10 آبان 1394
شماره خبر: 151950

مرگ چمدانش را می‌بندد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

مرگ چمدانش را می‌بندد


طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی با قدرت انتشار سریع است که عمدتا نشخوارکنندگان کوچک ازجمله کل و بز را درگیر می‌کند و به هیچ وجه قابل انتقال به انسان نیست. دام‌هایی که به این بیماری مبتلا می‌شوند شانس زنده ماندن ندارند و بدون شک تلف می‌شوند.
طی دوماه اخیر گزارش‌هایی درباره شیوع این بیماری دربخش‌هایی از مناطق حفاظت شده طالقان و تلف شدن حدود 214 کل و بز منتشر شده است. هم اکنون نیروهای محیط زیست استان درحال پایش مناطق حفاظت شده این شهرستان هستند تا ازشیوع آن در مناطق دیگر استان جلوگیری کنند؛ چرا که اگر این اتفاق نیفتد شاهد ازبین رفتن بخش عمده‌ای از حیات وحش استان خواهیم بود. ازسال 77 تا تابستان امسال موردی از ابتلای دام‌ها به پی پی آر دراستان گزارش نشده بود حشمت الله کشیری، رئیس اداره محیط زیست طالقان درباره پیشینه ابتلای دام‌های استان به طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: از سال 77 تا امسال هیچ موردی از ابتلای دام‌های استان به پی پی آر گزارش نشده است. وی افزود: همان روزی که خبرشیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک درمناطق حفاظت شده طالقان ارسال شد، تعدادی ازمحیطبانان و نیروهای محیط زیست برای اطمینان از صحت و سقم شنیده‌ها به این شهرستان اعزام شدند. کشیری ادامه داد: نیروهای اعزام شده، پس از ورودبه طالقان و پایش بخش‌هایی ازمناطق حفاظت شده به تعدادی لاشه کل و بزوحشی برخوردند.
دام‌های تلف شده نمونه‌برداری شدند
وی خاطرنشان کرد: این نیروها برای اطمینان از عامل اصلی تلفات ایجاد شده نسبت به نمونه‌برداری از کل‌ها و بزهایی که جان خود را ازدست داده بودند اقدام کردند. رئیس اداره محیط زیست طالقان گفت: نمونه‌های گرفته شده به آزمایشگاه ارسال شده و درنهایت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطقی از طالقان محرزگردید. این مسئول یادآورشد: با تایید شیوع این بیماری، سه اکیپ 20 نفره از نیروهای محیط زیست و دامپزشکی استان به طالقان اعزام شدند. وی ادامه داد: این نیروها ارتفاعات روستاهای دنبلید، سوهان،کش و لهران (تا ابتدای روستای میر) را مورد پایش قرارداده و با مشاهده لاشه دام‌های تلف شده نسبت به سوزاندن و دفن بهداشتی آنها اقدام کردند. کشیری گفت: تعدادی از نیروهای اعزام شده در ارتفاعات دنبلید و منطقه لهران مستقر شده‌اند و به صورت شبانه‌روزی درایستگاه‌های موقت حضور دارند تا بتوانند عملیات پایش مناطق حفاظت شده طالقان را به خوبی به اتمام برسانند. این مسئول ادامه داد: امکانات لازم ازجمله کیسه خواب، غذای کافی و تجهیزات مورد نیاز پایش دراختیار این اکیپ‌های سه و چهار نفره قرار گرفته است.
