Logo

صفحه اصلي > فرهنگی > ضرورت بهره گیری از مشاوره برای انتخاب رشته تحصیلی

ضرورت بهره گیری از مشاوره برای انتخاب رشته تحصیلی


22 تیر 1398. نويسنده: monshi
ضرورت بهره گیری از مشاوره برای انتخاب رشته تحصیلی


موضوع انتخاب رشته تحصیلی برای دانش آموزان پایه نهم دبیرستان های دوره اول یکی از مسائل و دغدغه های مهمی است که همه ساله خانواده ها و دانش آموزان در گیر آن می شوند.
طبق بررسی ها، آنچه سبب شده تا دانش آموزان نتوانند بنا توانایی علمی و ذهنی خود ادامه تحصیل دهند، فشار والدین یا افراد دیگر بوده که در ادامه تحصیل مشکلاتی برای این قشر به وجود بیاورد.اگرچه خانواده‌ها انتظار دارند فرزندان مطابق با خواسته آنان ادامه تحصیل دهند اما کارشناسان معتقدند که باید این امر فارغ از اجبار به به فراخور توانایی فراگیری دانش آموزان انجام شود.همچنین مدیران امور تربیتی وزارت آموزش و پرور معتقدند که موضوع انتخاب رشته دانش آموزان باید به مشاوران مدارس سپرده شود تا مناسب‌ترین مسیر تحصیل را برای آینده سازان ترسیم کنند.مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: تلاش می کنیم انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم کشور فارغ از هر گونه فشار و اجبار انجام شود.مسعود شکوهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کرج اظهار داشت: هدایت تحصیلی یکی از موضوعات مهم در زندگی هر فرد و نظام تعلیم و تربیت است که اغلب پایه‌گذار رشته شغلی فرد در آینده نیز خواهد بود، لذا این انتخاب از پیچ‌های مهم و سرنوشت‌ساز در زندگی دانش آموزان به شمار می‌آید.وی گفت: در طول سال تحصیلی کوشیده ایم با افزایش آگاهی بخشی به دانش آموزان و خانواده‌ها این امکان را به آن‌ها بدهیم تا خودشان با در نظر گرفتن شاخص‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد، بهترین انتخاب را داشته باشند.شکوهی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در پایه نهم تحصیل می کنند، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم برای حدود ۹۷۰ هزار تا یک میلیون نفر از این تعداد انتخاب رشته انجام شود و آن‌ها وارد پایه دهم شوند.مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: بهترین فرد برای هدایت، مشاوره و راهنمایی دانش‌آموز، مشاور مدرسه است.وی تعداد مشاوران مدارس را حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر ذکر کرد و یادآورشد: اغلب مشاوران مدارس در دوره اول متوسطه فعالیت دارند.مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد از مدارس متوسطه اول کشور دارای مشاور هستند اما ممکن است در بعضی از مدارس به دلیل بُعد مسافت یا تعداد اندک دانش‌آموز، امکان تخصیص مشاور فراهم نشده باشد.شکوهی اضافه کرد: دانش آموزان مدارسی که مشاور ندارند، می‌توانند برای مشورت و رفع مشکلات احتمالی به کمیته های هدایت تحصیلی یا مراکز و هسته‌های مشاوره در منطقه مراجعه کنند.وی به همه خانواده‌ها و دانش آموزان توصیه کرد که فارغ از فضای هیجانی و احساسی که ممکن است قبل یا بعد از دریافت برگه هدایت تحصیلی به وجود آمده باشد تصمیم بگیرند.وی عنوان کرد: دانش آموزان بکوشند بر اساس شناختی که از میزان توانایی‌ها، رغبت، علاقه مندی‌ها و دانش خوددارند؛ رشته مورد علاقه شان را انتخاب کنند.این مسئول گفت: باید تلاش شود تا تاثیر پذیری و فشارهایی که ممکن است از بیرون یا درون خانواده رخ می‌دهد را به حداقل برسانیم و آن را مدیریت کنیم. تا دانش آموزان پایه نهم با توجه به سنجشی که از خود دارند به انتخاب رشته تحصیلی بپردازند.وی با بیان اینکه مشاوران مدارس اشراف بیشتری نسبت به موضوع هدایت تحصیلی دارند، اظهارداشت: برای مشاوران در مدارس دوره تخصصی ویژه انتخاب رشته تحصیلی در طول سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برگزار شده است.وی تاکید کرد: اگر تعداد متقاضیان ورود به یک رشته بیشتر از ظرفیت‌ها و امکانات باشد طبیعتاً از رتبه بندی دانش آموزان برای انتخاب رشته استفاده می کنیم.
بازگشت