صفحه اصلي > گزارش > گام های شورای پنجم کرج به سمت حمل و نقل عمومی بدون آلایندگی
گام های شورای پنجم کرج به سمت حمل و نقل عمومی بدون آلایندگی13 اسفند 1396. نويسنده: monshi |
سالن شهید مدرس شورای اسلامی شهر کرج صبح امروز میزبان مدیرعامل و جمعی از کارشناسان شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا بود؛ نشستی که امیدبخش ارتقاء و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر است و می رود که به جولان اتوبوس های دیزلی فرسوده با مصرف سوخت و آلایندگی بسیار زیاد پایان دهد. مهدی حاجی قاسمی، محمدحسین خلیلی اردکانی و احد رسولی سه تن از وکلای مردم در پارلمان شهری کرج در این جلسه ضمن انتقاد شدید از روند فزاینده ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی در این کلانشهر، از صرف میلیاردها تومان از سرمایه های ملی برای واردات سالانه بنزین و گازوئیل و ورود گازهای سمی و ذرات معلق ناشی از احتراق سوخت های فسیلی به هوا سخن گفتند و از آمادگی کامل شورا برای اصلاح این چرخه معیوب خبر دادند. بکارگیری نسل جدید اتوبوس های برقی و گازسوز و راه اندازی تراموا و منوریل در کلانشهر کرج عنوان اصلی جلسه بود و طبق گفتگوهای اولیه و در صورت تصویب پیشنهادِ مذکور در کمیسیون عمران و معماری و صحن علنی، شهرداری 2 دستگاه اتوبوس دیزلی فرسوده در اختیار شرکت مپنا قرار می دهد تا کارشناسان این مجموعه نسبت به ارتقای آنها به برقی و گازسوز اقدام نمایند و پس از ارزیابی کارآمدی آن، خطوط مونتاژ و تولید انبوه آغاز بکار می نماید، ضمن اینکه این طرح برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در مرکز البرز اجرایی می شود. رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرج در حاشیه این نشست به خبرنگار ما گفت: اتوبوس های برقی در سه آیتم «غیرشارژی، ابرخازنی و باتری شارژی» قابلیت تولید دارند و مزیت های آنها نسبت به اتوبوس های دیزلی بدیهی است که طول عمر بیشتر، سازگاری با محیط زیست، صرفه جویی در مصرف سوخت و قیمت تمام شده کمتر را شامل می شود. خسارت های مادی و معنوی ناشی از فعالیت اتوبوس های فرسوده بر کسی پوشیده نیست و آثار زیانبار آن برای سلامت عمومی جامعه و محیط زیست از خط قرمزها نیز فراتر رفته است. مهدی حاجی قاسمی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشور با استانداردهای جهانی سازگاری ندارد و استفاده از اتوبوس های فرسوده و آلاینده زا برای مردم جذابیتی ندارد، اذعان داشت: برای مثال اتوبوس های گازسوز فعلی در معابر شیب دار از شتاب لازم برخوردار نیستند اما ایرادات و نواقص فنی در نسل جدید اتوبوس ها مرتفع شده است، البته برای تامین هزینه های مورد نیاز نیازمند استفاده از شیوه های جدید مالی و سرمایه گذاری هستیم که این موارد نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه هزینه تامین سوخت یک دستگاه اتوبوس فرسوده دیزلی در دوره 8 ساله نزدیک به 700 میلیون تومان می شود اما این مبلغ در اتوبوس های گازسوز به حدود 83 میلیون تومان می رسد، خاطر نشان کرد: طبق برآوردهای ریالی، برای ارتقای هر دستگاه اتوبوس فرسوده به برقی بالغ بر یک میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که این هزینه برای تبدیل آنها به گازسوز به 300 میلیون تومان کاهش می یابد. یادآور می شود که خریداری اتوبوس از شرکت های خارجی نیازمند اعتباری به مراتب بیشتر از اعداد فوق است. کرج را فروخته و با جیب خالی تحویل مان داده اند عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز طی سخنانی با تصریح بر اینکه «سرمایه ها و ثروت های شهر در دوره های گذشته به فروش رفته و آن را با جیبِ خالی تحویل مان داده اند.» اظهار کرد: مشکلات اعتباری و اختلاف نظر با پیمانکار (سابیر) موجب خوابِ سه ساله پروژه ملی مترو شده بود که با تدبیرِ اعضای محترم این گره گشوده شد و باید گفت که ما با شتاب به سمت جلو حرکت می کنیم تا شاید به وضعیت دهه های گذشته برخی شهرهای پیشرفته جهان برسیم! محمدحسین خلیلی اردکانی با تاکید بر اینکه جمعیت کرج با نرخ رشد کنونی طی 15 سال آینده به حدود 2 برابر می رسد و این موضوع می تواند به چالش یا فرصت تبدیل شود، اذعان داشت: با پیش بینی افزایش تعداد خودروها و تردد بیشتر وسایط نقلیه مسلماً امکان چندانی برای ایجاد راههای جدید دسترسی وجود ندارد و باید به سمتی حرکت کنیم که ترافیک به عمق زمین (مترو) و بالای سطح زمین (منوریل) منتقل شود و همچنین باید به تردد اتوبوس ها و تاکسی های فرسوده در معابر پایان بخشید. وی با تاکید بر اینکه ایران یکی از کشورهای گازخیز جهان است و این سوخت به نسبت سایر کشورها با قیمت بسیار پایین تر در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی قرار می گیرد و همچنین برق نیز یک انرژی پاک و ارزان قیمت به شمار می رود، گفت: در چنین شرایطی می توان اتوبوس های دیزلی که سالانه میلیونها لیتر گازوئیل را می بلعند و گازهای سمی و خطرناک را روانه هوا می کنند به اتوبوس های برقی و گازسوز تبدیل کرد که برغم هزینه های بالا در ابتدای مسیر اما یک سرمایه گذاری امن برای تحقق محیط زیست سالم و پاک به شمار می رود. این مسئول شهری از تکمیل خط 2 قطار شهری به عنوان اولویت نخست دوره جدید مدیریت شهری کرج یاد و اضافه کرد: طبیعی است که با در نظر گرفتن اعتبار سنگین در نظر گرفته شده برای قطار شهری، امکان خاصی برای تخصیص بودجه به منظور تحول یکباره ناوگان حمل و نقل عمومی وجود ندارد اما در صورتی که شیوه های جدید مالی مورد شناسایی قرار گیرد، از آن استقبال خواهیم کرد. در هر حال دولت طبق اسناد فرادستی مکلف به حمایت از ارتقای زیست محیطی کلانشهرها و مقابله با ترافیک و آلودگی هوا می باشد و استفاده از اتوبوس های برقی و گازسوز و احداث منوریل و تراموا یکی از همین موارد قلمداد می شود. استفاده از اتوبوس های برقی به مرور کلانشهرهای کشور را فرا می گیرد رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر کرج نیز با اشاره به پیش بینی های موجود و ضرورت مقابله کارشناسی با آلاینده های زیست محیطی، گفت که استفاده از اتوبوس های برقی به مرور در کلانشهرهای کشور شایع می شود و اینکه کرج در این مقوله به عنوان پایلوت انتخاب شده، جای بسی امیدواری دارد، به شرط آنکه این پروژه همچون قطار شهری نیمه کاره رها نشود و به سرانجام مطلوب برسد. احد رسولی افزود: نسل جدید اتوبوس های برقی و گازسوز ضمن سازگاری حداکثری با محیط زیست، طول عمر بالایی دارند و هزینه های تعمیر و نگهداری و تعویض قطعات مصرفی آنها دارای شیب بسیار معمولی و منطقی است، ضمن آنکه صرفه جویی قابل توجهی از جهت هزینه سوخت سالانه به همراه دارند و به همین واسطه می توان افزایش سالانه بهای بلیت را نیز تعدیل کرد و مانع از فشار مضاعف اقتصادی به شهروندان شد. نکته بسیار مهم اعتبار مورد نیاز است که امیدواریم شرکت های خصوصی داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در این حوزه تمایل لازم را داشته باشند. وی با بیان اینکه معابرِ کرج گنجایش حجم کنونی ترددها را ندارد و ترافیک به تهدید جدی برای توسعه پایدار این کلانشهر تبدیل شده است، بیان داشت: تنها با برشمردن مشکلات گره ها گشوده نمی شوند و باید چالش ها را در ریل اقدام و عمل مرتفع ساخت و اینکه اعضای محترم برای ارتقاء و توسعه هدفمند ناوگان حمل و نقل عمومی به جمع بندی مثبت رسیده اند، یک شاخص امیدوارکننده به شمار می رود که البته باید با آیتم های استاندارد صورت پذیرد. با جمع بندی مباحث صورت گرفته مقرر گردید مدیران شرکت ساخت لکوموتیو مپنا در یکی از جلسات کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج حضور یابند و با بررسی بیشتر بسته های پیشنهادی در حضور دیگر اعضاء و مدیران مربوطه در شهرداری این کلانشهر و سازمان های تابعه، اقدامات عملی برای انعقاد تفاهم نامه همکاری با این شرکت صورت پذیرد و شهردار مکلف به اجرایی کردن آنها شود. این جلسه پس از سه ساعت بحث و تبادل نظر کارشناسی به کار خود پایان داد و روزنه امیدی برای تحول در حمل و نقل همگانی شهر به ویژه ناوگان اتوبوسرانی به شمار می رود. بازگشت |