Logo

صفحه اصلي > اجتماعی > نگاه ما در ارتباط با دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی نگاه کاملا جامع است

نگاه ما در ارتباط با دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی نگاه کاملا جامع است


17 آبان 1402. نويسنده: monshi


نشست تبینی و مشورتی پیرامون بررسی مسایل و مشکلات نظام آموزشی حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و حوزه مهارتی با حضور دکتر محمد علی نادی خوراسگانی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ، برگزار شد.
نشست تبینی و مشورتی پیرامون بررسی مسایل و مشکلات نظام آموزشی حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و حوزه مهارتی با حضور دکتر محمد علی نادی خوراسگانی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ، دکتر مهدی عاشوری مشاور معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر علیرضا محمدی نژاد گنجی معاون توسعه و مدیریت منابع , دکتر عباس کریمی معاون آموزشی و مهارتی ، دکتر حمید بذر پاچ معاون امور مدارس سما و رییس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و تنی چند از مسئولان این واحد دانشگاهی برگزار گردید.دکتر نادی ضمن گرامیداشت یوم اله 13 آبان و محکوم نمودن حملات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی بیان داشت : نگاه ما در ارتباط با دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی نگاه کاملا جامع و یک زنجیره تعلیم و تربیتی در دانشگاه است و از کار جزیره ای و اتفاقات جسته و گریخته و ناگهانی به شدت فاصله گرفته و باید مشخص نماییم که به چه دلیلی داریم مدرسه داری می نماییم ، برای چه می خواهیم دانشکده داشته باشیم و چرا می خواهیم مدل های مبتنی بر صنعت را داشته باشیم.وی خاطر نشان کرد: مهمترین مشکل در نظام تعلیم و تربیت ایرانی اسلامی نبود طرح و الگوی دقیق و جامع در جامعه برای مدارس است و ضرورت دارد متناسب با نیازهای موجود در جامعه حرکتی انجام شود و از شکل سنتی و قدیمی خارج گردد.هستند و این دانشکده ها در پاسخ به نیاز های اجتماعی شکل می گیرند. وی عنوان نمود: در معاونت علوم تربیتی و مهارتی به دنبال ایجاد دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی و دانشکده های موضوعی و دانشکده های مساله محور هستیم تا این دانشکده ها بتوانند نیاز جامعه را پاسخگو باشند بدین منظور در هر استان به دلیل اهمیت مبتنی بر ویژگی های آمایشی و امکانات و ظرفیت های منابع انسانی ، زیر ساخت ها ظرفیت رشته ها پس از بررسی تاسیس می گردند و مهمتر از همه که در این دانشکده ها قرار است دانشجو را در عرصه تربیت نماییم. نادی اذعان داشت:دانشگاه های علم محور دیگر جوابگو نیستند باید به سراغ دانشکده های موضوعی رفت ، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی به خاطر رشته هایی که دارد تولید الگو می کند و برای سایر دانشکده ها نیز بصورت الگو عمل می کند.دکتر نادی گفت: نظام ارزشیابی در دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی ارزیابی عملکرد استاد و دانشجو می باشد، یعنی ارزیابی مشترک اتفاق می افتد، این دانشکده ها قرار است الگوی جریان تعلیم و تربیت در جامعه شوند. به نحوی که زنجیره تعلیم و تربیت را باید اصلاح نمود و بخش بزرگی از زنجیره تعلیم و تربیت در مدرسه و بخش بزرگتری در دانشگاه است .معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان نمود: هدف ما از مدرسه داری کسب سود از کنار آن نیست بلکه اولویت اول در این موضوع طراحی و استخراج الگوهای تعلیم و تربیت اسلامی و سند تحول بنیادین جهت برآورده سازی نیازهای شرایط زمان و مکان می باشد.در ادامه دکتر آشوری بیان داشت: چالش اصلی که باعث گردید این مدل از دانشکده ها طراحی گردد فاصله و شکاف بین دانش نظری و عرصه ها است که این را در حوزه تعلیم و تربیت مشاهده می کنیم.خیلی از پدیده هایی که امروزه با آن مواجه ایم، پدیده های چند ضلعی و چند وجهی هستند و صرفا بر اساس یک رشته دانشگاهی قابل پاسخگویی نیست ، به همین دلیل بحث میان رشته ای ها مطرح گردید و دیگر نمی توان به رشته های سابق برای پاسخ به نیاز های واقعی اکتفا نمود و مدل های مختلف که در مورد دانشکده های موضوعی تعریف شده بود، مورد مطالعه قرار گرفت.وی خاطر نشان نمود: در موضوع دانشکده های موضوعی و مهارت محور مقرر گردید که پایه اصلی را بر اساس پیوند عرصه و پایه قرار داده شود و بر اساس مجموعه استانداردها این مدل طراحی شد که ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و عرصه ها برقرار نمایند.وی اذعان داشت :دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی 7 ماموریت دارند که پیوند دانشکده های علوم تربیتی و مدارس سما، عرصه دانشگاه و توسعه سرمایه انسانی، تربیت کودک و والد گرایی، بحث جامعه و حکمرانی تربیتی، خدمات تربیتی و روانشناختی، صنایع نوآور تربیتی و پایش سلامت کودکان را شامل می شوند.
بازگشت