7 شهریور 1394
شماره خبر: 148036

دغدغه نان مانع رشد فعالیت‌های هنری می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

دغدغه نان مانع رشد فعالیت‌های هنری می‌شود


یکی از برجسته‌ترین فعالان عرصه هنرهای تجسمی در استان البرز گفت: دغدغه نان مانع گسترش و رشد فعالیت‌های هنری هنرمندان می‌شود.
محمدباقر آقامیری در نشست اهالی فرهنگ و هنر با استاندار البرز افزود: هنرمندان باید از نظر مالی و معیشتی تامین باشند تا بتوانند به خلق بهترین آثار هنری بپردازند و هنرمندی که دغدغه نان دارد، فکرش برای خلق چنین آثاری آزاد نیست. وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل کافی نبودن حمایت‌ها از هنرمندان، اکثر آنها وضعیت مالی بدی دارند و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی هنر است، انتظار می‌رود که حمایت‌های خود را از هنرمندان در زمینه‌های مختلف افزایش دهد. نماینده فعالان حوزه هنرهای تجسمی استان البرز در این نشست، گفت: هنرمند اگر بخواهد همه تلاش و وقت خود را صرف خلق آثار هنری زیبا کند، فرصتی برای درآمدزایی برای خود نخواهد داشت و مشکلات مالی و معیشتی اش باید توسط دستگاه‌های ذیربط حل شود تا بتواند همه انرژی خود را صرف هنر کند. آقامیری افزود: هنر، سلامت‌بخش است و از فساد در زمینه‌های مختلف جلوگیری می‌کند که این امر ضرورت توجه به کاهش موانع خلق آثار هنری را بیش از پیش آشکار می‌کند.
دافعه برخی مدیران و مسئولان دولتی نسبت به هنرمندان، بیشتر از جاذبه آنها است
این هنرمند در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: متاسفانه دافعه برخی مدیران و مسئولان دولتی نسبت به هنر و هنرمندان، بیشتر از جاذبه آنها است درحالیکه هنرمندان دوست دارند با دولت در ارتباط و تعامل نزدیک باشند.وی گفت: امیدواریم تعامل و ارتباط مسئولان دولتی و هنرمندان افزایش یابد و برگزاری چنین نشست‌هایی به تحقق این امر کمک می‌کند ضمن اینکه در چنین نشست‌هایی می‌توانیم درددل‌های خود را بیان کنیم. نماینده موسسات فرهنگی هنری چندمنظوره و آموزشگاهی البرز نیز گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را متولی امر فرهنگ و هنر استان می‌دانیم اما متاسفانه بودجه‌ای که به ارشاد تعلق می‌گیرد، جوابگوی نیازهای موجود نیست.
بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی را با هزینه‌های شخصی خود انجام می‌دهیم
علیرضا صدیق‌پور ادامه داد: هزینه فعالیت‌های فرهنگی در استان البرز بسیار بالا است و به دلیل کافی نبودن بودجه ارشاد مجبور هستیم بسیاری از این فعالیت‌ها را با هزینه‌های شخصی خودمان انجام دهیم. وی افزود: فعالان حوزه فرهنگی باید از نظر مالی مشکل نداشته باشند تا بتوانند با فکر باز فعالیت کنند و نیازهای مالی و معیشتی آنها تامین باشد. صدیق‌پور گفت: موسسات فرهنگی هنری باید در عمل هم از پرداخت مالیات معاف باشند درحالیکه یکی از مهمترین دغدغه‌های ما مربوط به پرداخت مالیات است و فشارهای مالیاتی روی ما افزایش یافته و حتی برخی موسسات تهدید به پلمب شده‌اند. این فعال حوزه فرهنگی افزود: یکی دیگر از مشکلات موجود، وجود فرآیند بسیار پرپیچ و خم در زمینه اعطای مجوزها است ضمن اینکه کمبود فضاهای فرهنگی و کمبود سالن‌های اجرا همچنان به عنوان یک معضل پابرجاست. وی ادامه داد: حتی اگر سرمایه‌گذار هم پیدا شود، هیچ نوع حمایت و کمکی نمی‌شود که این مسئله نیازمند بازنگری و توجه ویژه است.
شهرک فرهنگ و هنر در البرز ایجاد شود
صدیق‌پور در ادامه سخنان خود، خواستار ایجاد شهرک فرهنگ و هنر در استان البرز شد و گفت: زمین‌هایی با کاربری فرهنگی در استان البرز وجود دارد که برای ایجاد این شهرک می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. این فعال حوزه فرهنگی افزود: همانگونه که برای انجام فعالیت‌های صنعتی زمین اختصاص داده می‌شود، زمین مورد نیاز برای ایجاد شهرک فرهنگ و هنر نیز در البرز باید اختصاص داده شود و این پتانسیل وجود دارد که این شهرک در سطح کشور بی‌نظیر شود. نماینده انجمن خوشنویسان استان نیز در این نشست گفت: خواستار افزایش فضاهای لازم برای افزایش تشکیل کلاس‌های خوشنویسی در سطح استان هستیم که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های ذیربط این امر محقق شود. علیرضا روحانی ادامه داد: انجمن خوشنویسان در البرز از پتانسیل‌های قابل توجهی برخوردار است و افزایش فضای تدریس و آموزش خوشنویسی به شکوفایی این پتانسیل‌ها کمک شایانی می‌کند.
جامعه ما دچار بدخطی شده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: متاسفانه جامعه ما دچار بدخطی شده و باید بهترین راهکارها برای از بین بردن این مشکل اتخاذ شود. این هنرمند گفت: گسترش آموزش‌های خوشنویسی با خودکار به از بین بردن مشکل یادشده کمک می‌کند و این امر را در استان البرز با همکاری دستگاه‌های مربوطه پیگیری می‌کنیم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود