20 مرداد 1397
شماره خبر: 199763

دمل چرکی حلقه دره چه زمانی درمان خواهد شد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

دمل چرکی حلقه دره چه زمانی درمان خواهد شد


حلقه دره نامی آشنا برای اهالی استان البرز است، نامی که یادآور جوندگان، بوی مشمئزکننده، گلایه مردم کم‌درآمد مسکن مهر و کیانمهر است، جایی که هرساله‌ وعده مسئولین برای رفع مشکلاتش مطرح می‌شود، ولی به عمل نمی‌رسد.
حلقه دره نامی آشنا برای اهالی استان البرز است، نامی که یادآور حضور جوندگان، بوی مشمئزکننده، گلایه مردم کم‌درآمد مسکن مهر و کیانمهر می‌باشد، نامی که به موجودیت زباله‌های مدیریت نشده گره‌خورده است؛ همچنین حلقه دره جایی است که همه ساله‌ شاهد وعده وعید دادنها و بیان سخنان دل‌نشین انتخاباتی مسئولین می شود و رنگ عمل به خود نمی بیند. این مرکز زباله، پروژه بی‌تدبیری حداقل یک دهه مسئولین شهری است، نامی که با عدم مدیریت و برنامه‌ریزی گره‌خورده، حلقه دره مکانی در نزدیکی فرودگاه پیام و مانع بزرگ‌راه اندازی بخش مسافربری فرودگاه پیام است؛ محلی کنار کیانمهر و ماهدشت؛ مکانی که بوی تعفن زباله‌هایش، وجود جوندگان و سگ‌های بی‌صاحب جمع‌آوری‌شده از سطح شهر همه و همه، نشان از یک درد بزرگ غفلت مسئولین شهری دارد. وجود نخاله‌های ساختمانی در محور کیانمهر، ماهدشت، شهرستان فردیس و در حاشیه رودخانه‌ها، علا رغم وعده‌های چندین ساله مسئولین هنوز در لابه‌لای پرونده‌های انجام‌نشده باقی‌مانده است و با توجه به افزایش روز افزون جمعیت در استان البرز و افزایش ساخت‌وسازها، معضل پسماندهای ساختمانی نمود بیشتری پیداکرده و سلامت روان و جسم شهروندان را تهدید می‌کند. پسماندهای عمرانی رهاشده در سطح معابر و بیابان‌های بزرگ حاشیه شهر، زباله های حاشیه رودخانه‌ها موجب معضلات زیادی ازجمله آلودگی‌های زیست‌محیطی، بدمنظره شدن فضای شهری خواهد شد و تأثیرات روانی و خستگی روحی در شهروندان برجای خواهد گذاشت. نخاله‌های ساختمانی ترکیبی از شیشه، خاک، مصالح ساختمانی،گچ‌وخاک، بتن، کاشی، سرامیک، ماسه، سیمان و موزاییک هستند که هرکدام از اینها علاوه بر نازیبا کردن چهره شهر ، دارای مواد مضری هستند که وقتی وارد رودخانه های می شود، به چرخه آب‌های سطحی و زیرزمینی وارد شده و معضلات زیست محیطی را ایجاد میکند. لازم به ذکر است 90 درصد نخاله‌های ساختمانی قابل بازیافت و استفاده مجدد در چرخه ساخت‌وساز است، ازاین‌رو بحث مدیریت پسماندها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارمی باشد؛ در دهه گذشته با ابداع روشی برای پردازش نخاله‌های ساختمانی و تبدیل این مواد به بلوک، کف‌پوش و سیمان و استفاده از این مواد به‌عنوان جایگزین انرژی در نیروگاه‌های خاص، دلیل دیگری بر اهمیت بازیافت پسماندها است.
