صفحه اصلي > فرهنگی > کنترل آسیب های اجتماعی به یک رویکرد ملی نیاز دارد
کنترل آسیب های اجتماعی به یک رویکرد ملی نیاز دارد13 خرداد 1395. نويسنده: monshi |
در هشتمین نشست کمیته پیشگیری از آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش ناحیه یک کرج کارشناسان و مسئولان بر گسترش آموزش ها به دانش آموزان و اولیاء در مدارس تاکید کردند. در این نشست تخصصی که کارشناسان حوزه آموزش نیروی انتظامی ، بهزیستی ، دادگستری ، بسیج ، مسوولان کلانتری های مستقر در حوزه کاری آموزش و پرورش ، مدیران مدارس ، کارشناسان و مجریان طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعال در حوزه اداره کل آموزش و پرورش و پرورش البرز و ناحیه یک کرج حضور داشتند از برنامه ریزی و تدوین برنامه های آموزشی به عنوان مهمترین اقدام در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در بین جامعه هدف یاد کردند. معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج اظهار کرد: تربیت یک فرآیند است که برای دستیابی به هدف مشخص استمرار دارد که گاه در این مسیر سهل انگاری صورت گرفته و زمینه ساز اختلال رفتاری و حوادث ناگوار می شود. فرزاد شعبانی افزود: آگاه ساختن اقشار مختلف جامعه به ویژه والدین و فرزندان نسبت به توانمندی های خویش سبب می شود تا در مواقع خاص در زندگی از جمله در زمان بحران های زندگی رفتار مناسب داشته باشد. وی آموزش راه های کنترل رفتار، تقویت برنامه های فرهنگی و آموزشی در مدارس به ویژه مناطق در معرض آسیب های اجتماعی، اجرای برنامه پیشگیری موضوعی با هدف مصونیت بخشی افراد در برابر آسیب ها ، تقویت مشارکت ها با آموزش و پرورش در حوزه اقدامات آموزشی - پیشگیرانه در بخش آسیب های اجتماعی را در راستای کاهش پیشگیری از آسیب های اجتماعی ضروری دانست. معاون پرورشی و تربیت بدنی ناحیه یک کرج انتقال ارزش ، باور و رفتارها از گذشته به نسل امروز ، استفاده از دست آوردهای جدید در حوزه تعلیم و تربیت با هدف انتقال آموزه های دینی ، ملی و فرهنگی را از دیگر راهکارهای مناسب در مسیر کاهش آسیب های اجتماعی ذکر کرد. شعبانی گفت: دانش آموزان و والدین نیاز به برگزاری دوره های آموزشی - مهارتی ویژه ای با محوریت آسیب های اجتماعی دارند که در حوزه سلامت و پیشگیری ناحیه یک برای گسترش این آموزش ها در مناطق گرمدره ، حصار ، کلاک ، اسلام آباد و برغان فعالیت هایی صورت گرفته است. معاون اجتماعی و پیشگیری از جرائم دادگستری البرز هم در این نشست گفت: تعطیلات تابستان فرصتی مناسب برای آموزش دادن مهارت های زندگی - اجتماعی به دانش آموزان و حتی والدین است. مهدی جوهری اظهار کرد: اکنون تلفن همراه و شبکه های اجتماعی به یکی از محورهای آسیب پذیری نوجوانان و جوانان تبدیل شده به گونه ای که بیشترین اوقات فراغت افراد در این زمینه گذرانده می شود.وی به آسیب های دیگر در بخش آسیب های اجتماعی به خشم ، اعتیاد ، طلاق ، ارتباط کم بین والدین و فرزندان ، گذراندن بیشتر وقت دانش آموزان با دوستان و فضای خارج از خانه ، استفاده از برنامه های ماهواره ای و ... اشاره کرد و یادآور شد: کاهش دادن این آسیب ها در البرز نیازبرنامه ریزی ، عزم بسیجی وار در گسترش آموزش مهارت های زندگی در بین دانش آموزان و والدین دارد. رئیس اداره پیشگیری اداره کل آموزش و پرورش البرز هم در این نشست گفت: به دلیل اهمیت موضوع آسیب های اجتماعی و راههای پیشگیری از آن کمیته های پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مناطق و نواحی 8 گانه آموزش و پرورش این استان با هدف ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان و اولیاء در مدارس فعال شده اند. وصی اله شاه مرادی با اشاره به رویکرد کاری کمیته های پیشگیری در سطح مدارس یادآور شد: اعضای این کمیته در طول سال زمینه برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های آموزشی را بر حسب نیاز و موقعیت هر منطقه و محله از استان را بر عهده دارند تا با استفاده از نیروهای مجرب به جامعه هدف خدمات مناسبی ارائه شود. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز در این نشست آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان را در مدارس ضروری دانست و افزود: امروزه حل مشکلات آموزش و پرورش در توان این مجموعه نیست به همین دلیل کاهش آسیب های اجتماعی دربین دانش آموزان و خانواده ها نیاز به مشارکت و همراهی سایر دستگاههای اجرایی و سازمان های مردم نهاد فعال در این استان دارد. وی از آسیب های اجتماعی به عنوان یکی از معضلات جامعه بشری یاد کرد و گفت: کاهش این آسیب ها که گاهی اوقات حتی قابل جبران نیستند نیاز به گسترش دامنه ادبیات برقرای ارتباط با افراد در جامعه دارد. یعقوبی به ناکارآمد شدن روش سخنرانی درانتقال پیام های آموزشی و هشداری در حوزه آسیب های اجتماعی در جامعه اشاره کرد و خاطر نشان شد: امروزه زبان انتقال پیام های آموزشی به افراد زبان طنز حتی در آموزش مهارت های زندگی است. وی شبکه مجازی ، کاهش اعتماد در بین افراد ، ورود و گسترش فضای مجازی در خانه ایرانی ، کاهش زبان انتقادی در جامعه ، نبود انسجام اجتماعی در جامعه را از جمله عوامل گسترش آسیب های اجتماعی در جامعه ذکر کرد و یادآور شد: جامعه ما نیاز به انسجام اجتماعی دارد. وی گفت : اکنون 92 درصد وقت دانش آموزان در خارج از خانه گذرانده می شود به همین دلیل برای غنی سازی اوقات آنان و آموزش مهارت های زندگی به این گروه سنی آسیب پذیر چاره ای اندیشیده شود. وی از خانواده ، مدرسه و جامعه به عنوان سه ضلع تاثیر گذار در ثبات و انسجام خانواده ایرانی یاد کرد و اظهار کرد: بهترین را برای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه آموزش مهارت ها در زندگی فردی و اجتماعی است که در ناحیه یک کرج به این مهم توجه شده است. کارشناس مسوول پیشگیری و سلامت آموزش و پرورش ناحیه یک کرج دراین نشست به اجرای طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی در طول سال تحصیلی ویژه دانش آموزان و اولیاء اشاره کرد و افزود: برای رسیدن به اهداف ترسیم شده در بخش آسیب های اجتماعی و برگزاری منظم دوره ها و کارگاه های آموزشی برای دانش آموزان و خانواده ها 5 مدرسه بعنوان قطب پیشگیری از آسیب ها برگزیده شده اند. امیر علی کاکایی افزود: یکی از مدارس مناطق عظیمیه، برغان، حصار، کلاک و گرمدره بعنوان قطب پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزیده شده است تا با استفاده از امکانات مدارس در هر منطقه بستر فعالیت های آموزشی برای دانش آموزان و اولیاء با عنوان آسیب های اجتماعی ، پیامد های آن و راهکارهای مناسب برای کاهش این آسیب ها از جمله طلاق ، اعتیاد ، خشم و فضای مجازی گسترش یابد. وی در ادامه به فعال سازی پایگاه توانمند سازی شهروندان سالم اجتماعی درآموزش و پرورش ناحیه یک کرج اشاره کرد و گفت: در این طرح به آموزش پیشگیری با رویکرد رشد مدار بر حسب سن دانش آموزان ، توانمند سازی والدین و کارکنان، فعالیت های ترویجی - فرهنگی، فعالیت جامعه محور ، مداخله پیشگیرانه و حمایتی ، طراحی تست ، انتخاب و آموزش نیروهای فعال و علاقمند توجه شده است. در این نشست کارشناسان نیروی انتظامی ، بهزیستی ، بسیج و مدیران مدارس قطب پیشگیری از آسیب های اجتماعی در زمینه موضوع آسیب های اجتماعی نکات مهمی را مطرح کردند. ناحیه یک کرج 53 هزار دانش آموز دارد. بازگشت |