صفحه اصلي > گفتگو > تحقق فاینانس، آبی گوارا به گلوی تنگ تونل های مترو می ریزد
تحقق فاینانس، آبی گوارا به گلوی تنگ تونل های مترو می ریزد4 آبان 1393. نويسنده: monshi |
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج، تحقق فاینانس را به منزله ساخت و تکمیل مسیر قطار شهری از میدان حصارک تا ایستگاه شهید سلطانی و امکان مسافرگیری در تمامی ایستگاه های این مسیر عنوان کرد و گفت: امید است ظرف کمتر از 9 ماه آینده قرارداد فاینانس قطار شهری کرج پایدار شود. مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری کرج با حضور در برنامه «بی رودربایستی» سیمای استان البرز، به پرسش های مطرح شده در خصوص مراحل احداث قطار شهری کرج پاسخ گفت. -طرح قطارشهری کرج از چه زمانی کلید خورده و برنامه ریزی اولیه برای به ثمر رساندن مسیرهای ریلی درون شهری کرج چه بوده است؟ شورای عالی ترافیک کشور برای شهر کرج حدود 100 کیلومتر خط مترو با برخورداری از 6 خط تصویب کرده است که این مسیر از گلشهر به عنوان خط 1 آغاز شده و پس از عبور از ایستگاه گرمدره در استان البرز در ادامه خط 5 به ایستگاه صادقیه منتهی می شود. در این میان مدیریت خط 1 با مترو تهران است و مدیریت خط 2 که از کمالشهر در کرج آغاز شده و با طی مسافتی 27 کیلومتری به ملارد می رسد به کرج واگذار شده است. این خط در دوفاز در حال اجراست که در سال 84 مناقصه ای برای اجرای طرح برگزار و از سال 85 طبق زمان بندی صورت گرفته، کار به پیمانکار برگزیده سپرده شد. این طرح قرار بود در یک دوره 4 ساله یعنی تا پایان سال 89 به بهره برداری برسد که متاسفانه به دلیل مشکلات موجود، اجرای طرح تاکنون به طول انجامیده و به نتیجه نرسیده است. -با این حساب تاکنون طبق زمان بندی اولیه با سه سال تاخیر در اجرای طرح روبرو بوده ایم! طرح باید در ابتدای سال 90 به بهره برداری می رسید اما در حال حاضر 2 سال و 7 ماه که از برنامه زمان بندی عقب هستیم. - در حال حاضر چند درصد از مراحل اجرای طرح انجام شده است؟ واقعیت این است که قرارداد این طرح به صورت EPC طرح وساخت و تهیه است به این معنا کهE قسمت طراحی P قسمت خرید و تجهیزات و C به معنی بخش ساخت است. ما هم اکنون در بخشE در مرز 90 درصد پیشرفت قرار گرفتیم و قسمت طراحی تونل ها و ایستگاه ها به پایان رسیده است. در قسمت P به دلیل نبود منابع مالی کافی و عدم تامین منابع ارزی که برای انجام خریدهای خارجی مورد نیاز است، متاسفانه توفیق چندانی در اجرای برخی بخش ها نداشته ایم. با این همه در قسمت C خوشبختانه در 15 کیلومتر از تونل ها مراحل حفاری – تحکیم و لاینینگ را به اتمام رساندیم و در قسمت هایی نیز بتن پرکننده(یعنی زیرسازی اولیه) ریخت شده است. -این به معنای استحکام سازی سازه است؟ بله. سازه هم اکنون حفاری و تحکیم شده و کار اجرایی تونل به پایان رسیده است . همچنان که عرض کردم ما هم اکنون مهیای ریل گذاری در اولویت اول فاز یک هستیم. ما در این مسیر 13 ایستگاه داریم که هر 13 ایستگاه هم اکنون زیر اجرای عملیات عمرانی هستند. عنایت داشته باشید هر ایستگاه ما در زیر زمین چیزی حدود 13 هزار متر مربع زیربنا دارد. با توجه به حجم سنگین عملیات اجرایی ایستگاه ها، موفق شده ایم حدود 10 باب از این ایستگاه ها را با یک زمانبندی مشخص، به مرحله بهره برداری برسانیم. برای بهره برداری از این ایستگاه ها، در اولویت اول فاز اول دو ایستگاه را در ابتد ا و انتهای 45 متری گلشهر تا بوستان جهان (چهار راه طالقانی) که مساحتی حدود 6 کیلومتر است را در اولویت قرار داده ایم. برای راه اندازی این مسیر باید از قبل ایستگاه 45 متری گلشهر را نیز آماده کنیم تا