انباشته شدن نخاله‌ها در اطراف شهر، محلی برای زندگی جوندگان و حیوانات موذی
بازیافت پسماندهای ساختمانی باعث کاهش تقاضا نسبت به منابع جدید و کم کردن هزینه‌های حمل‌ونقل میشود و با انباشته شدن نخاله‌ها در اطراف شهر، مکانی برای زندگی جوندگان، حیوانات موذی و سگ‌های ولگرد ایجاد شده و احتمال شیوع بیماری‌های مسری به‌خصوص سالک، که ناقل آن پشه خاکی آلوده است قوت بیشتری می‌گیرد. با توجه به مسائل عنوان‌شده، حل معضل ضایعات عمرانی که مورد غفلت مسئولین قرارگرفته امری مهم قلمداد می‌شود و نیازمند پیگیری جدی است؛ همچنین حدود 5 سال از وعده مسئولین برای ساخت کارخانه بازیافت می‌گذرد و این وعده هنوز محقق نشده است؛ با توجه به افزایش روزافزون نخاله‌ها و انباشته شدن آن‌ها در حلقه دره و مکان‌هایی نظیر حلقه دره، لزوم راه‌اندازی کارخانه بازیافت شدیداً احساس می‌شود.
کاهش تولید نخاله‌های ساختمانی به 3 هزار تن در روز
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در این رابطه گفت: با کاهش صدور پروانه‌های ساخت‌وساز و رکود ساخت‌وساز شاهد کاهش پسماندهای عمرانی از 7 هزار تن به 3 هزار تن به‌صورت روزانه هستیم که این کاهش، امید مسئولین برای کنترل و نظارت بیشتر را قوت می‌بخشد. اصغر نصیری در ادامه گفت: بحث پسماندهای عمرانی مسئله مربوط به کرج نبوده و در تمام کلان‌شهرها و حتی کشورهای بزرگ همه شاهد این معضل هستیم، همچنین رفع این معضل شهری همکاری دستگاه‌های مربوطه و اتحاد تمامی مسئولین دستگاه‌ها و کمیته‌ها را می‌طلبد. وی در ادامه افزود: راه‌اندازی کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی، نیازمند زمان است و تحویل زمین مربوط به این کارخانه با اشکالاتی روبرو است، همچنین به دلیل گذشت زمان تنها پیمانکاری که قصد انجام پروژه را داشت قراردادخود را فسخ کرده و از کرج رفته است. رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با بیان اینکه سرمایه‌گذاری این پیمانکار حدود 2 میلیارد تومان برآورد شده بود گفت: اکنون در تلاش برای یافتن پیمانکار جدید برای انجام پروژه هستیم.
نصیری خاطرنشان کرد : طبق ماده 20 قانون مدیریت پسماند، تخلیه نخاله‌های عمرانی، در حریم‌ها و زمین‌های بایر، علاوه بر جرائم مربوط به خود، دارای یک تا 10 هفته توقیف در گذرگاه‌ها توسط پلیس راهور است.
وی با اشاره به تجهیز تمامی کامیون‌های زیرمجموعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج به دستگاه GPS و کنترل توسط مانیتورینگ جهت کنترل تخلفات کامیونها اظهار کرد: کامیون‌های اتحادیه هنوز اقدامات تجهیز به GPS را انجام نداده‌اند. رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج افزود: با توجه به آلودگی هوا و وجود ریز گردهای معلق در هوا، ساماندهی پسماندهای عمرانی، دغدغه سازمان پسماند است و تدابیر سازمان مدیریت پسماند در مورد این نخاله این است که ، پیمانکارانی بسته به آمادگی مخازن موجود برای انتقال نخاله‌های ساختمانی، اعلام آمادگی نموده و به شهروندانی که در حال تعمیرات هستند اطلاع داده و پیمانکاران بعد از مراجعه، به‌صورت تدریجی اقدام به جمع‌آوری نخاله ها خواهند نمود. ساکنان منطقه حلقه دره، به دلیل مشکلات دفن زباله و شیرابه‌هایی که در این محل انباشته می‌شود، ناراضی هستند و از مسئولین می‌خواهند نسبت به حل مشکلات حلقه دره اقدام سریع و مؤثر انجام دهند. رضا نادری، از ساکنان منطقه حلقه دره با ابراز گلایه‌مندی از انفعال مسئولین شهری به خبرنگار ما گفت: با تخلیه زباله‌های ساختمانی زمینه آلودگی‌های محیطی برای ساکنان فراهم می‌شود زیرا در تابستان با مشکلات پوستی ناشی از حضور حشرات و جانوران موذی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و در فصل بارندگی نیز با پساب این زباله‌ها بیماری‌های دیگری گریبان ما را می‌گیرد. یک زن جوان از ساکنین گفت: سکونت در این منطقه ما را از زندگی سیر کرده است ونمی دانیم برای بوی بد فضا ناراحت باشیم یا آلودگی‌هایی که توسط سگ‌های ولگرد و زباله گردها همه‌جا پخش می‌شود. بازیافت زباله می‌تواند حتی تبدیل به درآمدهای پایدار شهری شود و درآمدزایی را به همراه بیاورد که این مسئله مستلزم ورود کارشناسان و برنامه ریزان و فنّاوری‌های جدید است و خیلی از شهرداری‌ها از محل بازیافت زباله‌های شهری، اداره می‌شوند.
