17 آبان 1393
شماره خبر: 131311

شهر هوشمند، قطعه گمشده پازل کلانشهر ۳ میلیونی کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

شهر هوشمند، قطعه گمشده پازل کلانشهر ۳ میلیونی کرج


ترافیک، آلودگی هوا، ترددهای مکرر شهری برای انجام کوچکترین امور روزانه و... دغدغه هایی است که از کرج، کلانشهری مملو از دلشمغولی ها ساخته است و ساکنانی که در جستجوی زندگی آرام در یک کلانشهر هستند، در این میان ایجاد زیر ساخت های شهری هوشمند ، شاید قطعه گمشده پازل این کلانشهر ۳ میلیون نفری باشد.
شهری را تصور کنید که تمامی امور در آن بصورت الکترونیکی انجام می پذیرد؛ شهروندان این شهر در روزهای سرد بارانی در منزل خود با گوشی تلفن همراه بسیاری از نیازهای روزانه و حتی امور اداری خود را بدون نیاز به ترددهای شهری انجام می دهند. ترافیک در این شهرها معنایی ندارد، اکثرخیابان ها خالی از تجمع خودروهای بعضاً تک سرنشین است، خط بی آرتی با سرعت هر چه تمام از جنوبی ترین نقطه شهر مسافران را به مرکزیت و شمال شهر می رساند. در این شهرهمه چیز سرجای خودش قرار دارد، پیش بینی آخرین تغییرات آب و هوایی به صورت آنلاین به اطلاع شهروندان رسانده می شود، دستگاه های هوشمند با سنجش هفتگی میزان دخایرآبی هفته را اعلام می کنند. چراغ های راهنمایی و رانندگی بصورت خودکار فرایند راهنمایی خودروها را انجام می دهند، خریدهای روزانه شهروندان کاملاً الکترونیکی است، مدارس هوشمند نیاز دانش آموزان به رفت و آمدهای درون شهری را کاهش داده است، اکثر پرداخت ها به صورت الکترونیکی انجام می شود و... و. . این شهری هوشمند است، شهری که در آن نه از ترافیک طاقت فرسا خبری است و نه آلودگی هوا تهدیدی برای ساکنان یک زندگی مدرن شهری. شاید در بدو امر تجربه زندگی در چنین شهری بیشتر به آرزو شبیه باشد تا واقعیت، اما حقیقت امر آن است که امروزه بسیاری شهرها و شهرک ها به همین شیوه اداره و مدیریت می شوند. در این شهرها نه تنها خیابان ها و مراکز خدماتی، که خانه ها هم هوشمند عمل می کنند.
در واقع این شهرها و خانه های هوشمند هستند که در گستره تحولات فناوری پا به زندگی شهری امروزی نهاده اند و با در دست گرفتن نبض مدیریت شهری، ضمن بهره برداری بهینه از منابع موجود، علاوه بر خودکفایی، آرامش را که مهمترین مؤلفه مورد نیاز در شهرهای کنونی است برای ساکنان شان فراهم آورده اند. شهرهای تالین در استونی، بریستول در انگلستان، آیندهوون در هلند، ۲ شهر در ایالت نیوبرانسویک کانادا، ایالت ویرجینیا در آمریکا و همچنین شهر استکهلم در سوئد از جمله همین شهرهای هوشمند برتر در سطح دنیا هستند که با جذب و تشویق خانواده ها به استفاده از فناوری های نوین ارتباطی نقش موثری در افزایش استفاده عمومی شهروندان از این امکانات داشته اند.
اگر نگاهی به شهرهای هوشمند در سطح دنیا بیندازیم متوجه خواهیم شد که در این شهرها نیروهای کاری هوشمند و ماهر مسئولیت ارائه خدمات شهروندی را برعهده دارند و به همین علت می توانند بهترین خدمات را در محیطی سالم و عاری از هرگونه آلودگی زیست محیطی در اختیار شهروندان قرار دهند. از آنجا تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۷۰ درصد جمعیت دنیا ساکن شهرها می شوند از این رو ساخت شهرهای هوشمند از جمله تدابیری است که در دستور کار بسیاری کلانشهرهای بزرگ جهان قرار گرفته است. اگر دریچه نگاه خود به شهرهای هوشمند را محدودتر ساخته و بر قسمتی از جغرافیای کشور، ایران کوچک کلیک کنیم. کلانشهری با تراکم جمعیت سه میلیونی را شاهد هستیم که با گره های کور ترافیکی در معابر ورودی و خروجی و محورهای درون شهری مواجه است؛ تردد جمعیتی انبوه برای رفع کوچکترین نیازهای روزانه شهری و به دنبال آن آلودگی هوا، افزایش آلاینده های زیست محیطی، تخریب مزارع و اراضی کشاورزی برای ساخت و سازهای غیرمجاز و... در این کلانشهر به دردی مزمن مبدل شده است که در گذر شتابان توسعه شهری، بیش از دو دهه نسخه علاجی برای آن پیدا نشده است.
دو دهه حفاری های زیرزمینی برای داشتن تجربه ای از یک زندگی مدرن
سهم کلانشهر کرج در این دو دهه حفاری هایی زیرزمینی بوده به نوید داشتن قطاری شهری برای تجربه لحظه ای زندگی در یک شهری مدرن ... بی گمان در بحبوهه توسعه ساختار ناموزون شهری، ایجاد زیرساخت های شهر هوشمند، ما را به آرزوهای دیرینه مان از زندگی در یک کلانشهر به حقیقت نزدیک تر سازد و تنها مفر از وضعیت کنونی باشد.
ایجاد زیرساخت های دولت الکترونیک، پیش زمینه ساخت شهر هوشمند
اگر آرزوی داشتن این شهر را هم کنار بگذاریم، قطع به یقین مصوبه اخیر دولت مبنی بر ایجاد زیرساخت های دولت الکترونیک در کشور ما را به این آرزو نزدیک تر می سازد.
در شرایطی که طبق مصوبه دولت، تکمیل زیرساخت های دولت الکترونیک در استانها تکلیفی قانونی شده است، می بایست مسئولان شهری آستین های همت را هر چه سریعتر بالا زده و دست بکار ایجاد این زیرساخت ها شوند.
ایده ای برای آغاز ساخت شهر هوشمند در کرج
هیربد معصومی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز که به تازگی تجارب خود را از وزارت کشور به البرز آورده است و این روزها در ساختمان عمران استانداری استقرار دارد، دیدگاه های ایجاد شهر هوشمند را مطرح می سازد؛ در واقع طرح تبدیل کرج به شهر هوشمند، موجب کلید خوردن سوژه گزارش این هفته خبرگزاری مهر شده است.
به همین بهانه پای صحبت های معاون استاندار البرز نشستیم و ایده های وی را در ایجاد این شهر هوشمند جویا شدیم. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز می گوید: کرج کلانشهری است که می تواند زیرساخت های یک شهر هوشمند را در آن ایجاد کرد و با فراهم ساختن بسترهای مورد نیاز، عمده دغدغه های شهری همچون ترافیک، آلودگی هوا و... را در آن رفع ساخت. به عقیده وی، باید ایجاد این زیرساخت ها بسیاری دردهای این کلانشهر را میتوان درمان کرد. معاون استاندار البرز بر ضرورت عزم شهرداری کرج برای ایجاد زیرساخت های شهر هوشمند تأکید داشته و اضافه می کند: این زمینه وجود دارد که در آینده کرج را به کلانشهری هوشمند مبدل سازیم و این امر میسر نیست جز همراهی شهرداری کرج به عنوان اصلی ترین پایگاه در ایجاد زیرساخت های شهری نوین در مناطق مختلف. وی می گوید: عزم تبدیل کلانشهر کرج به شهری هوشمند جدی است و در صدد بکارگیری مشارکت برای ایجاد زیرساخت های آن هستیم. معصومی راه اندازی تعدادی از ایستگاه های قطار شهری کرج را یکی از این زیرساخت ها و می داند و اضافه می کند: راه اندازی تعدادی از ایستگاه های خط ۲ قطار شهری کرج بعنوان اصلی ترین دغدغه ها در دستور کار قرار دارد، سالها است مردم کرج شاهد حفاری هایی در زیر زمین هستند به امید داشتن قطاری شهری و اکنون زمان آن فرا رسیده تا این مطالبه مردمی پاسخ داده شود و آرزوی دیرینه مردم کرج برای ترددهای سهل درون شهری، محقق شود. وی همراهی شورای شهر و شهرداری را در تحقق این امر مطلوب می داند و اضافه می کند: با همراهی که از سوی این دو نهاد وجود دارد و مذاکرات انجام شده بزودی بخشی از این آرزو محقق می شود.
البرز نیازمند سامانه اتوبوس تندرو شهری است
معصومی می گوید: در کنار آن بنظر می رسد این کلانشهر نیازمند خطوط بی آرتی نیز باشد، ناوگان هایی که از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه شهر را تحت پوشش قرار دهد و تکمیل کننده چرخه در ناوگان حمل و نقل عمومی باشد. وی ایجاد این امکانات را از جمله زیرساخت های لازم برای شهری هوشمند می داند و اضافه می کند: هر چند اجرای این طرح نیازمند مطالعات اولیه است اما وجود خطوط اتوبوس تندرو که محورهای شرقی و غربی شهر را پوشش دهد و ظرف مدت ۱۵ دقیقه شهروندان کرجی را به مقصد خود برساند به جد در این شهر احساس می شود و قطعاً در اولویت های بعدی در تبدیل کرج به شهر هوشمند قرار دارد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز می گوید: نباید مردم برای بسیاری از امور کوچک به شهر و یا دستگاه های متعدد مراجعه داشته باشند و از طریق سیستم الکترونیک نیازهای ضروری را در کمترین زمان ممکن انجام دهند. از سوی دیگر طهایی استاندار البرز هم که تجارب ایجاد زیرساخت های دولت الکترونیک را در سایر استانهای کشور داشته است، این روزها تأکید ویژه ای بر ایجاد این زیرساخت ها در البرز دارد و با تشکیل کارگروه های ویژه این موضوع را پیگیری می کند. بی گمان الکترونیکی شدن بسیاری از امور در کلانشهر ۳ میلیونی کرج، که با پدیده های مضمنی همچون ترافیک، آلودگی هوا و ... مواجه است، امری ضروری بنظر می رسد، ضرورتی که می تواند بسیاری از دغدغه های موجود را همانند گره های کور ترافیکی که در ساعت پیک به اوج خود می رسد کاهش دهد. نخستین گام های دولت الکترونیک، پیش زمینه هایی برای ساختن شهری هوشمند در کلانشهر رو به توسعه کرج است و بی گمان اگر عزم ها در ایجاد پیش زمینه های الکترونیکی شدن امور جزم باشد، در آینده نزدیک شاهد شکل گیری شهری آرمانی در کرج خواهیم بود. قطع به یقین «شهر هوشمند» همان قطعه گمشده پازل کلانشهر کرج است که در طول این چند دهه به دنبال آن بوده ایم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود