صفحه اصلي > گزارش > متروی کرج، پروژه ای درگیر کمبود بودجه، معطل فرصت سوزی
متروی کرج، پروژه ای درگیر کمبود بودجه، معطل فرصت سوزی29 مرداد 1397. نويسنده: monshi |
متروی کرج و حومه عنوان پروژه ای میلیاردها تومانی است که طبق گفته ها با بهره برداری از آن ضمن انتقال بخش اعظم ترافیک معابر به اعماق زمین، شاهد کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی قابل توجه در مصرف سوخت های فسیلی خواهیم بود، موضوعی که هنوز مجال عملیاتی شدن را نیافته و در حد حرف و وعده باقی مانده است! جذب حدود 2 میلیارد یوان چین از طریق فاینانس (تسهیلات بانکی خارجی) آخرین خبری است که در خصوص اقدامات صورت گرفته برای تسریع در تکمیل پروژه مترو منتشر شده، ضمن آنکه شورای عالی فنی کشور اخیرا با اصلاح قیمت ها و تعرفه ها در این طرح ملی موافقت کرده تا پیمانکار با انگیزه بالا به کار خود ادامه دهد و سرنوشت «قطار شهری» را به ایستگاه دلخواه و مطلوب برساند. اختلافات دنباله دار سابیر (پیمانکار مترو) و مدیریت شهری کرج طی سالیان اخیر یکی از تیترهای اصلی نشریات و خبرگزاری ها بوده و ابعاد مختلفی را به دنبال داشته است. گرچه شورای چهارم کلانشهر کرج وعده افتتاح حداقل 2 ایستگاه در سال 95 را مطرح کرده بود اما این وعده نیز فرصت عملیاتی شدن نیافت و اکنون شورای پنجم در تلاش است تا موانع پیش روی قطار شهری را در بستر اقدام و عمل مرتفع ساخته و این طرح نیمه تمام ملی را روی ریل بهره برداری به حرکت بیندازد. در حال حاضر تعداد نیروهای شاغل در کارگاه های مترو به اندازه 3 برابر گذشته افزایش یافته و ماهانه افزون بر 100 میلیارد ریال از درآمدهای شهرداری کرج جذب این پروژه می شود. به این موارد موافقت بانک مرکزی با انتشار اوراق مشارکت را نیز اضافه کنید. پُر واضح است که پروژه ملی مترو در وقت اضافه قرار دارد و افکار عمومی و رسانه ها بهانه هایی همچون «کمبود بودجه» را پذیرا نمی باشند و به باور برخی اعضای شورای اسلامی شهر کرج، قطار شهری با سو مدیریت و فرصت سوزی ها دست و پنجه نرم می کند و میلیاردها تومان از ثروت های شهر در اعماق زمین خاک می خورد، حال آنکه این کلانشهر با حجم انبوهی از ترافیک و مشکلات زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند و نیازمند مدیریت جهادی می باشد. اکنون شهرهایی همچون تبریز، اصفهان و مشهد که کلنگ مترو در آنها همزمان یا حتی پس از کرج کلنگ خورده بود، از نعمت ناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری برخوردار هستند و شهروندان با هزینه مناسب و بدون تشدید ترافیک در مقاصد درون شهری جابه جا می شوند اما این قضیه در مرکز البرز حالت وارونه پیدا کرده و سالهاست که قطاری شهری روی ریل «کمبود بودجه» و «فرصت سوزی» متوقف مانده است و امید می رود که آخرین تلاش ها و اقدامات دوره جدید مدیریت شهری با نتیجه مطلوب همراه باشد. برخی اعضای شورای شهر کرج از جمله احد رسولی و محمدحسین خلیلی اردکانی معتقدند که اولویت تخصیص اعتبار در فصل عمرانی باید پروژه مترو باشد و اینکه در چنین شرایطی به موازاتِ قطار شهری، شاهد تزریق بودجه به بزرگراه شمالی هستیم، جای تاسف دارد، چرا که پروژه ای دیگر به ابر پروژه های زخمی شده نیمه تمام اضافه می شود و دور از ذهن نیست که بزرگراه شمالی نیز به سرنوشت مترو دچار شود، در این بین آیا آستانه تحمل شهروندان و رسانه ها در برابر چنین شرایطی شکننده نخواهد بود! در هر روی انتظار می رود که با حمایت شهرداری کرج و دولت محترم و رفع موانع اجرایی پروژه، پروژه مترو حداقل در خط 2 که در بخش محوری این کلانشهر عبور می کند، در اسرع وقت به سرمنزل مقصود برسد و شهروندان بتوانند از مواهب آن بهره مند شوند. بی شک این مطالبه در سایه مدیریت جهادی و استفاده حداکثری از منابع مالی و انسانی و بهره مندی از تجربیات شهرهای موفق شدنی است و رسانه ها نیز به سهم خود می توانند در این موضوع ایفای نقش کنند. بازگشت |