صفحه اصلي > اجتماعی > حضور استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در نشست تخصصی قرآنی
حضور استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در نشست تخصصی قرآنی15 تیر 1394. نويسنده: monshi |
در ادامه برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن نشست تخصصی قرآنی در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با حضور 60 نفر از استادان، کارکنان و دانشجویان این واحددانشگاهی برگزار شد. در این نشست دکتر محمد حسن برهانی فر از اعضای هیأت علمی واحد کرج ضمن سخنان مبسوطی در خصوص لزوم توجه به قرآن به بررسی تعدادی از عوامل مانع از حضور پررنگ قرآن در نظام آموزشی و فرهنگی جامعه امروز کشور پرداخت. وی با اشاره به اینکه قرآن واجد روش برهانی و بیان استدلالی است و صرف موعظه نیست افزود: علوم در دنیای امروز به دو دسته عقلی و نقلی تقسیم میکنند و بدین ترتیب علومی مانند ریاضیات و فلسفه را به عنوان علوم عقلی و قرآن و معارف را نقلی مینامند که با این وصف قرآن در مقابل عقل قرار میگیرد اما باید بداینم نقلی دانستن قرآن ظلم مسلم به این کتاب آسمانی است چراکه قرآن تاریخ و داستان نیست که آن را علم نقلی بدانیم اما متأسفانه این بار منفی از طریق این تقسیمبندی سوار بر مسائل اعتقادی شده است. وی ادامه داد: میتوان علم عقلی را به دو دسته محصل و منقول تقسیمبندی کرد و گفت قرآن علم عقلی منقول است. برهانی فر در ادامه به شفا بودن قرآن به عنوان یک امر بینظیر و بیبدیل اشاره داشت و افزود: نحوه شفا دادن قرآن به افراد و جامعه به طرق مختلف صورت می گیرد کما اینکه قرآن در زمینههای مختلف دستورالعملهایی دارد که رعایت کردن آن برای مؤمنان شفاست؛ به عنوان مثال در عرصه تغذیه قرآن توصیه میکند که بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید یا اینکه توصیه به خوردن عسل شده است؛ این مسائل راهکارهایی برای سلامت است.این عضو هیأت علمی واحد کرج با اشاره به کلام امام علی(ع) در مورد قرآن کریم گفت: امیرالمؤمنین(ع) در یکی از خطبههای نهجالبلاغه فرمودهاند قرآن نصیحتکنندهای است که فریب نمیدهد، هدایتکنندهای است که گمراه نمیکند، سخنگویی است که دروغ نمیگوید؛ هیچکسی کنار قرآن ننشسته است مگر اینکه به هدایت او اضافه شده و از گمراهی وی کاسته شده است. برهانیفر با اشاره به بیانات امام هشتم شیعیان در خصوص تاریخ و زمان اعتبار قرآن گفت: قرآن مخصوص زمان خاصی نیست کمااینکه اصول ریاضی مربوط به زمان خاصی نیست و همیشه ساری و جاری است.وی با تأکید بر اینکه غفلت از قرآن مهجوریت قرآن است و عاملی است که ضربه سهمگین و جبران ناپذیری بر جامعه اسلامی وارد آورده است، گفت: قرآن از کسانی که او را مهجور گذشتهاند شکایت میکند و در آیه 30 سوره فرقان پیامبر(ص) میفرماید خدایا این قوم من قرآن را مهجور گذاشتهاند. دکتر برهانی فر مهجوریت قرآن را بر دو نوع تقسیم بندی کرد و ادامه داد: نوع اول محجوریت قرآن این است که در جامعه اسلامی و در خانهها قرآن یافت نشود و نوع دیگر آن این است که در جامعه اسلامی نمایشگاههای قرآن برپا باشد و انواع قرآنها با خطوط مختلف و در ابعاد مختلف عرضه شود اما در این مرحله متوقف شده باشد.وی همچنین با تاکید بر این امر که مطالعه و قرائت قرآن ضرورت است اما متوقف شدن در آن ظلم است؛ تصریح کرد: ما نیاز به تفسیرهای جذابی داریم که مخاطب را به سمت خود بکشد و جان به پیکر جامعه ببخشد و نشاط ایجاد کند که در این زمینه کم کار شده است. برهانی فر در ادامه بیان دلایل مهجوریت قرآن به شرایط زمانی و سرگرمیهای کاذب اشاره کرد که باعث شده در فضای کلی جامعه سهم کمتری به قرآن برسد و ادامه داد: در نظام آموزشی نیز عناوین دروس آنقدر توسعه یافته است که قرآن در مباحث آموزشی کمرنگ شده است و مشغولیتهای متعدد ذهنی و فکری، ایجاد شبهات متعدد علیه قرآن و عدم تبیین و تفسیر مناسب قرآن از دیگر عوامل مهجوریت قرآن است.وی با اشاره به تفاسیر مختلف قرآنی گفت: قرآن عبارت است از عبارتها برای عموم مردم، اشارات برای خواص، لطایف برای اولیای الهی و حقایق برای انبیا؛ ما امروز نیاز به تفاسیری داریم که به دل مخاطبان بنشیند و قرآن را از مهجوریت خارج کند.در ادامه برهانیفر از دیگر عوامل مهجوریت قرآن مدیران و عوامل غیر عامل اشاره کرد که به دلیل نداشتن اعتقاد به قرآن نمیگذارند قرآن در جامعه پررنگ شود و گفت: نباید بگذاریم نظامهای آموزشی و فرهنگی کشور به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد و باعث مهجوریت قرآن شود.وی در پایان سخنانش یادآورشد: دنیاگرایی، وجود گناه به طور عام در جامعه و به طور خاص در نظامهای آموزشی و فرهنگی، نداشتن برنامه جامع و برخوردهای سلیقهای با قرآن از دیگر عوامل مؤثر در مهجوریت قرآن است.لازم به ذکر است در پایان این نشست قرآنی با مراسم معنوی افطار از روزه داران حاضر پذیرایی به عمل آمد و شرکت کنندگان در نشست از بخش ها و غرفه های مختلف نمایشگاه قرآنی بازدید کردند. بازگشت |