خودروسازان برای «آلودگی هوا» قدمی برنداشتند
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
سهم منابع متحرک در آلودگی هوای تهران و کرج حدود ۸۳ و ۶۳ درصد است؛ حالا عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی میگوید: خودروهای باکیفیت و کممصرف میتوانند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند، اما در این حوزه تاکنون اقدامات مؤثری صورت نگرفته است.
علی حدادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش مستقیم کیفیت خودروها در آلودگی هوا، گفت: یکی از نیازهای مهم جامعه موضوع خودرو است و خودروسازان وظایف بسیار مهمی بر عهده دارند که نخستین و اساسیترین آن، کیفیتبخشی و رقابتپذیری در تولید است.
وی با بیان اینکه رضایتمندی مردم از کیفیت خودروهای داخلی پایین است، افزود: نخستین موضوع در حوزه خودرو، رعایت دقیق استانداردهای لازم بهویژه در بدنه، موتور و مصرف سوخت است. متأسفانه امروز هم در کیفیت سوخت و هم در میزان مصرف بنزین با مشکلات جدی مواجه هستیم؛ مصرف سوخت خودروها بالاست و این مسئله بهطور مستقیم در تشدید آلودگی هوا اثرگذار است.
حدادی با اشاره به ضرورت تحول در بخش فنی خودروها تصریح کرد: تحول در موتور خودرو و کاهش مصرف بنزین باید بهطور جدی در دستور کار خودروسازان قرار گیرد. خودروهای باکیفیت و کممصرف میتوانند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند، اما در این حوزه تاکنون اقدامات مؤثری صورت نگرفته است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین به ایمنی پایین خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: متأسفانه بدنه بسیاری از خودروهای تولید داخل استحکام لازم را ندارد و در تصادفات شاهد تلفات بالایی هستیم. هرچند عوامل دیگری مانند وضعیت جادهها نیز مؤثر است، اما کیفیت پایین خودرو نقش تعیینکنندهای در افزایش خسارات و تلفات دارد.
وی یکی از محورهای مهم ارتقای کیفیت خودرو را استفاده از ظرفیت جوانان و شرکتهای دانشبنیان دانست و افزود: با وجود پیشرفتهای علمی، خودروسازان استقبال لازم از جوانان توانمند و شرکتهای دانشبنیان برای اصلاح ساختار خودرو و ارتقای کیفیت را ندارند؛ در حالی که پژوهش و تولید علم باید محور اصلی کیفیتبخشی در صنعت خودرو باشد.
حدادی با انتقاد از استفاده برخی خودروسازان از قطعهسازان غیراستاندارد گفت: استفاده از قطعات بیکیفیت، آسیب جدی به زنجیره کیفیت خودرو وارد میکند و این موضوع هم در افزایش مصرف سوخت و هم در آلایندگی خودروها اثرگذار است.وی خاطرنشان کرد: اگر تولید خودرو متناسب با تقاضای جامعه و همراه با رعایت کیفیت انجام شود، نیازی به واردات خودرو نخواهیم داشت. واردات خودرو به این دلیل انجام میشود که تولیدکنندگان داخلی نتوانستهاند هم نیاز بازار و هم کیفیت مطلوب را تأمین کنند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به افزایش مکرر قیمت خودرو اظهار کرد: یکی از مهمترین نارضایتیهای مردم، افزایش بیرویه قیمت خودرو است. وقتی کیفیت ارتقا پیدا نمیکند و قیمتها افزایش مییابد، فشار مضاعفی به معیشت مردم وارد میشود.
حدادی تأکید کرد: خودروسازان باید نگاه خود را بر رضایتمندی مردم، کیفیتبخشی واقعی، کاهش مصرف سوخت، کمک به کاهش آلودگی هوا، رقابتپذیری و تثبیت قیمتها متمرکز کنند؛ در غیر این صورت، مشکلات فعلی همچنان ادامه خواهد داشت.گفتنی است در سال گذشته بیش از 58 هزار ایرانی بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست دادند. حالا خیلی از مردم بر این باورند که مسئولان به جای رفع مشکل صرفا در انتظار باد و باران ماندهاند و حل مشکلات را وظیفه دیگری میدانند.
منبع فارس