طاعون در بالا و پایین طالقان شیوع پیدا نکرده است
کشیری با اشاره به این که بیماری طاعون درطالقان کنترل شده است، گفت: خوشبختانه با تمهیدات انجام شده از شیوع این بیماری در پایین طالقان و بالا طالقان جلوگیری شد. رئیس اداره محیط زیست طالقان اضافه کرد: اگر پی پی آر در بالا و پایین دست طالقان شیوع پیدا می‌کرد، بدون شک دام‌های وحشی استان‌های گیلان، مازندران، تهران و البرز مرکزی را نیز درگیر می‌کرد. وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه مناسب از شیوع این بیماری درمناطق شکارممنوع و شکارگاه‌های استان جلوگیری به عمل آمده است. کشیری افزود: بدون شک اگر این بیماری در مناطق مذکور شیوع پیدا می‌کرد، تعداد زیادی از دام‌های حفاظت شده استان ازبین می‌رفت. وی درادامه با اشاره به همکاری مردم در زمینه پایش مناطق حفاظت شده طالقان گفت: ازآنجایی که تعداد نیروهایی که از سوی محیط زیست استان برای پایش مناطق حفاظت شده طالقان اعزام شده بودند کافی نبود، مردم محلی و حتی تعدادی از شکارچیان دست به کار شده و به کمک آمده‌اند.
استفاده از لاشه سوز و آهک برای دفن بهداشتی لاشه‌ها
کشیری ادامه داد: این افراد درصورت مشاهده لاشه دام نسبت به سوزاندن و دفن بهداشتی آنها اقدام می‌کنند. رئیس اداره محیط زیست طالقان یادآورشد: این نیروها برای جلوگیری از شیوع احتمالی این بیماری لاشه‌ها را در دستگاه لاشه سوز قرار داده و پس از سوزاندن آنها، خاکستر به جا مانده را به همراه مقداری آهک دفن می‌کنند. این مسئول افزود: استفاده از آهک در فرایند دفن لاشه‌ها مانع از آلوده شدن خاک و به تبع آن شیوع این بیماری دربین سایر دام‌ها می‌شود.
طاعون از دام‌های اهلی به حیات وحش سرایت کرده است
وی درباره علت شیوع این بیماری در میان دام‌های حفاظت شده طالقان گفت: به احتمال زیاد این بیماری از دام‌های اهلی به حیات وحش منتقل شده است. کشیری اضافه کرد: با توجه به این که فصل چرای دام به اتمام رسیده، دامدارانی که دام‌های خود را هنوز ازرمراتع و چراگاه‌های طبیعی استان خارج کرده‌اند، از ترس این که از سوی منابع طبیعی جریمه نشوند ، ازگزارش ابتلای دام‌های خود به بیماری خودداری می‌کنند. وی ادامه داد: بدون شک تعدادی از دام‌های این دامداران به طاعون مبتلا و تلف شده‌اند ولی صاحبان آنها از اطلاع رسانی در این باره خودداری می‌کنند. رئیس اداره محیط زیست طالقان گفت: بدون شک نیروهای محیط زیست و دامپزشکی استان آنقدر نیست که بتواند وضعیت سلامت تمام دام‌های دامداران را کنترل کند بنابراین برای جلوگیری از خسارات بیشتر دامداران باید هرگونه مورد ابتلا به طاعون را به مسئولین گزارش دهند.
تزریق 55 هزار دز واکسن پی پی آر در طالقان
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از ابتلای دام‌های محلی به این بیماری از 25 شهریور تا کنون بیش از 55 هزار دز واکسن پی پی آر به دام‌ها تزریق شده است. کشیری افزود: تعهد سازمان دامپزشکی استان برای واکسینه کردن دام‌های محلی طالقان 30 هزار دز بود ولی به خاطر حساسیت موضوع، این میزان افزایش داشته است.
طاعون جان 214 کل و بز را گرفته است
این مسئول گفت: تا کنون 214 راس کل و بز وحشی در ارتفاعات طالقان به این بیماری مبتلا و تلف شده‌اند که احتمال می‌رود تا کنترل کامل این بیماری این تعداد افزایش پیدا کند. کشیری ادامه داد: برای کنترل کامل این بیکاری عملیات پایش منطقه تا دوماه دیگر ادامه خواهد داشت و اکیپ‌های ثابت و سیار نسبت به شناسایی دام‌های بیمار و معدوم سازی لاشه‌ها اقدام می‌کنند.
