Logo

صفحه اصلي > گزارش > ناوگان عمومی کرج در مرز فرسودگی

ناوگان عمومی کرج در مرز فرسودگی


6 شهریور 1397. نويسنده: monshi
ناوگان عمومی کرج در مرز فرسودگی


سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار مسافر شهرداری کرج گفت: از سال ۸۹ تاکنون هیچ اتوبوسی به ناوگان حمل‌ونقل کرج افزوده نشده و ناوگان در مرز فرسودگی است.
مجید استاد کاظمی در خصوص توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر کرج، اظهار کرد: برنامه‌ای بدین منظور پیش‌بینی‌شده که بر اساس آن افزوده شدن ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نو به این ناوگان با مشارکت بخش خصوصی در سال جاری مطرح است. وی بابیان اینکه از سال ۸۹ تاکنون هیچ اتوبوسی به ناوگان حمل‌ونقل کرج افزوده نشده و ناوگان در مرز فرسودگی است، گفت: در کنار خرید اتوبوس‌های نو، بازسازی اتوبوس‌های موجود در ناوگان حمل‌ونقل شهری کرج نیز انجام خواهد شد. سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج اشاره کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و با توجه به محدودیت منابع مالی در کرج، از حضور سرمایه‌گذاران در بحث خرید اتوبوس‌های نو استفاده خواهیم کرد. استاد کاظمی افزود: درزمینهٔ بهره‌برداری از ظرفیت‌های بخش خصوصی چند شرکت سرمایه‌گذار برای کمک به توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری کرج ورود کرده‌اند، اما با توجه به اینکه اکنون هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس درون‌شهری از ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان است و نوسانات قیمت‌ها نیز همچنان ادامه داد، هنوز مشخص نیست که چه میزان از این برنامه خرید عملیاتی می‌شود.
پیش‌بینی‌ دو محور برای راه‌اندازی خطوط «بی.آر.تی» در کرج
وی با اشاره به اینکه می‌توانیم طرح واگذاری برخی خطوط اتوبوس‌رانی کرج به بخش خصوصی را نیز دنبال کنیم، افزود: در قالب این طرح به ازای هر کیلومتر پیمایش در سیستم یا درازای جابجایی هر مسافر یارانه‌ای برای سرمایه‌گذار لحاظ می‌شود. سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج در مورد طرح راه‌اندازی خطوط «بی.آر.تی» اتوبوس‌رانی در کرج با توضیح اینکه مطالعات آن از سال ۸۸ آغازشده است، گفت: در خط «بی.آر.تی» به تردد اتوبوس‌های دوکابینه، آکاردئونی یا سه محور نیاز است که خرید و تأمین چنین اتوبوس‌هایی با توجه به محدودیت منابع مالی در شهرداری کرج مشکل است.
استاد کاظمی با برشمردن این نکته که با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز در خصوص مشارکت آن‌ها در راه اندازی خطوط «بی. آر. تی» اتوبوس‌رانی کرج بارها وارد مذاکره شده‌ایم، افزود: هنوز نتیجه قطعی در این مورد حاصل نشده و پیاده‌سازی این هدف تنها در حد انجام مطالعات باقی‌مانده است. وی ادامه داد: برای راه‌اندازی خطوط «بی.آر.تی» در شهر کرج و حومه آن طبق مطالعات اولیه این طرح، دو محور پیش‌بینی‌شده است. سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج گفت: شروع محور نخست خط «بی.آر.تی» کرج که قرار است به‌عنوان مکمل شبکه حمل‌ونقل ریلی شهر این کلان‌شهر اجرایی شود از میدان شهید سلطانی است، ادامه مسیر از بلوار شهید چمران تا ابتدای تقاطع حضرت امام (ره) و سپس خیابان شهید بهشتی تا میدان دانشگاه حصارک تعریف‌شده است که در فاز بعدی، ادامه آن تا کمال شهر نیز مدنظراست. استاد کاظمی اضافه کرد: یک محور دیگر نیز برای شهر کرج و حومه آن تعریف‌شده که مسیر حرکت در آن از میدان شهید سلطانی تا جاده ملارد و سپس ادامه آن تا فلکه پنجم شهر فردیس است اما با توجه به استقلال شهرستان فردیس از کرج در حال حاضر این محور از دستور کار خارج‌شده است. وی در مورد زمان راه‌اندازی خط «بی.آر.تی» در شهر کرج، عنوان کرد: بحث جدی ما در خصوص این طرح، تأمین منابع مالی است که برای تحقق آن به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم، اما زمان اجرای کار هنوز به‌درستی مشخص نیست.
بازگشت