صفحه اصلي > اجتماعی > پیشنهادتغییرنام چهارشنبه سوری به روز شادکامی ازسوی یک استاد دانشگاه
پیشنهادتغییرنام چهارشنبه سوری به روز شادکامی ازسوی یک استاد دانشگاه18 اسفند 1394. نويسنده: monshi |
استاد دانشگاه تهران گفت: باید نام آئین چهارشنبه آخر سال به روز شادکامی در جامعه تغییر یابد، تا در برگزاری این آئین سنتی - ایرانی شاهد به نمایش گذاشتن شادی کاذب در بین افراد به خصوص نوجوانان و جوانان نباشیم. عبدالرضا کردی در نشست تخصصی با فرهنگیان آموزش و پرورش ناحیه یک کرج، با موضوع آسیب های اجتماعی و پیشگری که در سالن دبیرستان دخترانه شهید شرافت برگزار شد، افزود: این تغییر نام به دلیل پیشگیری از آسیب های ناشی از بروز رفتارهای پر خطر در این جشن ، نهادینه کردن فرهنگ شادکامی در نهاد خانواده ، برگزاری این جشن سنتی در قالب برنامه های خانوادگی - محله ای ، پیشگیری از رفتارهای پنهان و خطرناک فرزندان یک خانواده در استفاده مواد منفجره و ترقه های مختلف در کشور ضرورت دارد. وی اظهار کرد: کودکان ، نوجوانان و جوانان ایرانی پر انرژی ، علاقمند به اجرای برنامه های آموزشی و تفریحی شاد و هیجان دار هستند که این بستر برای تخلیه هیجانات آنان که ذاتی می باشد باید مورد توجه مسوولان و والدین قرار گیرد. وی مهندسی کردن فرصت های شاد در جامعه اسلامی ایران را به دلیل کنترل هیجانات در نوجوانان و جوانان را در ردیف یک نیاز مهم اجتماعی ذکر کرد و خاطرنشان شد: یک خانواده ایرانی که دارای فرهنگ غنی اسلامی است باید شاد باشد که مدیریت این شادکامی در کانون خانواده بر عهده یک مادر سالم و بانشاط است . کردی از مسوولان ، رسانه های گروهی ، معلمان و کارشناسان فعال در حوزه های اجتماعی و فرهنگی به عنوان دیگر عوامل ایجاد شادکامی در جامعه یاد کرد و گفت: این تغییر نام و شکل گیری یک روز شاد در برگزاری یک جشن سنتی - ایرانی نیاز به گسترش فرهنگ شاد زیستن در بین خانواده ها، انجام کارهای خلاق مادرانه در خانه و آموزش دیداری ، شنیداری و حسی - هیجانی از طریق کلاس درس معلمان ، کارشناسان و رسانه های ارتباطی دارد. این استاد دانشگاه اظهار کرد: هر قدر شادی در این جشن سنتی - ایرانی که هر ساله در آستانه سال نو برگزار می شود ،اغراق آمیز باشد، تفکر هیجانی نیز بالاست که در نهایت انجام رفتارهای پر خطر را در جامعه رقم می زند. وی حوادث ناگواری که در این جشن سنتی هر ساله در ایران رخ می دهد را حاصل یک تفکر هیجانی دانست زیرا از قبل برای جانمایی یک محل مناسب و ایمن برای تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان در قالب برنامه های شاد برنامه ریزی نشده است. کردی در ادامه سخنانش به موضوع شادی از نگاه امام خمینی (ره ) پرداخت و افزود: معمار کبیر انقلاب اسلامی از نشاط و تفکر به عنوان دو عنصر مهم تربیتی یاد می کند که لازم است در این زمینه نگاه دقیقی به توصیه های امام راحل و انبیاء داشته باشیم. وی ادامه داد: مدیریت هیجانی جامعه را باید از خانه شروع کنیم که این مهم نیاز به مطالعه والدین برای مدیریت و برنامه ریزی کردن و گسترش نگاه مثبت اندیشی در جامعه به دلیل دادن هویت مثبت به فرزندان در هر خانه ایرانی دارد. وی برقرای ارتباط مثبت با کودکان ، نوجوانان و جوان همراه با احترام و توجه ، فرصت انجام کارهای خلاقانه، مشورت کردن ، دادن مسوولیت در انجام کارهای فردی و گروهی ، ایجاد فرصت مناسب برای گذراندن اوقات فراغت در قالب گردش ها ی خانوادگی ، داشتن برنامه ریزی روزانه برای دور هم بودن اعضای خانواده ، آموزش مهارت های زندگی و سبک زندگی اسلامی را از جمله محورهای کاری برای ایجاد و تقویت شادکامی در خانه و جامعه برشمرد. کردی یادآورشد: در بخش شادکامی نیاز به فرهنگ سازی و الگوی شادکامی در جامعه داریم که استارد این اقدام مهم باید از خانه زده شود تا با تلاش مسوولان ذیربط در این حوزه ، شاهد کاهش انجام رفتارهای پر خطر و حوادث دلخراش که عواقب ناگوار و جبران ناپذیری را برای کودکان ، نوجوانان و جوانان در پی دارد نباشیم. وی گفت: در گذشته مادران ایرانی برای برپایی این جشن برنامه های خوبی اجرا می کردند که لازم است مادران امروزی به بازبینی این آئین سنتی بپردازند تا فرزند یا فرزندان یک خانواده ایرانی از قبل بدانند که این جشن در خانه و محله با برنامه های ویژه برگزار می شود که مهمترین محور آن شادی و تخلیه هیجانی در یک فضای ایمن و فرهنگی است. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز در این نشست گفت: ارتباط تنگاتنگ بین خانه و مدرسه سبب می شود تا دانش آموزان در یک فضای آرام آموزشی و فرهنگی تحصیل کنند و مهارت های زندگی را بیاموزند. وحید یعقوبی افزود: فرهنگ سازی در جامعه نیاز به گسترش برنامه های آموزشی دارد و این محور مهم در ناحیه یک کرج خوشبختانه از آغاز سال تحصیلی مورد توجه و برنامه ریزی قرار کرفته است. وی ایجاد یک فضای شاد از شاخص های اولیه یک مرکز آموزشی از جمله در مدارس که رسالت خطیر تعلیم وتربیت را بر عهده دارند می باشد که با همکاری شهرداران و خیرین این مهم در مدارس ناحیه یک کرج حاکم است. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج شور و نشاط و هیجان را از ویژگی های یک فرد سالم در جامعه برشمرد و خاطرنشان شد: در مدارس این ناحیه به مناسبت های مختلف به این نیاز دانش آموزان در قالب فعالیت های آموزشی و فرهنگی خلاقانه ، تربیتی ، اردویی و مسابقات هنری اهمیت داده می شود. یعقوبی در ادامه به برگزاری دوره های تخصصی مهارتی ویژه فرهنگیان فعال در مدارس ناحیه یک کرج اشاره کرد و گفت: این دوره ها در راستای کیفیت بخشی به برنامه های آموزشی - تربیتی مدارس برنامه ریزی و اجرایی شده است. وی تاکید کرد: برای پیشگیری از آسیب ها به ویژه در آئین سنتی چهار شنبه آخر سال به همه مدارس ابلاغ شده است که با اجرای برنامه های شاد آموزشی و فرهنگی زمینه یک گذراندن یک روز شاد در کنار آموزش اقدامات پیشگیرانه از آسیب های ناشی از حوادث چهار شنبه آخر سال را در مدارس برنامه ریزی کنند. در این نشست یک کلیپ آموزشی که پژوهشگران و جامعه شناسان در زمینه جشن سنتی چهار شنبه آخر سال در تاریخ ایران سخن می گفتند نیز پخش شد. ناحیه یک کرج 53 هزار دانش آموز دارد. بازگشت |