Logo

صفحه اصلي > اجتماعی > دختران نقش محوری در استمرار حیات انسانی و تربیت نسل دارند

دختران نقش محوری در استمرار حیات انسانی و تربیت نسل دارند


امروز, 09:56. نويسنده: monshi


حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی دهه کرامت، روز دختر، روز کارگر و مسائل شهری و منطقه‌ای بیان کرد.
امام جمعه ماهدشت در خطبه های نماز جمعه کفت: دختران به عنوان حسنات و موهبت‌های ویژه الهی، نقش محوری در استمرار حیات انسانی و تربیت نسل دارند/ دختران به عنوان مادران آینده، مسئول انتقال ارزش‌های اخلاقی و دینی به نسل بعدی هستندپیرامون ۷ ویژگی بسیار مهم و ضروری یک فرزند صالح در مکتب امام سجاد علیه السلام سخن می‌گفتیم به ویژگی بصیرت رسیدیم و اولین راهکار برای داشتن بصیرت را در خطبه گذشته بررسی کردیم و آن تقویت باور‌ها و اعتقادات دینی بود، دومین راهکار کسب و ارتقاء بصیرت، تشخیص صحیح و دقیق حق و باطل.اگر دفتر تاریخ را ورق بزنیم درمی‌یابیم که تشخیص‌ندادن صحیح حق و باطل، چگونه جامعة اسلامی را گرفتار خطرات جدی کرده است، پس از رحلت پیامبر اکرم، همان کسانی که در جنگ‌ها هم‌سنگر بودند، به اختلاف، نزاع و کشمکش پرداختند و کار به جایی رسید که به روی هم شمشیر کشیدند.برای نمونه، در جنگ‌هایی همچون صفین و جمل، همین اصحاب پیامبرصلی الله علیه و آله بودند که در برابر یکدیگر می‌جنگیدند.در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که سرّ این اختلافات چیست؟ اگر این افراد فقط به فکر منافع شخصی و دنیوی خود بودند، چرا اسلام آوردند و حتی حاضر شدند در جنگ بدر با کفار و مشرکان بجنگند؟ بسیاری از آنان که هنوز آثار معلولیت‌های جنگی در بدنشان بود و اموال زیادی را برای اسلام صرف کرده بودند، بعد از پیامبرصلی الله علیه و آله به جان هم افتادند و در ظرف چند سال حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام، جنگ‌های خونینی را برپا کردند.افزون بر صدر اسلام، در طول تاریخ ۱۴۰۰ سالة اسلام، در کشور‌های اسلامی همانند این‌گونه کشمکش‌ها و نزاع‌ها بسیار اتفاق افتاده است.
اگر مبارزة ما بعد از رحلت امام خمینی رحمه الله، با مزدوران استکبار جهانی و کسانی بود که رسماً علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردند و مخالف علنی اسلام و دین بودند، بدیهی است که مخالفت با چنین کسانی را مردم متوجه بودند، برای مردم قابل پذیرش بود؛ اما وقتی کسانی که سال‌ها در یک سنگر مبارزه می‌کردند و علیه کفار، مشرکان و منافقان می‌جنگیدند، به جان هم افتادند، سرّ آن به‌راحتی برای مردم پذیرش ندارد و دچار تردید می‌شوند. گاهی آن‌چنان مسائل، پیچیده و بر ابهامات افزوده می‌شود که نمی‌توان حق و باطل را تشخیص داد؛ حق و باطل در هم آمیخته می‌شود که حتی زیرک‌ترین افراد هم در تشخیص بعضی از مسائل دچار اشتباه می‌شود.امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ۵۰ نهج البلاغه به بحث فتنه پرداخته‌اند إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَأَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللَّهِ. همانا آغاز پدید آمدن فتنه‌ها، هواپرستی و بدعت‌گذاری در احکام آسمانی است؛ نوآوری‌هایی که قرآن با آن مخالف است.
امام علیه السّلام در این خطبه روى یکى از مهمترین عوامل فساد جوامع انسانى انگشت مى گذارد، به ویژه بر انحرافاتى که در جامعه اسلامى بعد از رسو خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم به وجود آمد، تأکید مى کند و به بیان این حقیقت مى پردازد که چگونه شیطان و پیروان او براى فریفتن مردم ساده دل، حق و باطل را مخلوط می‌کند، تا به مقاصد شوم خودش برسد.
