26 آبان 1393
شماره خبر: 131871

نارضایتی غرفه داران از نمایشگاه کتاب و مد استان

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

نارضایتی غرفه داران از نمایشگاه کتاب و مد استان


پنجمین رویداد فرهنگی استان البرز یا همان نمایشگاه کتاب که امسال با دو فعالیت دیگر یعنی مد و لباس و رسانه دیجیتال همراه بود، بنا بر گفته غرفه داران دستاورد چندانی برای شرکت کنندگان آن نداشت.
پنجمین نمایشگاه کتاب البرز از 18 تا 24 آبان ماه جاری با حضور 260 ناشردر 143 غرفه به مدت یک هفته در کرج برگزار شد که 48 غرفه نمایشگاه ویژه کتاب و مابقی رسانه های دیجیتال ومد و لباس ایرانی اختصاص یافت. آنطورکه متولیان این رویداد فرهنگی اعلام کردند تلفیق نمایشگاه کتاب با رسانه های دیجیتالی و مد و لباس اقدامی برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی و ترویج فرهنگ مد و لباس ایرانی و اسلامی است. در تعاریف آمده است که فرهنگ به مجموعه آداب ، رسوم وسنن های یک جامعه اطلاق می شود که دارای ارزش های خاص خود است . امروز کتابخوانی یک ارزش معنوی و علمی برای ارتقای سطح فکری جامعه محسوب می شود و درکنار آن حفظ ارزش های دینی و فرهنگی می تواند غنای فرهنگی را در ایران اسلامی دو چندان کند. فرهنگ زمانی هویت خود را در جامعه به منصه ظهور می رساند که جای پای خود را در تفکر خانواده ها باز کرده باشد. از دیگر سو درحالی به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه تاکید می شود که این یار مهربان درپس ناهماهنگی ها، بی تدبیری و برنامه ریزی های نامناسب از رفتن در سبد خانوارها باز مانده است. پنجمین نمایشگاه استانی کتاب البرز امسال مصادف با میزبانی اولین هفته فرهنگی استان البرز شد، اگر چه کثرت مراکز انتشار کتاب و عرضه رسانه دیجیتال و مد ولباس در این نمایشگاه به نسبت به سال های گذشته بهتر بود لیکن آنطور که غرفه داران اعلام کردند با دست خالی این مکان را ترک کردند. تبلیغات ناکافی این رویداد مهم فرهنگی مهم ترین عامل عدم استقبال مردم از نمایشگاه کتاب ، رسانه دیجیتال و مد ولباس البرز اعلام شد. یکی از غرفه داران گفت: عدم استقبال مردم از این نمایشگاه سبب شد تا نتوانیم هزینه های صرف شده خودمان را تامین کنیم. این غرفه دار با بیان اینکه تاکنون درچند نمایشگاه سراسری کتاب شرکت کرده است، افزود: استانی همچون ایلام با جمعیت کم بیشترین بازید کننده از نمایشگا های کتاب دارد درحالی که شاهد چنین وضعیتی در البرز میلیونی نیستیم . براساس گفته غرفه داران ه، بیشترین مراجعه کننده به نمایشگاه کتاب ، رسانه دیجیتال و مد ولباس البرزفقط در روز جمعه هفته گذشته بود. فروشنده یکی از غرفه های عرضه لباس در نمایشگاه کتاب مهم ترین دلایل نارضایتی خود و دیگر غرفه داران را تبلیغات نامناسب برگزارکنندگان نمایشگاه دانست و گفت: تبلیغات شهری در سطح استان بسیار ضعیف انجام شده بطوریکه خیلی از مردم از برگزاری این نمایشگاه مطلع نبودند.
'نرگس رییس نژاد' افزود: در تبلیغات نمایشگاه کتاب به برنامه های جنبی یعنی تبلیغات مد و لباس ایرانی اسلامی و رسانه های دیجیتال توجهی نشد. وی بیان داشت: ما به طور مرتب در نمایشگاه های مختلف شرکت می کنیم اما تاکنون با چنین نمایشگاهی که با کمی بازدید کننده مواجه بود، روبرو نشده ایم . یکی دیگر از غرفه داران گفت: این نمایشگاه خلوت و کسل کننده بود، به رغم تنوع کتاب ، رسانه دیجتیالی و مد و لباس و مناسب بودن قیمت ها، با کمی بازدید کننده مواجه شدیم. فروشنده یکی از شرکت های رسانه های دیجیتال اظهار کرد: به طور معمول تبلیغات شهری بایستی از یکماه قبل شروع می شد. این غرفه دار افزود: بازدید کنندگان اندکی که به این نمایشگاه می آمدند اکثرا به طور اتفاقی یا از طریق تبلیغاتی که خودمان انجام داده ایم از برگزاری نمایشگاه آگاه شده اند. وی یکی دیگر از مشکلات این نمایشگاه زمان نامناسب آن دانست و اظهار داشت: مردم استان البرز و به خصوص شهرستان کرج بیشتر در تهران شاغل هستند و اگر این نمایشگاه فقط در ساعات بعد ازظهر تا ساعات دیرتری از شب برگزار می شد، مناسب تر بود و احتمال داشت تا بازدید کننده بیشتری داشته باشیم. سرپرست معاونت فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در پاسخ تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه یک هفته ای کتاب را حدود 35 هزار نفر عنوان کرد و گفت: مهمترین ویژگی نمایشگاه امسال برگزاری دو نمایشگاه دیگر در کنار نمایشگاه کتاب بود. 'محمد طاهری' افزود: با توجه به اینکه ترویج فرهنگ مطالعه در بین مردم به ویژه نوجوانان و جوانان یکی از مهم ترین اهداف و وظایف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی محسوب می شود، بنابراین بخشی از فعالیت های نمایشگاه را به بازدید دانش آموزان از این فضا اختصاص دادیم . وی اظهار داشت: در مدت یک هفته فعالیت نمایشگاه حدود یک میلیارد ریال بن خرید 500 میلیون ریالی کتاب توسط بانک مستقر در نمایشگاه به فروش رفت. وی در خصوص تبلیغات این نمایشگاه گفت: رادیو در این نمایشگاه حضور مستمر داشت و اطلاع رسانی به صورت مرتب انجام می شد و در خصوص تبلیغات شهری نیز بیش از 50 بنر در سطح شهر نصب شد و 160 اتوبوس نیز با نصب بنر کار تبلیغاتی نمایشگاه را انجام می دادند. وی هزینه نصب هر بنر در سطح شهر را حدود یک میلیون و 600 هزار ریال عنوان کرد و بیان داشت: این در حالی است که هیچ یک از ارگانهای شهری و استانی کمک مالی به برگزاری این نمایشگاه نکردند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با بودجه اندک خود ، تبلیغات نمایشگاه را انجام داد. نمایشگاه کتاب ، رسانه دیجیتال و مد ولباس البرز جمعه شب بیست وچهارم آبان ماه جاری به فعالیت خود خاتمه داد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود