16 مرداد 1392
شماره خبر: 49526

رتبه 30 ام البرز در تعداد کتابخانه عمومی/ خیران آستین سخاوت بالا زنند و مسئولان حمایت کنند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

رتبه 30 ام البرز در تعداد کتابخانه عمومی/ خیران آستین سخاوت بالا زنند و مسئولان حمایت کنند


گسترش فرهنگ مطالعه الزاماتی دارد که باید فراهم باشد تا بتوان به اتفاقات خوب امیدوار بود؛ از آن جمله وجود کتابخانه های کافی. اما در استان البرز تعداد کتابخانه های عمومی با جمعیت آن متناسب نیست.
در اعلام شاخص های کتابخانه ای سه مورد اساسی شامل فضای فیزیکی کتابخانه، تعداد اعضا و شمار کتب موجود به ازای هر نفر لحاظ و براساس آن، وضعیت کتابخانه ای هر منطقه برآورد می شود.
براساس آمار موجود از این سه شاخص در استان البرز شاخص عضویت در کتابخانه های عمومی بالاتر از میانگین کشوری است؛ اما دو شاخص دیگر به مراتب در جایگاهی پایین تر از متوسط کشور قرار دارند و روزگارشان خوش نیست. در این میان کمبود کتابخانه های عمومی به عنوان زیرساخت اولیه در این ساختار بیش از هر عامل دیگری به چشم می آید و وجود شاخص های دیگر تابع وجود این شاخص است. به عبارتی تا فضایی فیزیکی به عنوان کتابخانه نباشد، نه کتابی می توان در آن جای داد و نه عضوی پذیرفت. پس از تاسیس استان البرز به عنوان استان سی و یکم کشور و به دنبال آن استقرار ادارات کل از جمله اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی گرچه شاهد رشدی مثبت در برخی شاخص ها بودیم اما نمی توان وضعیت موجود را وضعیت مطلوب دانست. امروز نامتناسب بودن تعداد کتابخانه های عمومی البرز با جمعیت استان در وضعیتی است که باید دست کم 30 کتابخانه عمومی ساخته شود تا بلکه به متوسط کشوری رسید.
سرانه مطالعه در البرز فراتر از متوسط

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود