صفحه اصلي > گزارش > معماری ایران گذشته اصیل خود را به فراموشی سپرده است
معماری ایران گذشته اصیل خود را به فراموشی سپرده است2 اردیبهشت 1397. نويسنده: monshi |
جوانترین استاد معماری ایران گفت: متأسفانه معماری فعلی ایران گذشته اصیل خود را فراموش کرده و دچار سردرگمی و انحراف شده است. سید کسری میرپادیاب در ارتباط با سردرگمی ایجادشده در سبک معماری فعلی ایران اظهار کرد: عدم شناخت و آگاهی معماران ما نسبت به گذشته و کماهمیت جلوه کردن این مهم برایشان موجب شد تا از مسیر اصلی خود منحرفشده و بیتوجه به معماری اصیل و کهن ایرانی گرایش به سمت معماری غرب داشته باشند.وی افزود: وضعیت فعلی جامعه معماری ایران در گرداب سه محور تریبون، کارفرمایان سرمایهدار و پارتی گیر افتاده و دیگر اثری از خلاقیت، ذوق و هنر معمارانه در آن وجود ندارد چراکه اکثر معمارانمان در تلاشاند صرفاً با تبلیغ خویش و بیان کسب عناوین و جوایز کذب یا حقیقی، خود را در فضاهای مختلف مطرح کنند.این معمار جوان در ادامه در تشریح سبک فعلی معماری کشورمان عنوان کرد: قطعاً اگر به همین روال سردرگم و منحرفانه از معماری اصیل ایرانی پیش برویم در آیندهای نهچندان دور همین آشفتگی در معماری و طراحیها تبدیل به سبک معماری کشورمان خواهد شد که جای بسی تأسف داشته و همت و توجه اکید مسئولان مربوطه و معماران واقعی ایران را میطلبد تا از این بحران خارج شویم.میرپادیاب با انتقاد از عدم انسجام در قوانین و آئیننامههای معماری کشور تصریح کرد: قوانین مقررات ملی، دیوان محاسبات و غیره هرکدام بهطور مجزا تهیه و تنظیمشده و از هیچگونه قاعده و قانون اصولی و واحد پیروی نمیکنند که این مشکل باعث شده تا اثری از انسجام و یکپارچگی در قوانین معماری کشورمان نبوده و هرکدام ساز خود را زده و تنها به آشفتگیهای کنونی دامن بزنند.وی یادآور شد: افزون بر مشکل عدم انسجام در آئیننامهها، از دیگر معضلات فعلی جامعه معماری ایران نبود اتحاد و اتفاقاً رقابتهایی با بوی دشمنی در میان معمارانمان میباشد درحالیکه میتوان با اتحاد و همراهی هم به قلههای بسیار بهتری در علم معماری دستیافت.این استاد معماری بابیان اینکه مسئولین و متخصصان هر رشته و هنری باید درست منصوبشده و جای گذاری شوند تأکید کرد: عدم تخصص در معماری ایران مشکلساز شده است و متخصص نبودن افراد ناظر بر معماران و انتصابهای گاهی غیراصولی بعضی از مسئولان موجب شده تا آشفتگی فعلی معماری ایران دوچندان شود.میرپادیاب با اشاره به اینکه شهر ما سایه ندارد در تشریح آن بیان کرد: متأسفانه شهرهای ما سایه، ریتم، نظم و امثال اینها را که به کمک طراحی بناهای اصولی و معمارانه ایجاد میشود را ندارند.وی اضافه کرد: همچنین بحران عدم شناخت معماری گذشته ایران و تقلید غیرحرفهای از معماری غرب موجب شده تا معماری ایران که درگذشته جوامع مختلف جهان را مجذوب خود میکرد به سمت انزوا کشیده شود.جوانترین استاد معماری ایران در ادامه در خصوص ارتباط دو موضوع مهم اخلاق در معماری و معمار واقعی گفت: معمار واقعی مروج اخلاق است و بدون حاشیه و توجه به عناوین و انتصابها در تلاش است تا با نوآوری، مطالعه و شناخت درست معماری اصیل ایرانی گام برداشته و در همین راستا بنایی طراحی کند که هویت و ارزش آن برای همگان مشهود باشد.میرپادیاب در پایان در ارتباط بااینکه باید به معماران جوان و مستعد، فضا برای بیان و نمایش توانمندیهایشان داده شود خاطرنشان کرد: دانشجویان معماری و نیروهای جوان بسیاری وجود دارند که صاحب اندیشه و فکرند و اگر میدان کار برایشان باشد قطعاً شاهد ظهور استعداد آنها خواهیم بود.وی ادامه داد: در همین راستا بنده در دفتر کار خود که از جوانترین تیم و گروههای معماری در ایران است در تلاش بودهام تا با جذب معماران جوان و دانشجویان مستعد خود بهعنوان نیروی کار، فضا را جهت بیان اندیشه و افکار نابشان مهیا کنم و امید است همه ما معماران ایرانی بتوانیم دست در دست هم و با توجه به معماری اصیل گذشته خود کشور عزیزمان ایران را درراه رسیدن به قلههای متعالی همراهی نماییم. بازگشت |