22 آذر 1395
شماره خبر: 171263

تربیت نسل علمی در کشور نیاز به نگرشی پژوهش محور در مدرسه دارد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

تربیت نسل علمی در کشور نیاز به نگرشی پژوهش محور در مدرسه دارد


رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت که تربیت نسل علمی در کشور نیاز به نگرشی پژوهش محور در مدارس با هدف تربیت نیروی انسانی خلاق در آموزش و پرورش دارد.
، علیرضا عصاره در آئین متمرکز استانی تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش البرز که در سالن امام علی (ع) کرج برگزار شد، افزود: تربیت نیروی انسانی خلاق زمانی در جامعه محقق می شود که در مجموعه آموزش و پرورش رویکرد پژوهش محوری در فرآیند تعلیم و تربیت حاکم باشد. وی اظهار کرد: تعلیم و تربیت در جامعه خلاق نیاز به روابط درست انسانی یعنی توجه خاص معلمان به پژوهش در راستای پاسخگویی به سوالات دانش آموزان دارد زیرا پاسخ دهی موشکافانه و دقیق به دانش آموزان موجب تقویت روحیه جستجوگری در این قشر که آینده سازان ایران اسلامی هستند را به همراه دارد. وی با اشاره به رشد اقدامات پژوهشی در دو بخش معلم پژوهنده و دانش آموز پژوهشگر خاطر نشان شد: رونق پژوهش محوری در مدارس موجب می شود تا نظام تعلیم و تربیت از رویکرد آموزشی ماشینی خارج شود و معلم و دانش آموز از طریق پژوهش در عرصه تعلیم و تربیت گام بر دارند. رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش از پژوهش بعنوان راهکاری مناسب برای حل مسائل فردی و اجتماعی یاد کرد و یاد آور شد: این توانمندی ویژه در مدارس در قالب درس پژوهی باید مورد توجه قرار گیرد. عصاره گفت: با نگاه محققانه به مسائل می توان در طول سال هایی که دانش آموزان تحت پوشش نظام تعلیم و تربیت کشور قرار دارد آنان را مجهز به مهارت های زندگی کرد. وی در ادامه از علم به عنوان یک قدرت یاد کرد و افزود: هر جامعه ای که به علم اهمیت دهد از قدرت بالایی در عرصه جهانی برخوردار است لذا در کشور ما نیز باید به علم به ویژه در آموزش و پرورش که تولید کننده فکر در جامعه است نگاه ویژه ای شود. رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: زمان فرسودگی اطلاعات در عصر حاضر کم شده است پس باید به پژوهش محوری در جامعه توجه کرد و به این مهارت مجهز شد. عصاره اولین گام را در زمینه توجه به پژوهش در کشور را آموزش فکر کردن به دانش آموزان دانست و اظهار کرد: معلمی که در کلاس رویکرد پژوهش محوری داشته باشد در سوق دادن دانش آموزان به سمت تفکر و پژوهش مهمترین نقش را در راستای آموزش و ترویج پژوهش محوری در فرآیند تعلیم و تربیت برداشته است. وی در ادامه به نقش مهم والدین در تربیت فرزندان پرسشگر و جستجو گر پرداخت و افزود: تا 5 سالگی 90 درصد کودکان خلاق هستند زیرا به دنبال چرایی مسائل سوال برانگیز در محیط اطرافشان می گردند و دائم سوال می کنند و این فرآیند تا 8 سالگی شامل 70.5 درصد کودکان می شود و از 8 تا 45 سالگی فقط 2.5 درصد لذا والدین باید توجه خاصی در تقویت نگاه جستجوگرانه کودکانشان داشته باشند. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش البرز بیان کرد: معلمان و دانش آموزان البرز به ویژه کرج همه ساله درجشنواره ها و مسابقات و المپیادهای بین المللی و کشوری رتبه های برتر و مدال های رنگارنگی را کسب می کنند و در وزارت آموزش و پرورش در ردیف یکی از استان های مهم کشور قرار دارند. عصاره گفت: البرز در بخش تعلیم و تربیت نیاز به نگاهی ملی دارد زیرا از مهاجرت پذیری بالایی برخور دار است که سنگینی این مهاجرت بر دوش آموزش و پرورش است که خوشبختانه با مدیریت قوی که بر این مجموعه حاکم است در بخش های مختلف آموزش و پرورش این استان عملکرد نمونه ای دارد. در این آئین از 182 پژوهشگر نمونه کشوری و استانی در البرز تجلیل شد. البرز 437 هزار دانش آموز و 40 هزار معلم شاغل و بازنشسته دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود