صفحه اصلي > گزارش > تکالیف دانش آموزی یا باری بر روی دوش والدین
تکالیف دانش آموزی یا باری بر روی دوش والدین20 دی 1396. نويسنده: monshi |
امروزه با کمرنگ شدن روشهای سنتی برای تحقیقات دانشآموزی، بار تکالیف دانش آموزان بر روی دوش والدین بوده و یا با پرداخت وجه بهسادگی تحقیقات را به صورت آماده از کافینتها دریافت میکنند. با رجوع به گذشته و زمان تحصیل پدران و مادران دانشآموزان امروز، میتوان دریافت کمی قبلتر، نحوه انجام تحقیقات بهگونهای بود که دانشآموز باید برای انجام آن به کتابها و مجلات رجوع میکرد. حضور در فضاهای فرهنگی و مطالعه کتب گوناگون موجب تشدید علاقه شده و سبب افزایش علم و حک شدن موضوع در ذهن دانشآموزان میشد و در پایان، محصلانی با بار علمی فراوان فارغالتحصیل میشدند. در حال حاضر با توجه به روشهای جدید و اصرار آموزگاران و سهولت در امر آموزش نهتنها سرانه مطالعه در کشور رو به کاهش است بلکه شاهد روند رو به رشد گرایش به اینترنت نیز در فرزندانمان هستیم. فرزاد رستمی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزشوپرورش استان البرز در گفتوگو با خبرنگار گروه اجتماعی فارس البرز در کرج گفت: باوجود نوع تدریس و درخواست معلمان از دانشآموزان مبنی بر انجام تحقیقات اینترنتی تنها اتفاق ممکن، رونق کسبوکار کافینتها است وگرنه هیچ بار مثبتی برای محصل ندارد. وی افزود: حضور دانشآموزان در کافینتها و گرایش به سمتوسوی دنیای بزرگ اینترنت نهتنها تأثیری در یادگیری آنها ندارد بلکه بهصورت ناخواسته و دور از چشم خانوادهها مسیرهای انحرافی از قبیل خرید دانش را آموزش میبینند. مادری که دخترش در کلاس ششم درس میخواند در این رابطه به خبرنگار ما میگوید: از بس برای خرید کاغذهای رنگی و چسب و کاور و سنگ و چوب جهت ساخت کاردستی و انجام تحقیق هزینه کردم خسته شدم. پدری که برای امر تحقیق پسرش را به کافینت برده بود گفت: معلم گفته برای شب یلدا چند تا عکس از اینترنت بگیرند و روی مقوا نصب و سپس آن را تزیین کنند که به نظرم این فقط یکبار مالی روی دوش خانوادهها میگذارد و هیچ تأثیری ندارد. گاهی به نظر میرسد معلمان برای تسهیل در شیوههای آموزشی خود، این روش را انتخاب میکنند زیرا اگر هدف، یادگیری باشد باید خود دانشآموزان انجام دهند نه اینکه والدین درگیر باشند. این موضوع به اثبات رسیده است که اگر کسی آموزشی را بهصورت عملی انجام دهد قدرت یادگیری او بالا میرود اما این موضوع سبب میشود تا برخی از این مسئله سوءاستفاده کرده و با این استدلال تمام بار آموزش را بر دوش خانوادهها میاندازند. رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزشوپرورش تصریح کرد: در مقطع ابتدایی بهطور خاص اداره مشاوره دخل و تصرف زیادی در این موضوع ندارد و معاونت آموزش در وزارتخانه، اداره کل، نواحی و مدارس میتوانند بیشترین تأثیر را در نظارت داشته باشند. وی اظهار داشت: تلاش ما برای اعمالنظر در بین همکارانمان بهجایی نمیرسد زیرا باید مدرسه به این نتیجه برسد و پس از تقاضا از سوی آنان، نظرات کارشناسی را به آنها پیشنهاد بدهیم. مرد جوانی که صاحب کافینت در کرج بود به خبرنگار ما میگوید: از طریق تحقیقات و پرینتهای رنگی درآمد خوبی نصیب ما میشود و حتی میتوانم بگویم نیمی از دخل ما را دانشآموزان پر میکنند. نازنین دختربچه 12 ساله در گفتوگو باخبر نگار ما میگوید: همه دوستانم روی کاغذهای براق پرینت میگیرند و اگر من روی کاغذ ساده بزنم نمره کمتری دریافت میکنم برای همین مادرم را مجبور کردم همراه من به این مغازه بیاید. مادر نازنین گفت: به دلیل عدم توانایی در ارتباط با اینترنت منزل و همچنین عدم تمایل به دسترسی فرزندم به آن، در هفته چند بار باید به این مغازه بیایم که علاوه بر هزینه، برایم خستهکننده شده است. برادر محسن، دانشآموز کلاس سوم در رابطه با این مدل تحقیق به خبرنگار ما میگوید: من اگر جای این معلم بودم از دانشآموزانم تقاضا میکردم خودشان نقاشی بکشند که یاد بگیرند حتی اگر از کیفیت خوبی برخوردار نباشد. رستمی بیان داشت: روشهای تحقیق و تحصیل در قدیم باعث افزایش کتابخوانی میشد اما این روزها فاصله دانشآموزان از کتاب و کتابخوانی بهخوبی حس میشود. رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزشوپرورش استان البرز مطرح کرد: میل به برکناری روشهای نوین تدریس و تحقیق باید در آموز کاران نیز ایجاد شود که متولیان این امر مسئولان آموزشی، رسانهها و مدیران مدارس هستند. اکنون با علم به آگاهی آموزگاران، زمان آن رسیده است تا با نگاهی دقیقتر و کارشناسانهتر متولیان در امر آموزش به میدان آمده و این کاغذبازی و خرید دانش به بهانه کار عملی و مستندسازی را به اتمام برسانند زیرا بااینوجود اصل کار آموزش فراموششده و به فرعها پرداختهشده است. بازگشت |