آنها به خوبى مى دانند اگر حق به طور خالص مطرح گردد، راهى براى نفوذ آنان در جامعه باقى نمى ماند و اگر باطل به صورت یک دست، عرضه شود، هیچ کس به دنبال آن گام بر نمى دارد، بهمین خاطر همیشه این شیاطین حق و باطل را به هم مى آمیزند تا از طریق حق، مردم را بفریبند و از طریق باطل به مقصود خود برسند. امام (علیه السلام) در آغاز این خطبه به سرچشمه پیدایش فتنه‌ها در جوامع اسلامى را مطرح میفرماید، که هم، زمان بعد از رحلت رسول الله را شامل مى شود و هم ماجراهایى همچون واقعه جمل و صفّین و نهروان را، و دقیقاً دست روى سرچشمه و نکته اصلى مى گذارد، مى فرماید: «آغاز پیدایش فتنه‌ها پیروى از هوى‌ها و هوس‌ها و بدعتهایى است که با کتاب خدا مخالفت دارد.
به عنوان مثال مى توان به فتنه «بنى امیّه» که در اسلام یکی از بزرگترین فتنه‌ها محسوب مى شود اشاره کرد. آنها براى رسیدن به حکومت خود کامه خویش بر مرکب هوى و هوس سوار شدند و تا آنجا که توانستند در احکام اسلام تفسیر و توجیه نادرست روا داشتند و آنها را به سود منافع شخصى خود توجیه نمودند و هر جا امکان نداشت، دست به بدعت جدیدى زدند.
معاویه خلافت اسلامى را با نیرنگ به چنگ مى آورد و بر اساس بدعتى جدید آن را در خاندان خود موروثى مى کند، «زیاد» را برادر خود مى خواند و براى یزید در حیات خود از مردم بیعت مى گیرد و سبّ و دشنام امیرمؤمنان على (علیه السلام) را که پاکترین و آگاهترین و بزرگترین شخصیت اسلام بعد از پیغمبر خدا بود در قلمرو حکومت خود، سنّت مى شمرد، خود و یارانش در ریختن خون عثمان شرکت مى کنند و سپس به خونخواهى او برمى خیزند.
بعد حضرت می‌فرماید: وَیَتَوَلَّی عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَی غَیْرِ دِینِ اللَّهِ و گروهى چشم و گوش بسته و نادان، یا هواپرست آگاه به پیروى آنان برمى خیزند و از هوى‌ها و هوس‌ها و بدعت‌های آنان برخلاف دین خدا حمایت مى کنند؛ بنابراین دومین راهکار برای کسب بصیرت و ارتقاء آن تشخیص صحیح حق از باطل است، عوامل ایجاد فتنه بخشی اشاره شد، ان شاءالله راه‌های بدست آوردن تشخیص صحیح در هفته‌های آینده عرض خواهد شد.
در قرآن کریم، زن و مرد در انسانیت برابرند و تفاوت‌های جنسیتی تنها در نقش‌های اجتماعی معنا می‌یابد. آیاتی مانند آیه ۳۵ سوره احزاب (إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ...)، آیه ۱۹۵ سوره آل‌عمران (أَنِّی لَا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى)، آیات ۹۷ سوره نحل و ۴۰ سوره غافر (وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى...) بر این تساوی تأکید دارند.قرآن زن و مرد را در پیشگاه خدا و در وصول به مقامات معنوى در شرائط مشابه یکسان می‌شمارد و هرگز اختلاف جنسیت و تفاوت ساختمان جسمانى و بدنبال آن پاره اى از تفاوت‌ها در مسئولیت‌هاى اجتماعى را دلیل بر تفاوت میان این دو در انسانیت نمی‌شمارد. این آیات و آیات فراوان دیگر در عصر و زمانى نازل گردید که بسیارى از ملل دنیا، در انسان بودن جنس زن تردید داشتند و آن را یک موجود نفرین‌شده، و سرچشمه گناه و انحراف و مرگ می‌دانستند (تفسیر نمونه، ج‌۳، ص ۲۲۴)، دختران به عنوان حسنات و موهبت‌های ویژه الهی، نقش محوری در استمرار حیات انسانی و تربیت نسل دارند.
دختران به عنوان مادران آینده، مسئول انتقال ارزش‌های اخلاقی و دینی به نسل بعدی هستند.
این نقش در آموزه‌های دینی هم‌سنگ جهاد دانسته شده است. همه‌ی ما در قبال این مهم از جامعه مان مسئول هستیم، در سال ۱۴۰۱ با فتنه زن زندگی آزادی، هویت اصیل دختران ما را هدف قرار دادند و با کم کاری برخی مسئولان فرهنگی و عدم توجه کافی به توصیه‌های موکد رهبر معظم انقلاب و دلسوزان، متاسفانه اقدام دشمن در برخی موثر شده است، مجموعه‌های فرهنگی اعم از مساجد و هیئات مذهبی، حوزه‌های علمیه، مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش و مجموعه‌های تربیتی و خانواده‌ها خصوصا، باید در جهت هویت بخشی به دختران تلاش و کوشش مضاعفی داشته باشند با این هدف که آینده این سرزمین بسته به دخترانی است که با الهام از الگو‌های دینی، در مسیر عبودیت و خدمت به جامعه گام بردارند و نتیجه آن تربیت انسان‌های متعهدی است که نسبت به جامعه احساس مسئولیت می‌کنند و با این هدف که نهاد خانواده ما تحکیم پیدا کند و این متوقف بر داشتن و ارتقاء مهارت‌های دختری، خواهری، همسری، مادری، خانواده‌داری، مدیریت عاطفی و تربیت فرزند بر اساس آموزه‌های اسلامی است، همچنین دختران ما باید کسب آمادگی داشته باشند در نبرد نرم‌افزاری دشمن، مقابله با تهاجم فرهنگی و حفظ هویت اصیل الهی در برابر فردگرایی و مادیگرایی غربی با تأکید بر عفاف و حیا و باید به ایفای نقش اجتماعی خود بپردازند و حضور فعال در عرصه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی بدون تقلید از الگو‌های غربی برای موفقیت ایران اسلامی داشته باشند.
یکی از فلسفه‌های نامگذاری میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) به روز دختر توجه به همین معانی و اهداف بود که عرض شد لذا ضمن توجه دادن همه عزیزان به نکات بیان شده از خانواده‌های معزز ماهدشتی میخواهم به اصالت و ارزش‌های دینی و ایرانی خودمان توجه کنیم و نگذاریم فرزندانمان با شرایطی که دشمن پسند است و با کشف حجاب در سطح شهر تردد کنند، باید قانع کرد، صحبت کرد با مهربانی با محبت، مطمئنا این دختر عزیز ما هم خواهد پذیرفت وقتی مضرات این نوع پوشش‌ها را متوجه شود.
فلذا روز سه‌شنبه، ۹ اردیبهشت، ۱ ذی القعده، ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها (۱۷۳ هـ ق) و روز دختر را به همه دختران عزیز این سرزمنین با برکت ایران این روز را تبریک عرض میکنم، همچنین آغاز دهه کرامت را.به بهانه اینکه روز پنجشنبه روز جهانی کار و کارگر است ضمن تبریک به همه عزیزان و قدرشناسی بابت تلاش‌ها و اقداماتشان که در عرصه‌های مختلف خدماتی و تولیدی فعال هستند این نکته را تقدیم می‌کنم که حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نامه پنجاه و سوم نهج‌البلاغه خطاب به مالک اشتر یادآور می‌شوند: خراج یعنی بخش‌های مالیاتی، باید تأمین بشود؛ اما در فرایند و مسیر این تأمین، به دو نکته بسیار توجه داشته باش!یکی اینکه بر مدار صلاح و مصلحت مالیات‌دهندگان رفتار کنی، زیرا بهبود و صلاحِ وضع خراج و بهبودى و صلاح حال مالیات‌دهندگان، سبب بهبودى حال سایر اقشار جامعه مى‌شود و هرگز افراد جامعه به صلاح نمى‌رسند مگر اینکه مالیات‌دهندگان به صلاح برسند (وَ تَفَقَّدْ أَمْرَ الْخَرَاجِ بِمَا یصْلِحُ أَهْلَهُ فَإِنَّ فِی صَلَاحِهِ وَ صَلَاحِهِمْ صَلَاحاً لِمَنْ سِوَاهُمْ وَ لَا صَلَاحَ لِمَنْ سِوَاهُمْ إِلَّا بِهِم).دوم اینکه کوشش تو در مالیات گرفتن، کمتر از کوشش تو در آباد کردن و تولید کار و اشتغال باشد.اساس همتت این باشد که اشتغال و تولید را تقویت کنی و در سایه آن اشتغال و تولید، از مردم مالیات بگیری.حضرت تصریح دارند به اینکه «باید توجه تو در عمران و آبادى زمین بیش از توجهت به جمع‌آورى خراج باشد، چون خراج جز با آبادانى به دست نمى‌آید و آن‌کس که بخواهد خراج را بدون عمران و آبادانى طلب کند شهر‌ها را ویران و بندگان خدا را هلاک نموده و پایه‌هاى حکومتش متزلزل خواهد شد، به گونه‌اى که بیش از مدت کمى دوام نخواهد داشت» (وَ لْیکُنْ نَظَرُکَ فِی عِمَارَةِ الْأَرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِکَ فِی اسْتِجْلَابِ الْخَرَاجِ لِأَنَّ ذَلِکَ لَا یدْرَکُ إِلَّا بِالْعِمَارَةِ وَ مَنْ طَلَبَ الْخَرَاجَ بِغَیرِ عِمَارَةٍ أَخْرَبَ الْبِلَادَ وَ أَهْلَکَ الْعِبَادَ وَ لَمْ یسْتَقِمْ أَمْرُهُ إِلَّا قَلِیلاً). فلذا توجه به مسئله تولید را حضرت تذکر می‌دهند به مالک، الان هم حضرت آقا در سالیان متمادی توجه دادند به مسئله تولید و حمایت از آن، وقتی دولت در این زمینه نیازمند کمک است، حضرت آقا به مردم هم جهت دهی کردند نسبت به سرمایه گذاری در مسئله تولید، لذا باید این موضوع متوجه همه‌ی عزیزان خاصه مردم عزیز ولایتمدار باشد و البته که دولت امنیت در حوزه سرمایه گذاری را باید تامین کند و مردم عزیز هم توجه کنند به عقود شرعی که در این زمینه‌ها وجود دارد.حالا تلاش دشمنان ما چیست؟ تلاش دشمنان ما این که ما را از این مسیری که رهبر معظم انقلاب معین کردند که نسخه نجات بخش ملت ایران است، منصرف کند.با ایجاد تردید در اصل شعار سال، ایجاد برخی موانع ذهنی در مسئولان ما، ایجاد تغییر در گفتمان انقلابی برخی مردم، ایجاد فتنه‌های جدید، تهدید و ارعاب و ترسیم یک آینده مبهم برای جوانان و نوجوانان و برخی اقدامات دیگر، انقلاب اسلامی ایران در طول عمر با برکت خود حوادث عمیقی را درک کرده و با تدبیر رهبری و حمایت مردم از سر گذرانده، الان هم با سرمایه گذاری در ایجاد اختلاف‌های قومی و قبیله‌ای، اختلافات مذهبی و دان زدن به اینها تلاش می‌کند، خب روز چهارشنبه شاهد بودیم که در شبکه یک سیما که مشخص بود، برنامه ریزی شده بود و توهینی که به مقدسات اهل سنت شد که ما این اقدام را به شدت محکوم می‌کنیم ما پیرو ولی فقیه هستیم، او فرموده وحدت بین مسلمین لازم است و در این شرایط که دشمن دندان تیز کرده حفظش واجب‌تر است، دشمن از همه ظرفیت‌های خود و ممکن است از جهل و غفلت افراد بهره ببرد، خب اقدام مناسبی هم رئیس صداوسیما داشت و هم دادستانی استان و هم خود صدا و سیما که به موقع عمل کرد، دشمن روی این موضوعات توجه دارد و زوم کرده و تمام توان خودش را گذاشته، چون در میدان نبرد که نمی‌تواند غلطی بکند، در میدان‌های سیاست هم که شکست خورده است، در میدان نظامی هم در حد و اندازه‌ای نیست که بتواند جان سالم بدر ببرد، سرمایه گذاری براین موضوعات کرده، از داخل بتواند کاری انجام دهد و درگیری ایجاد کند که همه باید هوشیار باشند، مراقبت کنند، سال‌های فراوان اهل سنت و شیعیان کنار هم زندگی کردند و در سختی‌ها و خوشی‌ها کنار هم بودند و ارتباط‌های سببی و نسبی ایجاد شده و در دوران دفاع مقدس وارد میدان نبرد شدند و طبق برخی آمار حدود شهید تقدیم کردند.
فلذا ما این اقدام را محکوم کرده و از قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی می‌خواهیم با حساسیت آن بررسی کنند و دست دشمنان خبیث تفرقه افکن را قطع کنند و الحمدلله همین هم انجام شده و با قوت بیشتر ان شاءالله صورت خواهد پذیرفت.آمریکا و انگلیس و اسرائیل خواب این را ببینند که بتواند با این اقدامات ذلیلانه در ایران بتوانند کاری انجام دهد و ایران و نیرو‌های مقاومتی که از روی حس دینی و مکتب دینی و دستورات دینی آمدند پای کار مبارزه با استکبار بینی شکسته شده‌ی اینها را به خاک هم خواهند مالید.تاریخ همیشه جلوی چشمشان باشد و ۵ اردیبهشت سالروز جریان طبس را مرور کنند و درس عبرت بگیرند.
بازگشت