بتوانیم قطار را روی ریل قرار دهیم. در این مسیر نیز 3 ایستگاه وجود دارد که ایستگاه D ساخته شده و ایستگاه های C وE نیز در حال ساخت هستند. با توجه به محدودیت فرصت، نیروها و عوامل اجرایی به صورت 3 شیفت در حال انجام عملیات در این ایستگاه ها هستند. برای اینکه قطار بتواند از مسیر تعیین شده عبور کند باید بتوانیم این 2 ایستگاه را تا حد آماده سازی و ساخت سکو پیش ببریم. بنابراین حوزه بهره برداری ما در حال حاضر 10 کیلومتر خواهد بود ولی عملاً در 6 کیلومتر از این مسیر، عملیات جذب مسافر یعنی پیاده و سوار کردن مسافر را خواهیم داشت. -برای راه اندازی این مسیر چه میزان تجهیزات خریداری شده و چه تجهیزاتی مورد نیاز است؟ یکی از مهمترین تجهیزات اولیه ما ریل حرکت است که خوشبختانه در دوره مدیریت های قبل از بنده یعنی در زمان آقای مهندس نوری، این اتفاق افتاده و 27 کیلومتر ریل مورد نیاز تا ملارد خریداری شده است. هم اکنون خرید ریل سوم که تامین کننده برق قطارها می باشد نیز در حال انجام است و بخشی از کابل های فشار قوی و فشار ضعیف را هم خریداری کردیم. ادامه کابل های مورد نیاز نیز در حال خریداری است. بحث بعدی خرید تراورس است که خوشبختانه تراورس و ملحقات آن در داخل کشور تولید می شود و این بابت آرامش خاطر ما و کاهش هزینه هاست. ولی فرش PU یا فرش جذب کننده لرزه قطار حتماً باید از کشورهای اروپایی و خصوصاً از سوئیس که سردمدار تولید این کالاست تهیه شود که این امر تنها از طریق پرداخت ارز امکانپذیر است. -با توجه به این امر برای خرید و واردات این محصول با مشکلاتی همراه هستید؟ خوشبختانه شرکت مپنا، به عنوان شرکت تامین کننده و اجرا کننده تجهیزات قطار شهری کرج از بهترین شرکت ها می باشد با شرکت مپنای بین الملل در ارتباط است و این امر ما را از گزند این تحریم ها در امان نگه می دارد. در واقع این امکان وجود دارد که ما بتوانیم خریدهای خارجی را با مشکلات کمتری به انجام برسانیم. -تا قبل از سال 90 دولت 50 درصد سهمش را برای قطار شهری پرداخت کرده. در آن مقطع شهرداری کرج از این بضاعت برخوردار نبود و طبق آخرین اخبار و اطلاعی که داریم گویا شهرداری از طریق تهاتر به پرداخت این سهم مبادرت ورزیده. اما در حال حاضر به خاطر تنگناهای اقتصادی که در کشور وجود دارد دولت هم موفق به پرداخت 50 درصد سهم خود نشده و این باعث شده ادامه مراحل اجرای کار به مشکل بر بخورد. در این خصوص توضیح بفرمایید که شهرداری چگونه سهم خود را پرداخت خواهد کرد؟ بله؛ در رویکرد جدید دولت با قطار شهری ها بدین گونه برخورد می کنند که چنانچه شهر منابع 50 درصد خودش را به پروژه تخصیص داد و پرداخت کرد حالا دولت آمادگی دارد در کنار شهر باشد. در این مرحله، شخص شهردار و شورای اسلامی شهر کرج به این باور رسیده اند که این کلانشهر به شدت نیازمند تاسیس قطار شهری است. بنابراین لازم است به این طرح مثل پروژه های دیگر از جمله تقاطع های غیر همسطح بیاندیشیم و برای ساخت آن از دولت کمکی دریافت نکنیم. چنان که هر پروژه عمرانی که شهرداری در دست اجرا دارد به نوعی 90 تا 95 درصد کار را شهرداری با حمایت شورای اسلامی شهر انجام می دهد. خواست ما این است که به احداث پروژه قطار شهري نيز از این منظر نگریسته شود. -آقای همتی، بحث فاینانس کی به ثمر می رسد؟ واقعیت این است که 6 کیلومتر از مسیرهای ما آماده ریل گذاری است که اگر بتوانیم به لطف خدا از طریق منابع مالی که پیش بینی شده و به شورا پیشنهاد داده ایم، تجهیزات را خریداری کرده، وارد و نصب کنیم می شود نوید بهره برداری این مسیر را در آینده نزدیک به شهروندان بدهیم. همچنان که به رغم شرایط موجود موفق شدیم دو رام قطار هم خریداری کنیم. این یعنی ما به لحاظ تجهیزات رولینگ و استاک هم مشکلی نخواهیم داشت. ازطرفی همانطور که استحضار دارید حدود 2 ماه پیش قرارداد تجاری ای را با شرکت چینی به نام شرکت سیتیک امضاء کردیم. مبلغ این قرارداد 315 میلیون دلار، حدود 1000 میلیارد تومان می باشد و می توانیم این مبلغ را پس از گذراندن مراحل اداری به پروژه تزریق کنیم. ما می توانیم از این فاینانس در بحث های ساختمانی و تجهیزاتی بهره ببریم و با استفاده از آن خیلی از مشکلات مالی پروژه مرتفع خواهد شد. - زمان اجرایی شدن این فاینانس را چه زمانی پیش بینی می کنید؟ در حال حاضر مراحل آخر اداری را طی می کند. خوشبختانه شورای اسلامی شهر و شهردار همکاری ویژه ای با سازمان دارند و فکر میکنم اگر مبلغ پیش پرداخت این وام که حدود 5/7 درصد نزدیک 60 میلیارد تومان است را بتوانیم به صورت نقدی در اختیار بانک عامل و بعد بانک مرکزی جمهوری اسلامی قرار بدهیم این پرونده به سرعت به پایان رسیده و به شرکت چینی یا سایناشو( یا بیمه بانک چینی) معرفی می شود. با این روند، امور طی یک پروسه کمتر از 6 ماه به پایان می رسد و به امید خداوند متعال در صورت نبود مشکل تا 8-9 ماه آینده فاینانس قطار شهری کرج پایدار می گردد. -در صورت وقوع این اتفاق مثبت، وضعیت قطارشهری کرج چگونه خواهد بود و آیا همچنان مشکلی از لحاظ مالی دامنگیر این طرح هست؟ اصلاً. در این صورت می توانیم به صورت 3 شیفت کاری پروژه را پیش ببریم. الان می گوییم 6 کیلومتر از F تا K یا از 45 متری گشهر تا بوستان جهان، ولی آن موقع می توانیم تا ایستگاه شهید سلطانی را پوشش بدهیم و ضمن ساخت تمام ایستگاه ها، در همه آنها عملیات مسافرگیری را صورت دهیم. یعنی مترو دقیقا ًاز میدان حصارک جلوی دانشگاه خوارزمی مسافرگیری داشته باشد تا ایستگاه شهید سلطانی در پل فردیس. که انشالله این امر در صورت تامین منابع ممکن خواهد بود. -شرایط قرارداد با این شرکت چینی شرایط معقولی بوده است؟ بله؛ این قرارداد بر اساس قوانین قراردادهای فاینانس منعقد شده و این قوانين قواعدی می باشد که توسط اتاق های بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی چین تعيین شده است. یعنی چیزی نیست که ما بخواهیم کمتر یا بیشتر بنویسیم بلکه بر اساس یک سری قوانین خاص خودبانک مرکزی تهیه شده و ما تابع قوانین، فاينانس را دریافت می کنیم. -جناب همتی این پروژه در چند فاز تعریف شده و مسیرهایش را هم شفاف بفرمایید. فاز یک خط 2 دقیقاً زیر بلوار خیابان شهید بهشتی قرار گرفته و از ایستگاه میدان دانشگاه خوارزمی (حصارک) شروع شده و تا ایستگاه شهید سلطانی (فردیس) ادامه می یابد. در این مسیر 14 ایستگاه پیش بینی شده است که در اولویت اول آن، از میدان دانشگاه حصارک تا بوستان جهان به بهره برداری می رسد و در اولویت دوم، از بوستان جهان تا میدان شهید سلطانی که از مسیر بلوار طالقانی جنوبی عبور می کند به بهره برداری خواهد رسید. اما فاز 2 این خط از ایستگاه تبادلی ایستگاه کرج (میدان شهید سلطانی) تا ملارد ادامه خواهد داشت که به دلیل مشکلات مالی به پیمانکار ابلاغ نشده است. - به عنوان پرسش پایانی؛ اگر طبق روالی که فرمودید کار پیش برود مردم عزیزمان در کلانشهر کرج و استان البرز در چه تاریخی می توانند سوار قطار شهری شوند؟ تلاش ما این است تا نسبت به این مطلب به گونه ای اظهار نظر کنیم که واقعاً امکان عمل به آن را داشته باشیم. در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه، ما می توانیم قول بدهیم که با توجه به برنامه زمانبندی اعلام شده ظرف مدت 15 ماه آینده اولویت اول فاز یک را به بهره برداری برسانیم. بازگشت |