Logo

صفحه اصلي > فرهنگی > اثرات انتخاب رشته آگاهانه در دبیرستان

اثرات انتخاب رشته آگاهانه در دبیرستان


30 خرداد 1399. نويسنده: monshi
اثرات انتخاب رشته آگاهانه در دبیرستان


معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت: انتخاب رشته آگاهانه رمزموفقیت دانش آموزان دبیرستانی درآینده شغلی است زیرا این تصمیم گیری آثار مهمی را برای آینده آنان را درپی دارد.
فرشته فهمیده با اشاره به اینکه انتخاب رشته اولین ومهمترین تصمیم گیری دانش آموزان در زندگیشان است که باید برای انتخاب درست آن آگاهانه عمل کنند، اظهارداشت: انتخاب رشته‌ی خوب موجب می‌شود تا فرد بتواند در رشته‌ ای براساس استعداد و علاقه‌ خود، تحصیل کند و درآینده نیز از موقعیت شغلی مناسب برخوردار باشد. انتخاب رشته مناسب موجب می‌شود تا زحمات چندین ساله‌ فرد به ثمر بنشیند و نتیجه‌ خوبی بدهد. فهمیده گفت: اگرفردی بدون مشورت با دیگران و کسب تجربه و آگاهی برای انتخاب رشته اقدام کند با پیامدهایی چون سرخوردگی، شکوفا نشدن استعداد، نداشتن رضایت شغلی، لذت نبردن اززندگی، درجا زدن و هدر دادن عمرمواجه می‌شود.وی یادآورشد: این پیامدها تاثیرات منفی دیگری درجنبه‌های دیگرزندگی می‌گذارد و موجب می‌شود تا کیفیت زندگی فرد پایین بیاید.وی با بیان اینکه اگرازابتدا با فرد آگاه و با تجربه‌ای مشورت شود تا حد زیادی جلوی این اتفاقات گرفته می‌شود و درمسیری که درآن موفق است قدم می‌گذارد، افزود: مشاوران تحصیلی مدارس بهترین فرد برای راهنمایی دانش آموزان درفرآیند هدایت تحصیلی هستند.فهمیده گفت: انتخاب رشته دردوره متوسطه مقدمه و زمینه سازانتخاب رشته اصلی هر فردی دردانشگاه است، بنابراین فردی که بخواهد دررشته دانشگاهی خاص تحصیل کند اول باید رشته تحصیلی مناسبی را دردوره متوسطه انتخاب کند تا درآینده بتواند درشغلی که علاقه مند است پس از کسب مهارت علمی و فنی مشغول به کار شود.معاون آموزش و پرورش البرز ادامه داد: مشاغل امروزی آنقدرپیچیده شده‌اند که تنها با دانش ومهارت است که هرفردی درآینده‌ای که چندان دور نیست می‌تواند به شغلی مناسب دست پیدا کند. محور و شعاراصلی هدایت تحصیلی براساس انتخاب آگاهانه دانش آموزان درانتخاب رشته تحصیلی است که برای رسیدن به این هدف ازآغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ ستاد و کمیته های های تخصصی هدایت تحصیلی دراستان البرزفعال شدند.وی یادآورشد: فرآیند هدایت تحصیلی با هدف آگاهی بخشی به دانش آموزان پایه نهم و اولیای آنان در اداره مشاوره اداره کل، نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش استان البرزاجرایی شده است.فهمیده با بیان اینکه هدایت تحصیلی براساس اسناد فرادستی وسند تحول بنیادین با تغییراتی روبرو شده که لازم است اطلاعات کامل شیوه نامه هدایت تحصیلی به دانش آموزان و والدین انتقال داده شود، اضافه کرد: دراین فرآیند سوابق دانش آموزان در پایه های هفتم ، هشتم و نهم با ضریب خاص هردرس محاسبه و هدایت تحصیلی دانش آموزان ثبت می شود.معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرز ازفرآیندی بودن هدایت تحصیلی، تغییر شاخص های هدایت تحصیلی، کسب شایستگی های علمی و تخصصی دانش آموزان از تمامی دروس سال های قبل و توزیع متوازن دانش آموزان دررشته و شاخه های تحصیلی متناسب با نیاز کشوربه عنوان ویژگی های آیین نامه هدایت تحصیلی در پایه نهم دوره اول متوسطه یاد کرد.وی به حاکم بودن رویکرد کارآفرینی درهدایت تحصیلی دانش آموزان پرداخت و افزود: انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم در این استان باید با رویکرد بازار کار و کارآفرینی درحال انجام است که درهدایت دانش آموزان به سوی رشته های فنی و مهارتی والدین نقش بسزایی دارند.فهمیده ادامه داد: با توجه به اشباع برخی از رشته‌ها و نیاز جامعه به نیروی انسانی مهارت دیده دررشته‌های فنی و تولیدی ضرورت دارد لذا انتخاب رشته دانش آموزان به سمت بازار کار و کارآفرینی برای جلوگیری از بیکاری در سال‌های آتی سوق داده شود.
وی گفت: امروزنیازکاری جامعه به نیروی انسانی خلاق و کارآفرین است لذا ادامه تحصیل دانش آموزان در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش می‌تواند اولین گام برای تضمین شغلی آنها درآینده نه چندان دور باشد پس لازم است دانش آموزان به پیامدهای انتخاب رشته آگاهانه توجه کنند.فهمیده افزود: راهنمایی تحصیلی را می توان به عنوان فرآیند کمک به دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب ، براساس شناخت استعدادها و توانایی های خود و امکانات و شرایط محیطی تعریف کرد .وی گفت: درهدایت تحصیلی باید به توانایی های شخصی ، ویژگی های رشته های تحصیلی موجود و بازار کار رشته ها توجه شود.هراندازه دانش آموزان و والدبن از عوامل تاثیر گذار در هدایت تحصیلی اطلاعات بیشتری داشته باشند ، انتخاب رشته بهتری برای پایه دهم انجام می دهند .برای دانش آموزان پایه نهم دوره متوسطه اول درتیرماه درکنار کارنامه تحصیلی، برگه‌های هدایت تحصیلی نیز صادر می‌شود که در آن رشته‌های تحصیلی براساس اولویت برای هرکدام از دانش آموزان مشخص شده است.دربرگه‌های هدایت تحصیلی شرایط ورود دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی در پایه دوره دوم متوسطه در شاخه‌های فنی حرفه‌ای، کاردانش و نظری چون رشته ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی، علوم و معارف اسلامی و ریاضی قیزیک ثبت شده است.
دانش آموزان پایه نهم براساس شرایطی که مجاز شناخته شده است می‌توانند بر حسب وضعیت تحصیلی و علاقه مندی یکی از این رشته‌های تحصیلی را برای ورود به پایه دهم انتخاب کنند.امسال ۱۷ هزار و ۶۷۳ دانش آموز دختر و ۱۸ هزار و ۶۱۷ دانش آموز پسر البرزی که مشغول تحصیل در پایه نهم متوسطه دوره اول هستند زیر پوشش طرح هدایت تحصیلی قرار گرفته اند.
بازگشت