پرداخت خسارت قطعی برق؟ جدی میفرمایید؟!
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
با وجود وعدههای توانیر برای جبران خسارت وسایل برقی ناشی از قطعیهای مکرر، گزارشها و روایتهای مردمی نشان میدهد بسیاری از شهروندان پس از ثبت درخواست و ارائه مدارک، پاسخی دریافت نکرده و خسارات آنها جبران نشده است؛ موضوعی که در کنار افزایش مراجعه به تعمیرکاران لوازم خانگی، نارضایتی مردم را تشدید کرده است.
مهدی اینانلو، رئیس اتحادیه تعمیرکاران لوازم خانگی کرج با اشاره به افزایش مراجعه برای تعمیر و تعویض لوازم برقی و قطعات آنها گفت: نوسانات و قطع برق تأثیر زیادی بر لوازم و تجهیزات برقی دارد. در زمان قطعی برق و وصل ناگهانی، شوک الکتریکی ایجاد میشود که میتواند به اجزای اصلی لوازم برقی مانند موتور، بردهای دیجیتال، ترانسها و نمایشگرها آسیب جدی وارد کند.
وی افزود: تکرار خاموش و روشن شدن ناگهانی باعث فشار زیاد به لوازم برقی شده و از طول عمر آنها میکاهد و هزینههای اقتصادی بالایی را برای تعمیر یا تعویض به خانوادهها تحمیل میکند.
بیشترین آسیب به یخچال و ماشین لباسشویی
اینانلو ادامه داد: در حال حاضر مراجعات برای تعمیر خسارات ناشی از قطعی برق افزایش یافته و خرابیها عمدتاً مربوط به قطعات حساس بهویژه برد دستگاههاست. خسارت برد بیشتر در لوازمی مانند یخچال و لباسشویی رخ میدهد و یخچال به دلیل کار مداوم، بیشترین آسیب را در زمان قطعیها میبیند.وی افزود: هزینه تعمیر یا تعویض برخی بردها از ۵۰۰ هزار تومان شروع میشود و در برندهای خارجی به ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هم میرسد. بسیاری از خانوادهها توانایی تأمین این هزینههای پیشبینینشده را ندارند.
خسارت قطع برق؛ کی داده کی گرفته!؟
اینانلو تأکید کرد: با وجود اینکه علت خسارات قطعی برق است و تعمیرکاران و نمایندگیها نیز تأییدیه ارائه میدهند؛ اما مراجعان موفق به دریافت خسارت از شرکتهای توزیع برق نمیشوند.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران لوازم خانگی کرج توصیه کرد: برای محافظت از وسایل برقی از استابلایزر یا محافظ ترانس خانگی استفاده شود تا نوسانات ولتاژ کنترل و عمر وسایل برقی افزایش یابد.
تعمیرکاران از افزایش خرابی لوازم خانگی مردم میگویند
گفتگوی ایسنا با تعمیرکاران لوازم خانگی هم نشان میدهد میزان خرابی وسایل برقی در پی ناترازی و نوسان برق افزایش یافته است. یخچال و فریزر، کولر گازی، ماشین لباسشویی و تلویزیون بیشترین آسیب را دیدهاند. همزمان قطعیهای روزانه سه تا چهار ساعته موجب خرابی مواد غذایی در یخچالها، اختلال در تهویه منازل و تحمیل هزینههای اضافی خرید محافظ یا تعمیر وسایل شده است. علاوه بر این، تقاضا برای خرید چراغهای شارژی، موتور برق و دستگاههای سرمایشی شارژی نیز رشد چشمگیری داشته است.
روایتهای شهروندان از خسارات جبراننشده
خانم رواتی، یکی از شهروندان البرزی، گفت: تیرماه دو سال قبل به دلیل نوسان برق، برد یخچال ساید ما سوخت و حدود شش میلیون تومان هزینه داشت. به اداره برق مراجعه کردم و گفتند باید تشکیل پرونده دهید.این شهروند ادامه داد: تمام مدارک را آماده و ارائه کردم. کامل بودن مدارک را تأیید کردند و فقط گفتند قبض برق باید به نام مالک باشد. کلی دوندگی کردیم و قبض برق هم به نام مالک زده شد. سپس گفتند جلسه تشکیل خواهد شد و بعد از آن مبلغ خسارت به شماره شبایی که اعلام کردید واریز میشود.
نوع سیم کنتور، بهانهای برای نپرداختن خسارت!
