Logo

صفحه اصلي > اجتماعی > تواضع، مسیر انبیای الهی و نقطه مقابل تکبر شیطانی

تواضع، مسیر انبیای الهی و نقطه مقابل تکبر شیطانی


دیروز, 08:35. نويسنده: monshi


امام جمعه کرج در خطبه اول این هفته با اشاره به خطبه قاصعه از نهج‌البلاغه، گفت: اهل ایمان را به تقوای الهی توصیه می‌کنم. انسان اهل تقوا، آنچه را خدا برای انبیا و اولیایش پسندیده، برای خود نیز می‌پسندد؛ و آن، تواضع و فروتنی است.
او با استناد به کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه قاصعه افزود: اگر خداوند اجازه تکبر به کسی می‌داد، آن را به پیامبران و اولیایش می‌داد؛ اما تکبر را برای آن‌ها ناپسند، و تواضع را پسندیده دانست.
تکبر، نشانه جهل و خودفریبی است؛ نه کرامت و بزرگی
آیت‌الله حسینی همدانی تصریح کرد: تکبر نه تنها کرامتی ایجاد نمی‌کند، بلکه حتی از جانب خداوند به عنوان یک نعمت هم تلقی نمی‌شود. هیچ‌یک از انبیا اجازه تکبر نداشتند.او با اشاره به بیان زیبای نهج‌البلاغه گفت: اهل تواضع چهره بر خاک می‌گذارند، خود را خاضع برای مؤمنان می‌دانند و همان‌گونه که قرآن در آیات مختلف می‌فرماید، خفض جناح دارند. این واژه آکنده از مهر، محبت، آرامش و فروتنی است.
تواضع واقعی، هم در رفتار اجتماعی است و هم در مواجهه با سختی‌ها

امام جمعه کرج به ادامه خطبه قاصعه اشاره کرد و افزود: تواضع فقط یک حالت اخلاقی نیست؛ بلکه سبک زندگی انبیاء است. آنان در زندگی خود را در سطح مستضعفان قرار می‌دادند. خداوند آنان را با فقر، سختی، ترس و مصائب امتحان می‌کرد تا اخلاص در آن‌ها ایجاد شود.او گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، نشانه‌های تواضع را در روابط اجتماعی بیان می‌کنند. مثل اینکه اگر کسی از تو برید، تو پیوند بزن. اگر کسی بخل ورزید، تو ببخش. اگر کسی سخت گرفت، تو آسان گیر. این‌ها همه تواضع است.
نه هر تواضعی مطلوب است؛ تذکر درباره تواضع در برابر ثروتمندان
آیت‌الله حسینی همدانی با یادآوری حکمت ۲۲۸ نهج‌البلاغه هشدار داد: تواضع در برابر توانگران صرفاً به‌خاطر مالشان، پسندیده نیست. چنین شخصی دو سوم دین خود را از دست داده است.
او افزود: امیرالمؤمنین علیه‌السلام بارها به مسئولان تذکر داده‌اند که در بین مردم باشند و با فروتنی به سخنان آن‌ها گوش دهند.
ثروت و فرزند ملاک قرب الهی نیست؛ تفکر فرعونی را کنار بگذاریم
امام جمعه کرج در ادامه با طرح یک سؤال کلیدی گفت: چرا خداوند به انبیای خود مال و ثروت نداد؟ زیرا انسان‌ها معمولاً دارایی و فرزندان را نشانه محبوبیت نزد خدا می‌دانند، اما این تفکر، نگاه فرعونی است.او تصریح کرد: فرعون به حضرت موسی ایراد گرفت که اگر تو پیامبری چرا فقیر هستی؟ قرآن این منطق را رد می‌کند. مال و فرزند، ملاک قرب الهی نیست؛ بلکه وسیله‌ای برای امتحان است.
آزمون مستکبران با مستضعفان؛ سنت الهی در تربیت و تمییز بندگان
در بخش پایانی خطبه، آیت‌الله حسینی همدانی آیه‌ای از سوره مؤمنون را نقل کرد که می‌فرماید: آیا گمان می‌کنند که با زیاد کردن مال و فرزند به آن‌ها نیکی کرده‌ایم؟ نه، این‌ها متوجه نیستند.
او نتیجه گرفت: خداوند بندگان متکبر را با مستضعفان آزمایش می‌کند. این یکی از ظریف‌ترین حکمت‌های الهی در تربیت انسان‌هاست.
بازگشت