Logo

صفحه اصلي > فرهنگی > ضربه عمیق تعطیلی پی‌درپی مدارس/خودمان را با آموزشی مجازی فریب ندهیم!

ضربه عمیق تعطیلی پی‌درپی مدارس/خودمان را با آموزشی مجازی فریب ندهیم!


امروز, 11:06. نويسنده: monshi
ضربه عمیق تعطیلی پی‌درپی مدارس/خودمان را با آموزشی مجازی فریب ندهیم!


یک فعال حوزه آموزش با بیان اینکه از آبان تا پایان دی ماه مدارس ۲۴ روز تعطیل بوده است؛ گفت: تدریس برخی از دروس به صورت غیرحضوری و در فضای آنلاین به ویژه در پایه‌های ابتدایی جواب نمی‌دهد و بازدهی نخواهد داشت. این موضوع آثار مخربی در توسعه نیروی انسانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه ما خواهد داشت.
حیدر سمیرکرم درباره اثرات تعطیلات اخیر بر آموزش و پرورش اظهار کرد: حجم تعطیلات بسیار زیادی را در ماه‌های اخیر داشتیم، در حالی که مدارس از زمان شروع تجربه آموزش آنلاین در دوران کرونا، از لحاظ سخت افزاری و امکانات آموزشی تغییر چندانی نکرده است.
شاد همچنان پاسخگوی آموزش مجازی نیست
وی افزود: می‌توان گفت که امسال دوباره بازگشتی به دوران کرونا داشته‌ایم، با این تفاوت که در دوران کرونا دانش‌آموزان و عوامل آموزشی آمادگی برای تدریس آنلاین و غیرحضوری شدن آموزش را نداشتند، ولی در سال‌های پس از آن تجربیاتی حاصل شد که باید در تکرار غیرحضوری شدن مدارس از آن استفاده و نقایص را برطرف کرد.سمیر کرم ادامه داد: متاسفانه در آن دوران تفاوت‌های آموزشی در سطح مدارس خاص با مدارس دولتی وجود داشت که همچنان وجود دارد، به طوری که استفاده از فضای مجازی در مدارس خاص با استفاده از فضاهایی چون اسکای روم و در زمان طولانی‌تری انجام می‌شد و مدارس دولتی در بستر سامانه شاد به مدت دو ساعت به تدریس می‌پرداختند.این فعال آموزشی در ادامه با اشاره به مشکلات تدریس در سامانه شاد گفت: در مورد شاد مشکلی که همچنان از آن دوران وجود دارد این است که به دلیل مراجعات زیاد و ترافیک شبکه، جوابگوی تدریس مجازی نیست و به‌عنوان یک نقص و مشکل طی این سال‌ها باید برطرف می‌شد.
بنیه آموزشی دانش‌آموزان در دوران کرونا ضعیف شد
مدیرعامل مجمع خیرین حامی کودکان بازمانده از تحصیل افزود: واقعیت این است که ماحصل این تعطیلات اجباری و توقف آموزش حضوری این است که بنیه آموزشی مدارس و به دنبال آن بنیه آموزشی دانش‌آموزان ضعیف شده، به طوری که در حال حاضر خروجی این موضوع را در دوران دبیرستان و نتایج کنکور به صورت عینی می‌بینیم.وی افزود: اخیرا آماری از دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده که بسیار قابل تامل و نتایج آن در مورد میانگین نمرات دانشجوهای دانشگاه شریف در درس ریاضی ۲ جای گفت‌وگوی جدی دارد. وی ادامه داد: بر اساس این گزارش با تصحیح برگه‌ها، میانگین نمرات ۵٫۲۳ از ۲۰ به دست آمد که رکوردی تاریخی برای این درس محسوب می‌شود. دانشجویان سال‌ها است که به میانگین پایین نمرات درس‌های ریاضی معترضند و مواردی چون حجم بسیار زیاد مطالب و روش‌های نامناسب آموزشی را عامل چنین اتفاقی می‌دانند.وی گفت: شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که میانگین به دست آمده گویای ضعف و ناکارآمدی عمیق در برنامه‌ریزی و اجرای صحیح آموزشی است و در مقابل، استادان معتقدند که سطح علمی عموم دانشجویان پایین‌تر آمده و نمرات آزمون‌های ریاضی مقطع متوسطه و عملکرد داوطلبان کنکور را در درس ریاضی به عنوان شاهدی بر مدعای خود مطرح می‌کنند.سمیر کرم در ادامه بیان کرد: تعطیلات روزانه بدون برنامه‌ریزی باعث شد که سیستم آموزشی هم به سمت یک برنامه روزانه حرکت کند ولی اگر جریان ادامه دار ناترازی انرژی مطرح است، باید یک برنامه‌ریزی و سیاست واحد و پیوسته داشته باشیم.
وی بیان کرد: مثلا تعداد محدودی از استان‌ها به خاطر این شرایط به مدت یک هفته مدارس خود را آنلاین اعلام کردند، در حالی که تصمیم گیری در البرز به اتفاقات و تصمیم‌های تهران وابسته بود و به تبع تهران تصمیم گیری می‌شد و این نقطه ضعف برای یک استان که مستقل است، محسوب می‌شود و این عدم برنامه ریزی یکپارچه مدارس و تولید محتوا را برای آموزگاران دچار مشکل می‌کرد.
آموزش مجازی واقعاً جواب نمی‌دهد
وی یادآور شد: واقعیت این است که تدریس برخی از دروس به صورت غیرحضوری و در فضای آنلاین به ویژه در پایه‌های ابتدایی جواب نمی‌دهد و بازدهی هم نخواهد داشت. اگر هم برخی مدعی هستند که این آموزش جواب داده، عملکرد آنها باید کیفیت‌سنجی شود .این فعال آموزشی مطرح کرد: در مجموعه مجمع خیرین کودکان بازمانده از تحصیل در آبان و آذر ماه پیگیری از وضعیت دانش‌آموزان دوره ابتدایی تحت پوشش انجام شد که شرایط خوبی را نشان نداد. از طرفی یک آزمون از درس ریاضی و فارسی برگزار کردیم که نتایج عجیب‌تری در مورد توانایی دانش آموزان در ساده‌ترین مفاهیم ریاضی و فارسی را نشان داد.وی یادآور شد: وقتی دانش‌آموز در دوره ابتدایی ضعیف باشد، در دوره متوسطه اول همین شرایط ادامه خواهد داشت. به دنبال این موارد شاهد بی انگیزگی و ترک تحصیل مابین دوره متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه هستیم.
از آبان تا دی، ۲۴ روز مدارس تعطیل بود!
سمیر کرم با اشاره به اینکه از آبان تا پایان دی ماه ۲۴ روز مدارس تعطیل بود، بیان کرد: این آثاری است که تعطیلات پی درپی بر بدنه آموزشی برجای می‌گذارد. تجربیات کرونا تاکنون نشان می‌دهد که از نظر خروجی نیروی انسانی و بنیه علمی وضعیت خوبی نخواهیم داشت و این موضوع آثار مخربی در توسعه نیروی انسانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه ما خواهد داشت.وی افزود: با این روند ممکن است در سال ۲۰۲۵ شاهد این موضوع باشیم که بچه‌های ما تمایلی برای تحصیل نداشته باشند. در حالی که پایه‌های علمی‌شان در خاورمیانه شرایط خوبی ندارد. بنابراین آموزش و پرورش و حتی حاکمیت باید به یک جمع‌بندی برسد و برنامه‌ریزی مدونی برای آموزش و پرورش نسل حاضر و سرمایه آینده کشور داشته باشد.
اثر مخرب روش‌های نامناسب آموزشی و حمایت ناکافی از مدارس دولتی/از هر ۵ دانش‌آموز ۲ نفر یاد نمی‌گیرند!
سمیر کرم خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش مرکز مطالعات تیمز ایران از هر پنج دانش آموز، دو نفر یاد نمی‌گیرد و ۲۱ درصد از دانش آموزان عملکرد بسیار ضعیفی دارند و این وضعیت را ناشی از روش‌های نامناسب آموزشی و و حمایت ناکافی از مدارس دولتی و دانش آموزان ضعیف عنوان می‌کند.
وی در ادامه افزود: برای جبران خلاهای آموزشی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که دانش آموزان روزهای بیشتر و غیر از سال تحصیلی را در مدارس حاضر شوند و از این طریق به کادر آموزش فشار بیاوریم. به عنوان نمونه طرح تثبیت که برای برطرف کردن خلا آموزشی در دوران کرونا ایجاد و با مشارکت همکاران آموزشی برگزار شد، چون آموزش و پرورش بودجه کافی نداشت، ادامه نیافت. وی خاطرنشان کرد: این شرایط نشان می‌دهد که هیچ افق و دورنمایی برای آموزش وجود ندارد. هر چند طرح‌ها و افق‌های مکتوبی در حوزه برنامه‌ریزی و آموزشی داریم اما باید دید چقدر از این طرح‌ها قابلیت اجرائی دارد. این نیازمند بازنگری در جریان کنونی است.این فعال آموزشی بیان کرد: از سویی با اعلام آموزش و پرورش، مدارس تا ۲۸ اسفند باز است اما عملاً دانش‌آموزان در مدارس حاضر نمی‌شوند. با توجه به حجم بالای تعطیلات، اینجا هم کلاس‌ها ۱۰ روز پیش از عید تعطیل شده و این تعطیلی تا ۱۵ فروردین ادامه می‌یابد و یک گپ زمانی و فاصله بین دانش آموز مدرسه و آموزگاران را خواهیم داشت.


بازگشت