Logo

صفحه اصلي > فرهنگی > معلمان در کلاس درس به آزادی عمل نیاز دارند

معلمان در کلاس درس به آزادی عمل نیاز دارند


17 بهمن 1395. نويسنده: monshi
معلمان در کلاس درس به آزادی عمل نیاز دارند


رئیس دبیرخانه کشوری ارزشیابی توصیفی و معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت که معلمان در کلاس درس نیاز به آزادی عمل دارند تا با خلاقیت و توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان بستر رشد آنان در مدارس فراهم آید.
جعفر مقیمی افزود: به منظور تبیین برنامه های وزارت آموزش و پرورش برای ارتقاء جایگاه تخصصی آموزش معلمان به میزبانی منطقه شهاب نشست ارزشیابی کیفی - توصیفی قطب جنوب کشور برگزار شد. وی اظهار کرد: این نشست تخصصی برای ارتقاء جایگاه تخصصی آموزش معلمان در کلاس درس در دستور کاری - اجرایی برنامه های دبیرخانه کشوری ارزشیابی توصیفی قرار گرفت تا با هم اندیشی راهکارهای مناسب در این زمینه مورد تبادل قرار گیرد. وی یادآور شد: در این نشست نمایندگان استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، فارس، هرمزگان و رئیس و نایب رئیس دبیرخانه کشوری ارزشیابی توصیفی شرکت کردند. این مسئول بیان کرد: در این برنامه عملکرد سه ماهه دبیرخانه کشوری ارزشیابی کیفی-توصیفی در استان البرز ، بررسی چالش ها در فرآیند ارزشیابی کیفی-توصیفی و راهکارهای پیشنهادی توسط اعضای گروه و نماینده آموزگاران مورد بازبینی قرار گرفت. مقیمی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه ارزشیابی کیفی-توصیفی، شیوه ای از ارزشیابی تحصیلی – تربیتی است خاطر نشان شد: در این شیوه اطلاعات لازم ، معتبر و مستند برای شناخت دقیق و همه جانبه ی فراگیران در ابعاد مختلف یادگیری ، با استفاده از روش ها و ابزارهای مناسب مورد استفاده قرار می گیرد. رئیس دبیرخانه کشوری ارزشیابی کیفی - توصیفی یاد آور شد: در این روش از آزمون ها (به ویژه آزمون های عملکردی)، پوشه کار، مشاهدات در حول فرایند یاددهی - یادگیری به کار برده می شود تا بر اساس آن بازخورد های کیفی مورد نیاز ،برای کمک به یادگیری بهتر در فضای روانی- عاطفی مطلوب تر در کلاس درس اجرایی شود. مقیمی اضافه کرد: امید است معلمان با شرکت در جشنواره فیلم کوتاه ارزشیابی کیفی-توصیفی ، زمینه آگاه سازی افراد نسبت به اجرای ارزشیابی کیفی - توصیفی که در مدارس ابتدایی کشور در حال اجراست فراهم آید. وی تصریح کرد: لازم است با تشکیل نشست مشترک فی ما بین مولفین کتب درسی و نمایندگان قطب جنوب کشور، زمینه رفع مشکلات موجود در ارزشیابی کیفی-توصیفی تا حد امکان برطرف شود. وی گفت : در این نشست جمع بندی موارد توسط جاوید نسب نایب رییس دبیرخانه کشوری ارزشیابی کیفی-توصیفی انجام و مصوباتی ارائه و ثبت شد. این مسئول یاد آور شد : این دبیرخانه با هدف بهبود کیفی ارزشیابی در سطح مدارس ابتدایی و تغییر نگرش مدیران، معلمان ، اولیا و ایجاد زمینه یادگیری بهینه در دانش آموزان، برنامه ریزی برای برگزاری اولین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه ارزشیابی کیفی-توصیفی تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده است. مقیمی در ادامه به 12 بخش این جشنواره ملی برای شرکت کنندگان اشاره و خاطر نشان شد: نقش ارزشیابی کیفی – توصیفی در بهبود یادگیری دانش آموزان، ایجاد انگیزه در همکاران و دانش آموزان، ارتباط معلم و شاگرد، ارتباط اولیا و معلمان، بازخورد کیفی - توصیفی، شفاهی و کتبی در حین تدریس موثر است. وی مهلت آثار علاقمندان به شرکت در این جشنواره ملی را به معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان ها را تا 28 فروردین ماه 96 ذکر کرد و افزود: پس از ارزیابی آثار از سوی داوران استانی باید آثار منتخب تا 22 اردیبهشت ماه 96 به دبیرخانه کشوری این جشنواره مستقر در معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز ارسال شود و از آثار منتخب با هدایای نفیس، اهداء تندیس جشنواره و تقدیر نامه وزارتخانه ای در دو بخش برگزیدگان استانی و کشوری تجلیل می شود.

بازگشت