وی ادامه داد: مدتها منتظر بودیم اما خبری نشد. بعد از چند بار تماس بینتیجه، به اداره برق مهرشهر مراجعه کردم. گفتند به شما تعلق نمیگیرد چون نوعی سیم کنتور ـ که اصطلاح فنیاش را به خاطر ندارم ـ را ندارید.رواتی بیان کرد: در حالیکه ما اصلاً از چنین چیزی اطلاع نداشتیم. اگر وجود این سیم تا این حد مهم و ضروری است، باید به مشترکین اطلاعرسانی شود تا آن را نصب کنند.
رواتی افزود: معترض شدم که اگر از ابتدا میگفتید شامل شما نمیشود، اینهمه دوندگی و هزینه برای تشکیل پرونده نمیکردیم. اما هیچکس پاسخ قانعکنندهای نداد.وی گفت: متأسفانه مدیران در ادارات پشت درهای بسته مینشینند و اربابرجوع باید با منشی صحبت کند یا میگویند مدیر جلسه دارد یا بیرون از دفتر است. در نهایت، من بهعنوان اربابرجوع با احساس یأس و ناامیدی و بدون نتیجه از اداره خارج شدم.خانم جمالی شهروند دیگری هم بیان کرد: تلویزیون برادرم بر اثر نوسان برق سوخت. فرم پر کردیم و گفتند کارشناس میآید اما هیچوقت خبری نشد.
کولرگازیام سوخت/ناچاریم تا آخر تابستان گرما را تحمل کنم
همچنین خانم پورسرسنگی شهروند البرزی گفت: برد هود آشپزخانهام به خاطر قطعی برق سوخت، ولی اداره برق هیچ کمکی نکرد.رسول شهروند دیگری است که کولرگازی چند میلیونیاش بعد از قطع و وصل برق سوخته است. او میگوید اصلاً نمیدانم برای دریافت خسارت باید به کجا مراجعه کنم و امیدی هم به دریافت خسارت ندارم. سوختن این وسیله برقی به من که درآمد زیادی ندارم آسیب بزرگی زده و ناچارم به همراه همسر و فرزند سه سالهام تا آخر تابستان این وضعیت و گرما را تحمل کنم.
گلایه کسبه؛ بستنیها آب و دستگاهها خراب میشود
آقای دهقان یک کاسب لبنیاتفروشی نیز گفت: قطعیهای مکرر برق باعث آب شدن بستنیها و خرابی دستگاهها شده است. بینظمی در ساعات قطع برق باعث میشود نتوانیم برای کار و فروش برنامهریزی کنیم.وی افزود: بعضی مواقع سر شب برق قطع میشود و در این ساعت به دلیل مراجعه مردم، نبود برق یک مشکل بزرگ است.دهقان ادامه داد: جبران ناترازیها قطعا راه حل داشته و مسئولین باید پیش از این به فکر میبودند که چه کاری باید انجام دهند. استفاده از پنل خورشیدی میتوانست سالها قبل انجام شود.وی گفت: به عنوان واحد صنفی که به برق برای نگهداری لبنیات و سیستم سرمایشی نیاز دارد به اداره برق نامه زدهایم اما پاسخی دریافت نکردهایم و علت را مربوط به مرکز عنوان میکنند.
خسارت قطع برق گاهی چند برابر درآمد ماهانه برخی خانوادههاست
این وضعیت و عدم پرداخت خسارت قطع برق در حالی است که به گفته علی اسداللهپور وکیل پایه یک دادگستری، طبق قانون اگر قطعی برق ناشی از حوادث قهری نباشد و دستگاه خدماترسان در انجام وظایف قانونی خود قصور کرده باشد، شهروندان میتوانند با استناد به قوانین موجود، خسارات خود را از طریق مراجع ذیصلاح مطالبه کنند.وی افزود: خسارات ناشی از قطعی برق، مانند خرابی لوازم خانگی، میتواند بار مالی سنگینی بر خانوارها به ویژه قشر کم درآمد جامعه تحمیل کند.وی ادامه داد: به عنوان مثال، خرابی یک یخچال معمولی که قیمت آن چندین برابر حقوق ماهانه برخی خانوادههاست، میتواند فشار اقتصادی قابل توجهی را بر اعضای خانوادهها وارد کند.این عضو کانون وکلای استان البرز تاکید کرد: قانون همه دستگاههای خدماترسان را ملزم به جبران خسارت کرده است، اما ضعف در اطلاعرسانی باعث شده شهروندان کمتر اقدام به پیگیری کنند.وی در پایان گفت: اگر مشترکان آسیب دیده برای دریافت خسارت از شرکت توزیع برق به نتیجه نرسیدند؛ میتوانند موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.
منبع ایسنا