صفحه اصلي > اجتماعی > شهید طهرانچی مدیری که عقلانیت راهبردی را با شجاعت در تصمیمگیری تلفیق کرده بود
شهید طهرانچی مدیری که عقلانیت راهبردی را با شجاعت در تصمیمگیری تلفیق کرده بودامروز, 11:16. نويسنده: monshi |
مراسم بزرگداشت اربعین رئیس شهید دانشگاه آزاد اسلامی، دانشمند هستهای شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی و شهدای دانشجو و دانشآموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، روز یکشنبه 5 مرداد ماه با حضور استادان، کارکنان و دانشجویان در مسجد پیامبر اعظم (ص) این واحد دانشگاهی برگزار شد. دکتر حسین کلانتری خلیلآباد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، در این مراسم ضمن تسلیت شهادت مظلومانه جمعی از هموطنان جنگ تحمیلی 12 روزه به کشور عزیزمان و بزرگداشت مقام علمی و معنوی دکتر طهرانچی، به توصیف ابعاد مختلف شخصیت و مدیریت این شهید والامقام پرداخت. وی با تأکید بر اینکه شهید دکتر طهرانچی برخلاف بسیاری که یا در حاشیه علم و فرهنگ ماندند یا در پیچوخم سیاستزدگی گرفتار شدند، همواره در مسیر «تمدنسازی علمی» حرکت میکرد، اظهار داشت: ایشان بهدرستی دریافته بودند که پیشبرد سند تحول دانشگاه آزاد نیازمند مدیرانی با شناخت عمیق از منطق دانشگاه، ریشهدار در میدان علم و آموزش و برخوردار از شجاعت عبور از مقاومتهای طبیعی تحول است. کلانتری نگاه مدیریتی شهید دکتر طهرانچی را نگاهی شایستهسالار، عقلانی و نوسازانه دانست و افزود: شهید طهرانچی نه با رابطه، بلکه با اعتماد به عملکرد و وفاداری به مأموریتهای کلان نظام علمی کشور، مدیران خود را انتخاب میکرد؛ رویکردی که او را از همعصرانش متمایز میساخت. وی ادامه داد: شهید طهرانچی تنها یک مدیر دانشگاهی نبود، بلکه نمادی از «مدیر حکیم تمدنی» در ساختار آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران بود؛ مدیری که عقلانیت راهبردی را با شجاعت در تصمیمگیری تلفیق کرده بود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در توصیف جامع شخصیت علمی و اجرایی دکتر طهرانچی گفت: ایشان هم اهل نظر بود و هم اهل عمل؛ از یکسو فیزیکدانی در قله های دانش، و از سوی دیگر مدیری دقیق و فعال در سطوح کلان سیاستگذاری و جلسات اجرایی استانی. در کنار این ویژگیها، شخصیتی متواضع، خوشخلق و در عین حال جدی در مسئولیت داشتند و با صراحت علمی، همواره خواهان تصمیمگیری مستند و مبتنی بر داده های واقعی بودند. وی یکی از برجستهترین ویژگیهای شهید طهرانچی را قدرت گفتوگوی علمی و شنیدن صدای منتقدان دانست و تصریح کرد: برخلاف بسیاری از مدیران، دکتر طهرانچی منتقدان علمی را سرمایه میدانست. او دانشگاه را نه فقط محل انتقال دانش، بلکه میدان ساختن آینده بر می شمرد؛ آیندهای که نیازمند درک همزمان از دانش روز و واقعیتهای جامعه و تمدن است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به آیندهنگری راهبردی شهید طهرانچی اظهار داشت: ایشان از آغاز مسئولیت، بر ضرورت بازخوانی روندهای جهانی، تحولات جمعیتی، تغییر الگوهای یادگیری و عبور از آموزش سنتی تأکید داشتند. ایشان هشدار میدادند که اگر دانشگاه آزاد خود را بازآفرینی نکند، با چالشهای جدی مواجه خواهد شد. این استاد تمام دانشگاه با بیان اینکه بحران کرونا فرصتی برای شتاب تحول دیجیتال در دانشگاه آزاد اسلامی شد، افزود: دکتر طهرانچی با ایجاد زیرساختهایی چون «آموزشیار»، «نظام ارزشیابی دیجیتال» و «سامانههای آموزش غیرحضوری»، دانشگاه را پیش از بحران کرونا در مسیر آموزش ترکیبی قرار داد. دکتر کلانتری گفت: رویکرد تحولی شهید طهرانچی، ناظر بر آیندهای پایدار و عقلانی بود؛ آیندهای که در آن دانشگاه، نه صرفاً یک نهاد آموزشی، بلکه یک نهاد مسئلهمحور، کارآفرین و مولد ثروت ملی باشد. وی در ادامه، خدمات و تحولات مدیریتی شهید طهرانچی را در چند محور کلان برشمرد: تحول در حکمرانی علمی و نظام تصمیمسازی دانشگاه با اجرای «نظام پایش عملکرد» شامل پایش آموزشی، پژوهشی و مالی؛ اصلاح ساختار مالی و کاهش وابستگی به شهریه از طریق ایجاد منابع درآمدی غیرشهریهای مانند قراردادهای پژوهشی و بهرهبرداری از ظرفیتهای بلااستفاده دانشگاه؛ نوسازی محتوای آموزشی با توسعه رشتههای نوظهور مانند هوش مصنوعی، دادهکاوی، بیوانفورماتیک و حکمرانی دیجیتال؛ ایجاد پیوند واقعی میان دانشگاه، صنعت، جامعه و دولت با تأسیس مراکز رشد و انعقاد قراردادهای پژوهشی با نهادهای ملی؛ تدوین سند دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، راهاندازی مدارس عالی مهارتی، تقویت جایگاه استاد در سیاستگذاری دانشگاهی، اجرای عدالت آموزشی در مناطق محروم، تمرکز بر علوم انسانی اسلامی و عملیاتیسازی بیانیه گام دوم انقلاب در نظام دانشگاهی تنها نمونه ای از این اقدامات و خدمات می باشند. دکتر کلانتری ضمن اشاره به دلایل برخی مخالفتها با رویکرد تحولی دکتر طهرانچی گفت: هر تحول ساختاری بزرگی، با مقاومتهایی روبروست؛ بهویژه از سوی کسانی که منافع خود را در وضعیت سابق تثبیت کردهاند. اصلاحات عمیق دکتر طهرانچی، ناظر بر تغییر الگوهای مدیریتی، مالی و فرهنگی بود و طبعاً با چالشهایی همراه بود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فاجعه انسانی جاری در غزه، تصریح کرد: در روزهایی که در سوگ شهدای علم و تعهد ایستادهایم، نمیتوانیم از فاجعهای بزرگتر در غزه غافل بمانیم. آنچه در این سرزمین میگذرد، دیگر جنگ نیست، بلکه محاصرهای علیه انسانیت است. محروم کردن کودکان از نان و دارو، جنایتی علیه وجدان بشری است. این استاد تمام دانشگاه افزود: دانشگاه، سنگر علم است، اما همزمان سنگر اخلاق، بیداری و کرامت انسانی نیز هست. ما اعلام میکنیم که هر وجدان بیداری باید در کنار مردم مظلوم غزه بایستد. سکوت در برابر این فاجعه، همدستی با تاریخِ جنایت است. دکتر کلانتری سخنان خود را با تأکید بر استمرار راه شهیدان به پایان رساند و افزود: درسی که همواره از شهیدانمان آموختهایم، این است که در برابر ظلم باید ایستاد؛ با علم، با کلمه، با ایستادگی. و ما خواهیم ایستاد؛ برای کرامت انسان، برای شرافت علم، و برای فردایی که در آن، هیچ کودکی از نان و آب محروم نباشد. بازگشت |