اکنون کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی الزام استان نیست
معاون فنی محیط‌ زیست استان البرز گفت: در حال حاضر امکانات و تجهیزات و زمان برای انتقال مرکز زباله حلقه دره فراهم نیست و باید طرحی قابل اجرا انجام شود ولی کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی اکنون نیاز اصلی استان نمی باشد . وی در ادامه افزود: بحث راه‌اندازی کارخانه‌های بازیافت پسماندهای عمرانی یک الزام نبوده و اقدامی مناسب و اصولی است؛ با مشکلاتی که شهرداری در تحویل زمین با آن مواجه شد سرمایه‌گذار قبلی منصرف شده و تأسیس کارخانه فعلاً به حالت اغما فرورفته است. حمیدرضا لشکری در ادامه علت دیده شدن نخاله‌های ساختمانی در جای‌جای شهرها را عدم مدیریت قانونی و اجرای قانون و مدیریت اصولی پسماندها دانست و انجام این پروزه مهم را لازمه همکاری تمامی دستگاه ها دانست. مدیر فنی سازمان محیط‌زیست استان البرز افزود: مدیریت نخاله‌های عمرانی یک دستورالعمل دارد که در سال گذشته از سوی سازمان همیاری شهرداری‌ها ابلاغ‌شده و این دستورالعمل جامع و کافی است ولی متأسفانه هیچ کمیته‌ای تشکیل نشد و شهرداری‌ها به سمت اجرای این دستورالعمل حرکت نکرده‌اند. وی در ادامه خاطرنشان کرد که این نخاله‌های عمرانی حاصل تخریب یا گودبرداری می‌باشند این گودبرداری‌ها و تخریب‌ها با مجوز شهرداری انجام می‌شود پس با مدیریت درست می‌توان از رها کردن نخاله‌ها در اطراف شهر جلوگیری کرد، همچنین شهرداری با نظارت بر کار کامیون‌های انتقال‌دهنده به محل اصلی دفن نخاله‌ها در مرکز زباله حلقه دره می‌تواند این چرخه معیوب را بهبود دهد. حمیدرضا لشکری خاطرنشان کرد سازمان محیط‌زیست به‌عنوان ناظر عمل کرده و در صورت مشاهده تخلف موضوع رتبه دستگاه قضایی اطلاع خواهد داد در تحقق این اهداف کمک پلیس راهنمایی و رانندگی حائز اهمیت است. مدیر فنی محیط‌زیست استان البرز ادامه داد: طرح GPS دارکردن کامیون‌ها مدت‌هاست مطرح‌شده تا هر کامیون از طریق مانیتورینگ در شهرداری ردیابی و کنترل شود که هنوز کامیون‌های زیادی به این سیستم تجهیز نشده‌اند و در قانون ردیف جریمه‌ای و اعمال قانونی برای نداشتن GPS در نظر گرفته نشده است. وی در پایان اضافه کرد: مسئولین پسماند به‌طور موقتی و مقطعی به پاک‌سازی مناطق با فوریت خاص اقدام می‌کنند و این اقدامات مرهمی کوتاه‌مدت است که فایده چندانی ندارد. حال باید منتظر باشیم ببینیم دمل چرکی حلقه دره چه زمانی درمان خواهد شد، مکان مشمئزکننده که اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع راه‌اندازی بخش مسافربری فرودگاه پیام محسوب می شود.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود