2 شهریور 1394
شماره خبر: 147783

تئاتر شهر کرج در حال تعمیر؛ صدای سوت قطار جشنواره می‌آید

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

تئاتر شهر کرج در حال تعمیر؛ صدای سوت قطار جشنواره می‌آید


این روزها صدای سوت قطار جشنواره استانی تئاتر البرز به گوش می رسد و این در حالی است که تئاتر شهر کرج به عنوان میزبان گروه های نمایشی هنوز در دست تعمیر است.
پنجمین جشنواره استانی البرز در حالی در آستانه برگزاری است که ساختمان تئاتر شهر کرج در دست تعمیر است. ظهر امروز دوشنبه دوم شهریور ماه قرار است از پوستر این جشنواره رونمایی شود. گروه­ های راه­ یافته به مرحله نهایی نیز در حال تمرین هستند و هر روز هم که به زمان اجرا نزدیک می ­شوند، تمریناتشان فشرده ­تر می­ شود. در حالی که گروه های راه یافته به این جشنواره نیازمند امکانات مورد نیار از نوع استانداردش هستند مسئولان همچنان با ژست های مدیریتی پش هر تریبونی که قرار می گیرند می خواهند مسیر تئاتر نمایشی کرج را به سمت ارتقای کیفیت کشوری هدایت کنند در حالی که زیرساخت ها آماده نیست. حکایت حال خراب سکوی اصلی تئاتر شهر کرج این روزها بر کسی پوشیده نیست و گویا در این میان مسئولان مربوطه فوریتی برای سریع ­تر تمام کردن عملیات مرمت و تعمیر این سکو احساس نمی کنندپای دردل یکی از هنرمندان تئاتر کرج می نشینیم رهام عسگر پور بازیگر تئاتر در خصوص شرایط فعلی سالن­ اصلی تئاتر شهر کرج به خبرنگار مهر می گوید: سالن اصلی تئاتر شهر علاوه بر مشکلات اجرایی و محدودیت­ هایی موجود، متاسفانه از مشکلات سخت ­افزاری فاحشی برخوردار است. کرج به ­عنوان یک کلانشهر که از قضا در مرکزیت استان البرز هم قرار دارد، سالن تئاتری که بنا بر نیاز و اقتضائات یک شهر بزرگ تهیه و تعریف شده باشد، ندارد. این فقدان علاوه بر فرساشی کردن تمرینات و تلاش گروه ­های نمایشی، همچنین در کیفیت اجرای آثار و درجه کیفی تولیدات نمایشی نیز موثر بوده و تاثیر مستقیم ­می­ گذارد. وی ضمن اعلام این مطلب در خصوص تشکیلات و امکانات جانبی اما ضروری سالن نمایش تئاتر شهر می افزاید: سالن اصلی تئاتر شهر کرج در مجموع ۲ باکس برای تمرین دارد که غالبا یکی از این باکس­ ها برای اجرا نمایش نیز استفاده می ­شود. این شرایط در کنار نبود امکانات داخلی و نبود استانداردهای لازم در این باکس ­ها، شرایط را برای گروه ­های نمایشی و تمرینات آنها به شدت سخت کرده است. عسگر پور نبود سیستم تهویه هوا، نور و سیستم ­های صوتی و صدابرداری حرفه­ ایی و همچنین استاندارد نبودن آکوستیک این مکان­ ها را از معضلات پلاتوهای تئاتر شهر کرج می داند و می گوید: امسال ۱۰ گروه برای جشنواره استانی برگزیده شده ­اند، متاسفانه با امکانات موجود گروه­ ها نمی­ توانند مدت زمان زیادی از سالن­ ها استفاده کنند تا با تمرین مستمر کیفیت آثار خود را برای اجرای عموم تا جایی که لازم و ممکن است، ارتقا دهند.
دستگاه های اجرایی استان به داد هنر برسند
این بازیگر تئاتر دیگر معضل سالن نمایش و اصلی شهر را ظرفیت محدود آن می داند و خاطرنشان می کند: این سالن ۶۰ صندلی دارد که ظرفیت بسیار کمی برای اجراهای عموم؛ خصوصا اجراهایی همچون جشنواره استانی است. در این شرایط عوامل گروه ­های نمایشی برای فروش بلیت مانور کافی را نمی ­توانند بدهند و این در حالی است که گیشه و درب ورود ساختمان تئاتر شهر از مشکلات و نقصان­ های اولیه این مجموعه محسوب می ­شود. عسگرپور در انتها می گوید: اوضاع فعلی باعث شده که حاشیه ­ها پیرامون تئاتر کرج بسیار زیاد و پررنگ شود و در نهایت دود این شرایط به چشم همه می­ رود. به­ طوری که هم گروه ­های نمایشی آسیب خواهند دید و هم تئاتر استان البرز. پس از شنیدن درددل یکی از اهالی هنر تئاتر کرج به سراغ مهدی ابدالی رییس اداره ارشاد کرج به عنوان یکی از متولیان معقوله هنر در این کلانشهر می رویم وی در خصوص وضع فعلی سالن اصلی تئاتر شهر می گوید: پلاتوهای اصلی تئاتر شهر در حال احیا شدن است که با برآورد هزینه و تهیه لزومات آن تا پایان هفته جاری آماده بهره برداری دوباره خواهد بود. ابدالی در ادامه مشکلات سالن­ اصلی تئاتر شهر را زیرساختی توصیف می کند و می گوید: برای بهبود سالن اصلی تئاتر شهر و به طور کلی احداث سالن ­های بیشتر نیاز است نهادهایی همچون استانداری و شهرداری به صورت جدی در این امر ورود کنند، چرا که اداره ارشاد به تنهایی توان پاسخ­گویی به نیازهای زیرساختی و اساسی را ندارد. وی می گوید: البته در حال حاضر مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برای رفع مشکلات و نیازها وارد عمل شده­ اند و بخشی از چاره کار را ورود بخش خصوصی می دانند.
سوالاتی که بی جواب ماند!
رییس اداره ارشاد اسلامی کرج در ادامه می افزاد: اداره ارشاد اسلامی در رابطه با هزینه­ های فرهنگی، علاوه بر نیروی انسانی به امکانات اقتصادی نیاز دارد اگر بودجه کافی در اختیار ان اداره قرار گیرد می توانیم امیدوار باشیم مشکلات اهالی هنر به ویژه در بخش تئاتر حل شود اما متاسفانه تاکنون بودجه مناسب در اختیار ما قرار نگرفته است. وی در آخر تاکید کرد: برای رفع معضلات، آسیب­ ها و نیازهای تئاتر کرج ما به همت استانی نیاز داریم تا از این طریق جوابگوی ظرفیت های موجود و مستتر در تئاتر استان البرز باشیم. زمینه این فعالیت­ ها فراهم نمی ­شود، مگر اینکه همشهریان کرجی هم از گروه ­های نمایشی حمایت کنند و برای دیدن نمایش به سالن­ های تئاتر بیایند. اگر چه مسئولان البرزی سعی کرده اند به مقوله هنر در این استان بپردازند اما همچنان کم و کاستی های فراوانی در این حوزه قابل مشاهده است. در این خصوص سوالاتی که اذهان را مشغول می دارد این است که آیا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توانسته است به درستی وظیفه ذاتی خود را انجام دهد و از آنجایی که این دستگاه به تنهایی نمی تواند مجری فعالیت های فرهنگی باشد آیا توانسته است دیگر دستگاه ها و بخش خصوصی را برای حل این مشکلات همراه کند؟
هنر هم به مانند فرهنگ در مظلومیت به سر می برد
برای دریافت پاسخ سوالاتمان و شفاف تر شدن وضعیت مبهم هنر به خصوص تئاتر کرج به سراغ مدیرکل اداره ارشاد اسلامی البرز رفتیم ولی پس از تماس مکرر موفق به ارتباط با وی نشدیم. امیدواریم در ارتباط بعدی گره ای از ابهامات موجود در خصوص تئاتر کرج که در نهایت کمبود امکانات سعی دارد سر پای خود بایستد، باز شود و مدیرکل محترم پاسخگو باشند. بخش کوچکی از معضلات و مشکلات پیش روی گروه ­های نمایشی در سطرهای بالا بازگو شد، به نظر می رسد آسیب­ شناسی این معضلات امکان پذیر است و حل آنها نیاز به عزمی جدی برای بهتر شدن وضعیت هنر دارد که در کنار وضعیت فرهنگی در البرز در مظلومیت به سر می برد. با توجه به نیاز ضروری اصحاب هنر نمایش به یک سالن مناسب، از مدیران هنری استان انتظار می ­رود، در روند حرفه ای سازی مکان­ های مورد نیاز و سپردن سازه ­های فیزیکی آن به افراد مجرب و متخصص بیش­تر و جدی­ تر بکوشند. روایت کمبودها و عدم وجود برخی از زیرساخت های فرهنگی و هنری در البرز داستان جدیدی نیست، ولی مسئولان برای پایان این روایت هنوز به نتیجه نرسیده اند، گویا مشکلات در رفت و آمد و تعویض مدیران به جای حل شدن، گُم می شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود