1 دی 1404
شماره خبر: 337493

بهره‌برداری از کنارگذر شمالی کرج تا پایان سال

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همه تلاش ما این است که پروژه کنارگذر شمالی آزادراه تهران- کرج تا پایان سال تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد، از صرفه‌جویی ماهانه ۱۸.۵ میلیون لیتری در مصرف سوخت با بهره‌برداری از آن خبر داد.
هوشنگ بازوند در جریان بازدید از پروژه ۱۸.۵ کیلومتری کنار گذر شمالی کرج در جمع خبرنگاران اظهارداشت: تاکنون با مشارکت شهرداری و وزارت راه و شهرسازی و تاکید شخص وزیر راه مبنی بر تکمیل هرچه زودتر پروژه، در مجموع پنج همت صرف این پروژه شده و حدود چهار همت دیگر برای تکمیل نیاز دارد.وی بیان‌داشت: در مجموع برای تکمیل این پروژه ۱۸.۵ کیلومتری ۹ همت سرمایه گذاری می‌شود که ۵۰ درصد آن توسط وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصد دیگر توسط شهرداری کرج است.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور در توضیح برخی ویژگی‌های این پروژه ادامه داد: یکی از ویژگی‌های آن وجود ۱۷ پل در طول مسیر است و پل B1 شاهکار مهندسی ایرانی به شمار می‌رود.بازوند اضافه کرد: این پروژه ترافیک ۲۰ هزار دستگاه خودرویی که روزانه از تهران خارج می‌شود و در نهایت به ۱۵ استان می‌رسد را تا ۳۰ درصد کاهش خواهد داد، با این حال حتی کنارگذر شمالی مشکل این ترافیک را حل نخواهد کرد و به همین دلیل به دنبال ساخت کنارگذر جنوبی در کرج هستیم.وی گفت: در این راستا در حال تهیه تفاهم‌نامه‌ مربوطه هستیم که در این صورت از نگرانی‌هایی که امروز وجود دارد و از این ترافیک خسته کننده رهایی خواهیم یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: پروژه کنارگذر جنوبی حدود ۲۴ کیلومتر طول خواهد داشت که در مرحله تفاهم اولیه است تا بتوانیم سرمایه‌گذار برای آن پیدا کنیم.
وی گفت: در این پروژه نیز درصددیم بین ۴۰ تا ۵۰ درصد پروژه توسط دولت و مابقی توسط بخش خصوصی انجام شود.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به تاکیدی که وزیر راه در خصوص این پروژه دارد، به‌طور هفتگی در حال رصد آن هستیم و پیش‌بینی می‌شود تا ۹۵ درصد بتوانیم آن را در اسفند ماه به پایان برده و نهایتا در فروردین ماه ۱۴۰۵ از آن بهره‌برداری کنیم.
وی گفت: بهره‌برداری از پروژه کنارگذر شمالی کرج ماهانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت به دنبال خواهد داشت.
این مقام مسئول بیان‌داشت: در این پروژه دولت و شهرداری آورده خود را تکمیل کرده‌اند و نزدیک به ۱۴۰۰ میلیارد تومان تا یک ماه دیگر به صورت مولدسازی در اختیار این پروژه قرار خواهد گرفت.
وی یادآور شد: سهم مولدسازی شرکت ساخت تاکنون یکی در همین پروژه به مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان و دیگری در آزادراه اصفهان- شیراز به مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان است و علاوه بر آنها پروژه‌های دیگری نیز در برنامه مولدسازی داریم ولی هنوز نهایی نشده اند.
شیوه کنونی مولدسازی‌ها نیازمند تغییر است
وی در پاسخ به ایرنا در خصوص اینکه چقدر در حوزه مولدسازی امکان کار بیشتر وجود دارد، گفت: معتقدم در این زمینه اگر دولت روش را تغییر بدهد و بروکراسی‌ها کاهش یابد، عملکرد موفق‌تری خواهد داشت و شاید یکی از بهترین روش‌های تامین منابع برای پروژه‌های عمرانی باشد، اما اکنون گردش کارش بسیار سخت است.بازوند خاطرنشان کرد: در این زمینه هرچند شرکت ساخت خود شرکت زیرساخت زمین در اختیار دارد اما قابل مولدسازی نیست.وی اظهارداشت: به طور مثال حدود ۲ هزار کیلومتر حریم راه‌ها داریم، اما حرایم قابل مولدسازی نیست، چرا که متولی تامین زمین در وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین مسکن است.در کاربری‌هایی که تعریف شده، طبق قانون اصلا اجازه ساخت و ساز وجود ندارد. همچنین این حریم‌ها متعلق به طرح توسعه آن مناطق است و شاید قرار باشد لوله آب، گاز، تاسیسات و ... از آنها عبور کند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود