Logo

صفحه اصلي > اجتماعی > آمار مرگ و میرهای جاده‌ای صعودی شده است

آمار مرگ و میرهای جاده‌ای صعودی شده است


دیروز, 14:58. نويسنده: monshi


پزشک اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: در حوادث رانندگی بستن یک کمربند ایمنی ساده، قرار نگرفتن کودکان در صندلی‌های جلو و رعایت سرعت مناسب بسیار کمک کننده است. مردم باید بدانند که برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از جابه‌جایی چطور باید به مصدوم یک حادثه ترافیکی کمک کرد یا اینکه اصلا وارد این حیطه نشوند.
امیر محسن رضاپور با بیان اینکه شرایط خوبی از نظر آمار حوادث ترافیکی و پیامدهای جسمی و روانی آن در سطح جهانی نداریم، اظهار کرد: میزان تصادفات در هر کشور به ازای جمعیت در نظر گرفته می‌شود و بسیار تاسف بار است که از لحاظ حوادث ترافیکی و آمارها، مشابه کشورهایی مثل سومالی و ماداگاسکار هستیم که گویی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را نمی‌دانند.
وی افزود: تلفات حوادث ترافیکی به چند دسته تقسیم می‌شود. دسته اول مواردی است که به خاطر شدت آسیب‌های مغزی، سر و گردن دچار مرگ آنی می‌شوند و در این مورد نمی‌توان کمکی کرد. اما دسته دوم مواردی هستند که در نیم ساعت اول بعد از وقوع حادثه فوت کرده و عموماً دچار پارگی عروق بزرگ، آسیب راه‌های تنفسی، آسیب ستون مهره‌های گردنی و کمری هستند و یا در اثر عدم رسیدگی سریع و کمک حرفه‌ای، دچار آسیب‌های پایدار شده و حتی فوت می‌کنند.وی با اشاره به اینکه در حوادث ترافیکی، سازمان اورژانس پیش بیمارستانی نقش مهمی دارد، بیان کرد: دسته سوم افرادی هستند که با کمک‌های پزشکی از مرگ نجات پیدا می‌کنند. این دسته در کشور ما به دلیل پیشرفته بودن امکانات و تجهیزات، خوشبختانه نجات پیدا کرده و آمار بالایی هم دارد.
رضاپور اظهار کرد: اما در مورد گروه اول مهمترین اقدام پیشگیری است و راهکارهای ساده همیشه موثرترین‌ها هستند. در زمینه حوادث رانندگی بستن یک کمربند ایمنی ساده، قرار نگرفتن کودکان در صندلی‌های جلو، رعایت سرعت مناسب برای معبر و جاده بسیار کمک کننده است.پزشک اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی البرز یادآور شد: در مورد دسته دوم و سوم، دریافت به موقع کمک‌های حرفه‌ای مهم است. ما مردم نوع دوست و مهربانی داریم که همیشه قصد کمک دارند ولی روش صحیح را نمی‌دانند، برای همین ممکن است، آسیبی که چندان جدی نیست، به آسیب‌های بسیار عمیق‌تر مثل قطع نخاع گردنی، کمری و فلج برای تمام عمر منجر شود. بنابراین مردم باید بدانند که چطور باید به مصدوم یک حادثه ترافیکی کمک کنند یا اینکه اصلا وارد این حیطه نشوند.
وی ادامه داد: در حوادث ترافیکی آن چیزی که از همه بیشتر نگران کننده است، آسیب ستون فقرات گردنی و کمری است. در این موارد جابجا کردن و خارج کردن مصدوم از داخل اتومبیل کار بسیار پیچیده و حرفه‌ای بوده و احتیاج به آموزش‌های بسیار گسترده‌ای دارد.رضاپور خاطر نشان کرد: این آموزش و توانایی در حیطه پرسنل امدادی بوده و کار مردم عادی نیست. از این رو توصیه می‌کنیم در مواردی که مردم با یک حادثه ترافیکی مواجه می‌شوند که مصدوم روی زمین افتاده یا داخل اتومبیل گیر کرده است، اگر خطری مثل برخورد خودروها و آتش سوزی جانش را تهدید نمی‌کند، اقدام به حمل جابجایی و خارج کردن مصدوم نکنند. در مقابل فوراً با اورژانس تماس بگیرند که می‌تواند کمک بسیار بزرگی در حوادث ترافیکی باشد.
وی یادآور شد: تماس گرفتن با اورژانس دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند آن را تبدیل به یک تماس موثر یا غیر موثر کند. این یکی از مشکلات امداد رسانی است. وقتی فردی حادثه ترافیکی را اطلاع می‌دهد، اما نمی‌داند کجاست، یا اینکه در حال عبور حادثه را دیده و اطلاع می‌دهد، مشکلاتی را ناخواسته به وجود می‌آورد. به عنوان مثال وقتی تیم امدادی مراجعه می‌کند متوجه می‌شود حادثه در محل اتفاق نیفتاده یا در لاین مقابل است و طی این مسافت تا محل حادثه، مدت زمان زیادی را تلف کرده و شانس درمان را هم از بین می‌برد.این پزشک خاطرنشان کرد: از مردم خواهش می‌کنیم، اگر مجبور به جابه جایی مصدومی هستند با در نظر گرفتن احتیاط خاص این کار را انجام دهند. حین تماس حتما آدرس دقیقی در ذهن خود داشته باشند و اجازه ندهند که استرس ناشی از حادثه روی نحوه صحبت کردن و اطلاعات دادن آنها اثر بگذارد. در خیلی از تماس‌ها که فرد با اینکه در حادثه درگیر نبوده و فقط بیننده است، اما آنقدر مضطرب است که نمی‌تواند آدرس، شرایط حادثه را بیان کند.رضا پور عنوان کرد: در این شرایط فرد باید به خود مسلط بوده و یا کار را به کسی بسپارد که احاطه بیشتری بر شناسایی منطقه دارد. رعایت این موارد می‌تواند از مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی پیشگیری کند. وی خاطر نشان کرد: تا سال ۱۳۹۹ حوادث رانندگی و آمار ناشی از آن سیر کاهنده‌ و شیب ملایمی داشت. متاسفانه از سال ۹۹ مجددا سیر افزایشی ایجاد شد که شاید علت این امر افزایش تعداد خودروها و سفرها باشد. ولی به هر حال معضل تصادفات همیشه گریبانگیر جامعه ما بوده است.‌وی با بیان اینکه وقوع تصادف مشکلات جانی و اقتصادی بیشماری ایجاد می‌کند، افزود: اکثر افرادی که دچار حوادث رانندگی و ترافیکی می‌شوند؛ جوان و در سنین فعال، کارآفرین، تحصیلکرده و نان آور خانواده هستند و فقدان آنها می‌تواند نه فقط برای خانواده که برای جامعه چالش برانگیز باشد.پزشک اورژانس پیش بیمارستانی علوم پزشکی البرز مطرح کرد: بنابراین لازم است از طریق گسترش و ترویج آموزش و هشدارهای دائمی، خطرات تصادفات را به مردم یادآوری کنیم و در این راستا نیاز به نهادهای پایداری داریم که مجری این آموزش‌ها باشند. رضا پور ادامه داد: آمارهای حوادث ترافیکی باید از سازمان‌هایی که آمارها به صورت رسمی منتشر می‌کنند دریافت کرد. اما این یک واقعیت است که در حال حاضر به اندازه شهدای جنگ تحمیلی تلفات جاده‌ای داریم. یعنی چیزی در حدود ۲۰ هزار نفر در سال آمار مرگ و میر حوادث ترافیکی کشور است.
وی بیان کرد: این ۲۰ هزار نفر از قشر نیروی جوان فعال و اثرگذار کشور حذف می‌شوند که همه نقش مهمی در جامعه دارند. در البرز به عنوان استانی که شاهراه‌های حیاتی از آن عبور می‌کند و پر ترددترین جاده‌های کشور را دارد؛ مسلما این آمار می‌تواند قابل توجه‌ باشد.


بازگشت