تبعیض ارائه خدمات در مدارس دولتی و غیردولتی نیازمند نظارت جدیتر است
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
طی یک میزگرد خبری چالشهای موجود سر راه ثبتنام دانشآموزان در مدارس دولتی و غیرانتقاعی البرز بررسی شد، یکی از موضوعات حا۲ز اهمیت برخی تفاوتهای محسوس در نوع خدمات و روشهای آموزشی مدارس غیردولتی نسبت به دولتی تلقی شد.
در روزهای پایانی فصل تابستان، ثبتنام دانشآموزان و دغدغههای آموزشی بار دیگر به موضوعی داغ در میان خانوادهها و مسؤولان حوزه تعلیم و تربیت بدل شده است.
در برنامه «رهیافت» رادیو البرز که به بررسی مشکلات استانی میپردازد، این بار موضوع «ثبتنام دانشآموزان و وضعیت سرانه آموزشی در استان البرز» در حضور مسؤولان و اصحاب رسانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.میهمان ویژه این برنامه، دکتر محمد شعبانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز بود که در گفتوگویی صریح، شفاف و قابلتأمل، به تشریح وضعیت موجود در مدارس استان پرداخت و از چالشهای موجود، تلاشهای انجام شده و برنامههای پیشرو سخن گفت.
به گفته وی، ثبتنام در دوره ابتدایی تقریباً به پایان رسیده و در متوسطه اول نیز تنها برخی مدارس خاص همچون تیزهوشان، شاهد و نمونه دولتی باقی ماندهاند.
شعبانی با بیان اینکه تاکنون روند ثبتنام بدون مشکل جدی مدیریت شده، تأکید کرد که انتظار میرود خانوادهها برای ثبتنام دوره متوسطه دوم نیز همکاری لازم را داشته باشند تا فرآیند ساماندهی کلاسها و معلمان با دقت و نظم بیشتری انجام گیرد.وی مهاجرپذیری بالای استان البرز را یکی از مهمترین چالشهای نظام آموزشی استان دانست و اظهار کرد: سالانه بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر به جمعیت دانشآموزی استان افزوده میشود، و این یعنی نیاز به حدود ۲۵ مدرسه جدید در سال؛ عددی که تأمین آن با توجه به محدودیت زمین، بودجه و امکانات به هیچ وجه ساده نیست.
شعبانی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اجرای ۹۰ پروژه مدرسهسازی در سال جاری، گفت: «با همراهی استاندار محترم و سازمان نوسازی مدارس، بخش قابلتوجهی از پروژهها تا آغاز مهر تحویل داده خواهد شد.»به گفته وی، با وجود پایین بودن سرانه فضای آموزشی در البرز، تاکنون هیچ دانشآموزی بدون فضای آموزشی نمانده و تلاشها برای مدیریت وضعیت موجود ادامه دارد.
او همچنین به تفاوت سلیقهها و فشار ثبتنام در برخی مدارس خاص اشاره کرد و گفت: اصرار خانوادهها برای ثبتنام در برخی مدارس خاص که از نظر کیفی تفاوت چندانی با سایر مدارس ندارند، باعث ایجاد تراکم و نارضایتی میشود.در ادامه، طیبه جواهری، سردبیر خبرگزاری فارس، نیز در این گفتوگو شرکت کرد و از دیدگاه رسانهها و مردم به مشکلات آموزش و پرورش پرداخت.
وی به تفاوت محسوس سطح خدمات و امکانات بین مدارس مناطق مختلف اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برخی مناطق محروم استان، سرانه آموزشی و کیفیت خدمات ارائهشده بسیار پایینتر از مدارس برخوردار است، و همین باعث افزایش گرایش خانوادهها به مدارس غیرانتفاعی شده است؛ حتی در مواردی که توان مالی کافی وجود ندارد.
جواهری همچنین از افزایش افسارگسیخته شهریه مدارس غیردولتی انتقاد کرد و افزود: یکی از مطالبات جدی مردم، شفافسازی در خصوص چرایی افزایش شهریهها و میزان خدمات دریافتی متناسب با آن است.مدیرکل آموزش و پرورش در پاسخ به این انتقادها، به وجود سامانه تعیین شهریه و نظارت دقیق بر مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: شهریهها بر اساس موقعیت جغرافیایی، اجاره ملک و امکانات آموزشی تعیین میشود. البته موارد تخلف نیز وجود دارد که در صورت گزارش توسط خانوادهها، با آنها برخورد میشود.
در ادامه برنامه، دکتر شعبانی به برنامههای آموزش مهارتی و عدالت آموزشی نیز اشاره کرد و دو سیاست کلان وزارت آموزش و پرورش را عدالت در کیفیت آموزشی و عدالت در فضای آموزشی دانست.
او گفت: برنامههایی مانند اجتماعات یادگیری، طرح مدرسه تراز و آموزش مدیران، برای ارتقاء سطح آموزش در تمام مدارس استان طراحی و اجرا میشود.
همچنین در ارتباط تلفنی با یک مدیر مدرسه غیردولتی، به برخی تفاوتهای محسوس در نوع خدمات و روشهای آموزشی مدارس غیردولتی نسبت به دولتی اشاره شد؛ هرچند همگان بر این نکته اتفاقنظر داشتند که وظیفه اصلی آموزش و پرورش، ارائه خدمات یکسان، کیفی و عادلانه به همه دانشآموزان، فارغ از محل زندگی یا میزان درآمد خانوادههاست.
در پایان این گفتوگو، دکتر شعبانی با دعوت از خانوادهها برای تسریع در ثبتنام فرزندانشان، از آنها خواست با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند تا بتوان خدمات آموزشی را در زمان مناسب و با کیفیت مطلوب به همه دانشآموزان ارائه کرد.
منبع فارس