امکان ورود دام های آلوده از منطقه الموت به البرز
کشیری در ادامه صحبت‌های خود با گلایه از کم کاری محیط زیست منطقه الموت برای جمع‌آوری لاشه دام‌های تلف شده می گوید: متاسفانه بر اساس اطلاعات و شواهد بدست آمده تعداد زیادی دام بر اثر ابتلا به طاعون درمنطقه الموت تلف شده‌اند ولی محیط زیست این منطقه درخصوص جمع آوری این لاشه‌ها اقدامان لازم را انجام نمی‌دهد. رئیس اداره محیط زیست طالقان اضافه کرد :‌ وجود این لاشه‌ها در بستر طبیعت عاملی برای شیوع بیشتر این بیماری می‌شود. اگر مسئولان محیط زیست این منطقه نسبت به جمع آوری و دفن بهداشتی این لاشه‌ها اقدام نکنند بدون شک دام‌های بیشتری از این منطقه درگیر طاعون می‌شوند. وی ادامه داد: از آنجایی که دامها مدام درحال حرکت هستند احتمال ورود دام‌های آلوده از منطقه الموت به مناطق حفاظت شده البرز وجود دارد. چندین بار درخواست‌هایی مبنی جمع آوری دام‌های تلف شده در منطقه الموت داده شده ولی متاسفانه همکاری‌های لازم دراین زمینه صورت نگرفته است.
طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابل انتقال به انسان نیست
وی در خصوص درصد ابتلای انسان به پی پی آر گفت: این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و هیچ نگرانی دراین خصوص وجود ندارد. این مسئول درادامه به دامداران توصیه کرد: برای جلوگیری از ابتلای دام‌های اهلی به این بیماری از دامداران تقاضا می‌شود دام های خود را از ارتفاعات و مناطقی که بیماری درآن مشاهده شده خارج کنند. کشیری گفت: از دامداران و افراد بومی درخواست می‌شود درصورت مشاهده لاشه دامی که به طاعون مبتلا شده موضوع را درکوتاه ترین زمان ممکن با محیط زیست شهرستان درمیان بگذارند. علی اصغر شریفی، مدیر کل دامپزشکی استان البرز نیز گفت: خوشبختانه با تمهیدات انجام شده بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطق حفاظت شده طالقان به طور کامل تحت کنترل قرار گرفته است و در روزهای اخیر موردی از این بیماری مشاهده نشده است. وی افزود: برای کنترل این بیماری یک کمربند حفاظتی ایجاد شده و دامپزشکی استان با راه‌اندازی 20اکیپ در نظر دارد تمامی دام‌های اهلی سبک این منطقه را واکسینه کند. این مسئول خاطرنشان کرد: این بیماری مخصوص دام‌های وحشی است ولی به لحاظ اینکه در منطقه طالقان دام‌های وحشی و اهلی تعامل زیادی باهم دارند، دام های سبک این منطقه نیزتحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.
مشکلی درتامین واکسن پی پی آر نداریم
کهرام، رییس موسسه سرم سازی رازی اظهار کرد: امسال دربرخی از استان‌های کشور از جمله مناطقی از البرز شاهد ابتلای تعدادی از چهارپایان به این بیماری بودیم. وی افزود: این بیماری تا کنون درمناطق حفاظت شده طالقان نیز تلفاتی به همراه داشته است.رئیس موسسه سرم سازی رازی خاطرنشان کرد: موسسه رازی در سال 92 دو میلی ون دز واکسن پی پی آر، درسال 93 ، 10 میلیون دز و امسال نیز 15 میلیون از این واکسن تولید کرده است. وی ادامه داد: تا کنون بیش از 55 هزار دز اراین واکسن دراختیار دامپزشکی استان قرار گرفته تا دام های شهرستان طالقان را واکسینه کند. کهرام در پایان گفت: درحال حاضر نیز سه میلیون دز از این واکسن درموسسه موجود است و درصورت درخواست سازمان دامپزشکی تحویل داده می‌شود.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود