حمل و نقل بار در کاهش مشکلات زیست محیطی البرز منطقه تاثیر اساسی داشته است ضمن آنکه استان البرز در بخش توسعه راه ها طی هشت سال گذشته با تغییرات اساسی مواجه بوده است.این درحالی است که شهرستان های کرج ، ساوجبلاغ و نظرآباد در زمان حاضر از مزایای راه آهن و قطار شهری بهره مند هستند که در این میان شهرهای کرج و هشتگرد افزون بر مترو از خدمات ایستگاه های راه آهن بهره مند هستند.راه آهن جمهوری اسلامی ایران از طریق خط راه آهن تهران - قزوین از سال ۹۳ با فعال سازی یک ایستگاه در شهر هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ استان البرز ، قطارهای اتوبوسی برای جابه جایی مسافران بین شهر هشتگرد - تهران فعال کرده است و روزانه حدود یک هزار مسافر از این طریق جابه جا می شوند.اکنون نیز طرح توسعه ای خطوط ریلی با اولویت قطار شهری در استان البرز برای کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت هدفگذاری شده که افزون بر تکمیل خط ۲ قطار شهری و احداث پنج خط ریلی دیگر در کلانشهر کرج ، شهرهای تابعه استان مانند محمد شهر و اشتهارد از مزایای مترو و راه آهن بهره مند شوند.


بازگشت