16 خرداد 1391
شماره خبر: 7631

خون ریزی یكی از علام شایع بیماری لثه است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

خون ریزی یكی از علام شایع بیماری لثه است

متخصص جراحی لثه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی البرز گفت: خون ریزی یكی از علائم شایع بیماری لثه است كه باید مورد توجه جدی قرار گیرد .
دكتر' غلامعلی نجفی پاریزی' افزود: رنگدانه موجود در لثه كه ملانین نام دارد در لثه سالم صورتی مرجانی توصیف می شود كه در افراد مختلف با توجه به رنگ پوست آنها كمی تفاوت می كند. بدین معنی كه افراد سفید پوست نسبت به افراد سیاه پوست رنگ لثه روشنتری دارند. وی ادامه داد: فرم لثه به صورت قابل ملاحظه ای متغیر است و از شكل دندان ها ، نحوه قرار گرفتن آنها در قوس دندانی ، موقعیت و اندازه محل تماس دندانها و ابعاد و فضاهای بین دندانی تبعیت می كند كه در اكثر اوقات فرم كنگره ای مشاهده می شود. دكتر نجفی با اشاره به قوام لثه سالم افزود: قوام لثه سفت بوده و قابلیت ارتجاعی دارد و به استثنای لبه آزاد لثه سایر نواحی آن بصورت محكم به استخوان زیرین خود متصل شده است. وی اظهار داشت: خونریزی یكی از علائم لثه بیمار است، خونریزی لثه از نظر شدت، مدت و سهولت تحریك ایجاد آن متفاوت است و ارزش زیادی در تشخیص زود رس و پیشگیری از التهاب لثه پیشرفته دارد.
شایع ترین علت خونریزی غیر عادی لثه التهاب مزمن ناشی از پلاك میكروبی می باشد. وی تصریح كرد: خونریزی لثه ممكن است مرتبط با بیماری های سیستماتیك باشد كه این خونریزی وسیع بوده و كنترل آن مشكل است و خصوصیت مشترك این بیماریها نقص مكانیسم انعقادی است كه بصورت خونریزی غیر عادی از پوست ، ارگان های داخلی و نسوج دیگر ا زجمله مخاط دهان آشكار می شود. دكتر نجفی تغییر در رنگ لثه را یك علامت كلینیكی مهم در بیماری لثه دانست و اظهار داشت: رنگ لثه بیمار قرمز می باشد و در این میان التهاب لثه سبب از بین رفتن قوام سفت شده میباشد كه به سمت شل شدن پیش می رود. وی یادآور شد: بدنبال پیشرفت بیماری لثه و تخریب استخوان در بعضی موارد عقب رفتگی لثه و عریان شدن ریشه دندان راشاهد خواهیم بود كه البته عوامل دیگری نظیر تكنیك های اشتباه مسواك زدن ، نامرتب قرار گرفتن دندان ها در قوس دندانی نیز در تحلیل اثر نقش لثه نقش دارند.



منبع: ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود